Logistik, Transport

Portabel vinch

4 inlägg 3068 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Portabel vinch

Klasgj  
#634436 Jag ska manuellt avverka lite nästa vinter. Jag har ingen traktor så utkörning ska jag leja bort. Ett tiotal grova granar står så till att skotare inte kan nå dem. Jag funderar på att köpa en portabel bensindriven vinch för att släpa fram granarna ca femtio meter så skotaren kan dem. Är det någon som har erfarenhet och kan rekommendera något?



   TS
Avatar Fallback

Re: Portabel vinch

Norrtälje  
Användarvisningsbild

Re: Portabel vinch

JensSkoog  
#634527 Hej @Klasgj
Jag har användt en Lewiswinch för att dra fram stockar. Funkade bra med en MS26 1 som motor, men jag gillade inte att jag fick stå vid winchen och gasa på sågen under winchningen. Om man är två funkar det hyfsad.
Nu har jag en Honda, kapstanwinch, och femtio meter lina och en winchpulka. Då kan jag jobba mycket mera effektivt och smidigt eftersom jag kan vandra undan winchen så länge jag håller i winchrepet.
Mener att Lewiswinchen kostade ungerfär 10K tre, fyra år tillbaka (har lagt den till salu för 4K nu), och Hondaen som jag köpte sist höst kom på 14K med femtio meter specialrep, winchpulka och lite extra.

Användarvisningsbild

Re: Portabel vinch

Klasgj  
#634589 Tack JensSkoog för bra information och tack Norrtälje för att du uppmärksammade mig på att det redan fanns en tråd med en liknande fråga 😊

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).