Logistik, Transport

Traktor för transporter

37 inlägg 18769 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637348 Jag tänker mig att framöver köra transporter av bl. a. mindre mängd timmer, ris, grus och jord med traktor. Har inget ekipage alls,än. Men det kommer.
Men frågan är, hur lång/mycket orkar man köra i/med en, säg 80-90 tals traktor under en dag?
Något särskilt man kan utrusta traktorn med för att underlätta arbetet? Eller rent av försöka hitta i en begagnad traktor före man köper den!
Annat bra att tänka på kring vägtransporter med traktor?
Kan man hitta en liten lastväxlarvagn som kan passa till en mindre traktor, typ 70 Hk? Typ stor nog att köra en Bison på! :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637351 Hur mycket man orkar köra är väl upp till en själv. Många bönder som har utgårdar får ju ligga och nöta efter landsvägen i flera mil bara för att kunna bruka dem, som regel med tillkopplade redskap dessutom.

AC och i bästa fall kopplingsfri växellåda lär göra livet väsentligt lättare. En bra luftfjädrad stol (hyttfjädring är förstås ännu bättre) för det är inte klokt vad man märker av minsta gupp i vägen med en traktor som kör utan last.

Sen finns det ju rent generella saker som är trevligt att ha, frontlastare och kopplingsfri fram/back.

Vad har du för budget och har du tänkt på något särskilt märke?

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637354 Budget för traktor är lite flytande, 150-250tkr. Kommer gå ut lite försiktigt med den här traktorn och hellre byta upp mig när jag samlat mer egen erfarenhet.
Den typ jag är på väg mot är en Valmet 405 med frontlastare. Den ska användas för både landsvägstransporter och lite åkerarbete (potatis och allmän slyslagning med slaghack)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Vardon  
#637358 Hade det inte varit corona hade du varit välkomen att provköra :-)

Är ju inte den starkaste maskinen, tänkte du dig lastare, det rekommenderar jag.

Spontant tänker att jag lite nyare är inte så himla mycket dyrare men kan vara trevligare men 405 är nog en bra att börja med. Skogskörningen har du ju bison till annars hade jag sagt större direkt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Vardon  
#637362 Sen är ju frågan hur mycket och långt du tror du kommer köra, det blir ju ca 5 min kortare körtid per mil med en 40km/h traktor istället för 30.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637373
Uvskogen skrev:Budget för traktor är lite flytande, 150-250tkr. Kommer gå ut lite försiktigt med den här traktorn och hellre byta upp mig när jag samlat mer egen erfarenhet.
Den typ jag är på väg mot är en Valmet 405 med frontlastare. Den ska användas för både landsvägstransporter och lite åkerarbete (potatis och allmän slyslagning med slaghack)

Har ingen egen erfarenhet av Valmet men de är ju förmodligen populära av en anledning. Andra kandidater kan ju vara en MF i 300-serien eller en Ford, tex. 5610 eller liknande. Sen finns förstås alltid Johan Dyyr om man är lagd åt det hållet men traktorer ska ju helst vara röda - det är sen gammalt. :d

Om det ska bli mycket transportkörning efter väg kan det vara klokt att titta på ett nummer större motor än annars. Har aldrig saknat hästkrafter i skogen eller på åkern men med skogskärran bakom på landsväg i uppförsbacke blir mina 85hk plötsligt väldigt få...

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637377
Sidenbladh skrev:
Om det ska bli mycket transportkörning efter väg kan det vara klokt att titta på ett nummer större motor än annars. Har aldrig saknat hästkrafter i skogen eller på åkern men med skogskärran bakom på landsväg i uppförsbacke blir mina 85hk plötsligt väldigt få...


Hmmmm, det där ju en inte helt oväsentlig poäng!
Kanske får tänka om eller se det här i två steg. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

uffejohan  
#637380 Mitt tips är att köp ett nummer större än vad du tänkt dej. Bättre att det svider den gången du köper än att det ska skava varje gång du använder den. Ligga på landsväg med tungt lass och klen traktor är inte kul.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

Avslutat-02  
#637388 Får jag ge lite tips...

En john deere 5075E skulle duga gott och då har du dessutom en normal traktor.
75hk.

En 5115M har Common rail och då får du en motor utan adblue och krångel.
115 hk.
Panaramafönster och taklucka, snedande motorhuv, lastare.


