Logistik, Transport

Betala för nedtagning av luftledningar?

31 inlägg 21987 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Värmlänning  
#629032 Jag hade nog spontant börja riva ner den 3-5 ggr per vecka... gärna kvällstid och låtsas som ingenting..

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629038
Värmlänning skrev:Jag hade nog spontant börja riva ner den 3-5 ggr per vecka... gärna kvällstid och låtsas som ingenting..


Då agerar du efter något som du kan få problem med...
Men jag förstår vad och hur du menar och tänker....

Dokumentera och anlita jurist, få fogden att handräcka om de ej har tillstånd för ledning. Avstå från allt vad ledning sedan heter på din mark, om avtal ej finns.

Och ska man ändå ha ledning, ska den grävas ner.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

jannee  
#629046 Finns något som kallas för egenmäktigt förfarande, är något som tydligen ENDAST civilpersoner kan drabbas av.
M. a.o. ett större företag kan mer eller mindre göra som de vill medan en enkel individ inte ens får försvara sin egendom.
Ovan är ungefär detsamma som att en brottsling ställer sin stulna bil på din mark. Du får själv ej forsla bort den.
Samma gäller den för*** de fiberkabeln.
Bara nuddar du den och skador uppstår blir du skadeståndsskyldig.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629048 Nja ett större bolag kan göra sig skyldig till olaga intrång och skadegörelse.

Även egenmäktigt förfarande kan drabba den som har godkänt arbetet på annans mark utan avtal.

Jag skulle råda till att:

Kontrollera om nätbolagen har tillstånd, annars polisanmäla för olaga intrång mm.
Och fortsätta med att all ledning ska bort från marken och marken återställas inom 48 tim, annars hotar fogden och mera anmälningar.

Sedan ett skadestånd på ca 50.000 kr för sveda och värk,admin mm.

Det ska kosta att bete sig som en idiot.
Även om det kommer att kosta för oss andra när nätbolagen gör fel och det gör de,, ofta...

Min erfarenhet är att alla bolag som vet att de gjort fel försöker att diskutera, gör inte det, utan stå på dig och kräv det du kräver.

Ett bolag som gjort ett misstag skickar ut folk och reder upp direkt och betalar för sig.

Har bråkat väldigt mycket med både bolag och myndigheter genom åren.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

fendt311  
#629067 Tror inte den energi, kostnader som går åt att polisanmäla och stämma till höger och vänster. Uppväger ersättningen man eventuellt skulle erhålla om man vinner målet. Finns inte en domstol som skulle bifalla ett stort skadestånd i sådana här fall. Om nu inte det är en domstol i USA.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

skogsjan695xl  
#629135 Hur låg är ledningen egentligen?
Ska du köra ut virke själv eller är det ett bolag?

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629191
fendt311 skrev:Tror inte den energi, kostnader som går åt att polisanmäla och stämma till höger och vänster. Uppväger ersättningen man eventuellt skulle erhålla om man vinner målet. Finns inte en domstol som skulle bifalla ett stort skadestånd i sådana här fall. Om nu inte det är en domstol i USA.


Nog fan skulle jag kräva det jag kunde.
När man la ner fiber på min mark, visserligen bara på 50 m utan tillstånd så krävde jag 75.000 kr och fick 50.000 kr.
Det var ändå billigare än att gräva upp och dra om hela skiten...

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

fendt311  
#629207
fendt311 skrev:Tror inte den energi, kostnader som går åt att polisanmäla och stämma till höger och vänster. Uppväger ersättningen man eventuellt skulle erhålla om man vinner målet. Finns inte en domstol som skulle bifalla ett stort skadestånd i sådana här fall. Om nu inte det är en domstol i USA.

Eller om man heter vinterrojarn. Då får man 1000 kr metern.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

fendt311  
#629208
vinterrojarn skrev:
fendt311 skrev:Tror inte den energi, kostnader som går åt att polisanmäla och stämma till höger och vänster. Uppväger ersättningen man eventuellt skulle erhålla om man vinner målet. Finns inte en domstol som skulle bifalla ett stort skadestånd i sådana här fall. Om nu inte det är en domstol i USA.


Nog fan skulle jag kräva det jag kunde.
När man la ner fiber på min mark, visserligen bara på 50 m utan tillstånd så krävde jag 75.000 kr och fick 50.000 kr.
Det var ändå billigare än att gräva upp och dra om hela skiten...

Ta kort på den utbetalningen. Lägg upp det här. Men du fick väl kontant?

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629213 Nä det är väl 4-5 år sedan nu..
Kan ju kolla men tror inte att jag har kvar bokföringen, då jag ej sparar äldre än 5 år..

Jag har så mycket fuffens för mig att det kan bli farligt.
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

fendt311  
#629215
vinterrojarn skrev:Nä det är väl 4-5 år sedan nu..
Kan ju kolla men tror inte att jag har kvar bokföringen, då jag ej sparar äldre än 5 år..

Jag har så mycket fuffens för mig att det kan bli farligt.
:mrgreen:

Enligt lag måste du spara bokföringen i 7 år. Så det blir nog inga problem att hitta den. Eller vad tror ni alla här på skogsforum?

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629216 Nej jag har aldrig sparat något mer än 5 år.
Och kommer inte att göra det heller.

Men eftersom du nu undrar varför skulle jag ljuga om att man olagligt grävt på min mark om fiber?
Och att det kostade det kommunala bolaget mycket pengar?
Jag anlitade advokat som höll på länge med detta för att de inte skulle komma undan sitt ansvar.

De fick chansen att dra in fiber gratis till en kostnad av runt 10.000 kr men ville inte gå med på det.
När man sedan ville gå över min mark igen så blev det stopp för all framtid, jag böjer mig ej för andras internet.

Entreprenören de hade grävde av en vattenledning på två ställen utan att ens märka det.. blev väldigt dåligt tryck i ledningen, men det kanske man också skulle ha godtagit enligt dig?

Eller ska man stå på sig över sina rättigheter?
Finns inga gränser över hur mycket man kan begära, bara hur mycket man blir tillgiven.

Sedan när blev min bokföring offentlig handling?

Jag säger samma sak som när myndigheter bråkar, har ni åklagarbeslut på detta?
Annars så får ni leta vidare utan min hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

fendt311  
#629218
vinterrojarn skrev:Nej jag har aldrig sparat något mer än 5 år.
Och kommer inte att göra det heller.

Men eftersom du nu undrar varför skulle jag ljuga om att man olagligt grävt på min mark om fiber?
Och att det kostade det kommunala bolaget mycket pengar?
Jag anlitade advokat som höll på länge med detta för att de inte skulle komma undan sitt ansvar.

De fick chansen att dra in fiber gratis till en kostnad av runt 10.000 kr men ville inte gå med på det.
När man sedan ville gå över min mark igen så blev det stopp för all framtid, jag böjer mig ej för andras internet.

Entreprenören de hade grävde av en vattenledning på två ställen utan att ens märka det.. blev väldigt dåligt tryck i ledningen, men det kanske man också skulle ha godtagit enligt dig?

Eller ska man stå på sig över sina rättigheter?
Finns inga gränser över hur mycket man kan begära, bara hur mycket man blir tillgiven.

Sedan när blev min bokföring offentlig handling?

Jag säger samma sak som när myndigheter bråkar, har ni åklagarbeslut på detta?
Annars så får ni leta vidare utan min hjälp.

Är inte bokföringen vi vill se. Det jag efter frågade är ett kvitto. Då kan du visa alla att det går att få bra ersättningar. Bara man står på sig. Du behöver inte uppvisa något kvitto. Det är nog många som läser tråden. Vi är så kloka att vi förstår att du säger sanningen.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629219 Det är väl bra att man står på sig eller?
Det tyckte då advokaten som jag hade, samma som hjälpte mig vid åtalet.
Så varför inte kämpa för att ens egen mark ska just vara ens egen mark?

Att nätbolag eller fibertrams ska ner i jorden betyder inte att man måste godta deras skambud.

Det som skett här kan ju vara så att ett nätbolag har felaktigt upprättat en ledning över privat mark, det är inte okej och vederbörande bör omedelbart kolla sina rättigheter och inte det som nätägaren tycker och vill.

Vi blir lurade på olika sätt varje dag, det är dags att vi får rejäla rättigheter vi också och inte bara måste dra saker så långt att man måste upp i rätten med allt eller?

De kvitton jag har är från 2016 som är senaste och nej där är det ej med.
Jag sparar inget som underlättar för staten.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#629220
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Nej jag har aldrig sparat något mer än 5 år.
Och kommer inte att göra det heller.

Men eftersom du nu undrar varför skulle jag ljuga om att man olagligt grävt på min mark om fiber?
Och att det kostade det kommunala bolaget mycket pengar?
Jag anlitade advokat som höll på länge med detta för att de inte skulle komma undan sitt ansvar.

De fick chansen att dra in fiber gratis till en kostnad av runt 10.000 kr men ville inte gå med på det.
När man sedan ville gå över min mark igen så blev det stopp för all framtid, jag böjer mig ej för andras internet.

Entreprenören de hade grävde av en vattenledning på två ställen utan att ens märka det.. blev väldigt dåligt tryck i ledningen, men det kanske man också skulle ha godtagit enligt dig?

Eller ska man stå på sig över sina rättigheter?
Finns inga gränser över hur mycket man kan begära, bara hur mycket man blir tillgiven.

Sedan när blev min bokföring offentlig handling?

Jag säger samma sak som när myndigheter bråkar, har ni åklagarbeslut på detta?
Annars så får ni leta vidare utan min hjälp.

Är inte bokföringen vi vill se. Det jag efter frågade är ett kvitto. Då kan du visa alla att det går att få bra ersättningar. Bara man står på sig. Du behöver inte uppvisa något kvitto. Det är nog många som läser tråden. Vi är så kloka att vi förstår att du säger sanningen.


Du vill se, och klart det går att få bra ersättning, annars så skulle inte bolagen ha sina jurister och regler.
Men nu är vi utanför tråden...
Så jag föreslår att vi går tillbaka dit igen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).