Jag sålde en 5075E för 375.000 kr exkl moms.
Och en 5115 M för 510.000 kr exkl moms.

Båda utan inbyte, och med serviceavtal på 5 år.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

JohannesG  
#637389 Tänk på om du vill kunna sitta bekvämt bakvänt eller ej.

Och som andra redan varit inne på. Hellre lite för stor än lite för liten. Ty du kan på ett säkert sätt utföra små jobb med en stor traktor, men det är inte säkert att utföra stora jobb med en liten traktor.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

zeetorg  
#637396 Jag tänker lite så här om din frågeställning.

Liten svag traktor är oftast väldigt trevlig som gårdstraktor men funkar sämre till vägtransporter.
Dels så blir dom fort svag uppför och lite väl lätt utför när det skjuter på. Oftast har dom också en relativt kort hjulbas vilket gör dom lite mer vingliga och stötiga på vägen.

Bland dom lite äldre traktorerna så kan faktiskt en sexcylindrig vara att föredra till vägtransporter då dom oftast går stadigare och segdrar bättre.

Jag försöker inte att styra dig åt något håll utan det är mest allmänna funderingar utifrån mina erfarenheter, däremot så tror jag att en 405 kan upplevas som i minsta laget, gå hellre upp någon storlek till minst 80hk och uppåt om den huvudsakliga uppgiften är vägtransporter.

Avatar Fallback

Re: Traktor för transporter

fidde12  
#637401 Oj oj! Tänk på hur du ska nyttja den. För eget bruk, utföra tjänster mot betalning ( fraktkostnad som betalas av annan/ kunden ) m.m styr vilken skatteklass du registrerar den som. Detta val styr vad du kan koppla bak på traktorn med tanke på registrerat eller oregistrerat släp, besiktningskrav. Bromsat eller obromsat släp? Allmän väg, enskild väg eller terräng? Styr hur mycket du får lasta ( brutto eller dubbla bruttovikten ). Läs på o tänk igenom noga vilken typ av transporter du kommer att utföra och i vilken kostym du gör dessa. Privat eller näring?// Lycka till.
PS titta på vad traktorn väger innan du köper och fundera om du någon gång kommer att ha anställda som kör åt dig. Styr körkortsbehörigheten på den anställde.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

JohannesG  
#637404 Utveckla gärna det där med körkortsbehörighet.
För Yrkestrafik vet jag att C-kort krävs. Men är det en vikt kopplad till det med?

I övrigt om jag inte gått miste om något så får du framföra traktor oavsett 2 eller 20 tons tjänstevikt på minst traktor-kort eller AM-kort (märkligt att moppekort tillåter att framföra fordonståg på 60ton...). Och för "kortare" sträckor krävs inget alls, men det är ett kapitlet för sig.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637410
1586767585_6286193891.jpg
1586767585_6269147253.jpg

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... d/89308607

Ska man köra landsväg så gäller nyare än 1994 pga 40kmh, jag lovar att du vill inte ens jämföra med en som går 30kmh.
Jag skulle nog sikta på en liten fyrcylindrig maskin ca 3 ton.
Tänker man lite på sikt så vill man nog ha en lite nyare, kanske början på 2000-talet åtm.
En annons som dök upp på Blocket nyss kan ju inspirera så jag bifogade bilder därifrån här ovan.
Behändig billig enkel traktor med 12 växlar fram/back som dessutom klarar din budget.
Nästa steg vore naturligt en TL90 eller liknande som har största hytten i klassen och är lite kraftigare och med mer finesser.

Provkör en Valmet 405 på väg innan du bestämmer dig, den är en blast from the past och känns oerhört gammeldags och rasslig i jämförelse med en snäppet större tio år nyare maskin oavsett märke.

Som vanligt inför traktorköp så måste ju alla tabeller noga plöjas: http://konedata.net/traktorit/
Högerklicka och välj översätt ifall du inte kan finska.
Alla frågor är värda att begrunda från olika synvinklar och är du inte fixerad vid en ÅF så är marknaden stor.

Användarvisningsbild

Re: Traktor för transporter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637420 Jättebra med alla kommentarer, inser att det här med landsvägskörning kräver en hel del som jag inte tänkt på. Kanske jag måste gå i två steg, för i första hand vill vi ha gårdstraktor. Ska tänka vidare kring detta med landsvägstransporter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).