Logistik, Transport

Betala för nedtagning av luftledningar?

31 inlägg 21993 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betala för nedtagning av luftledningar?

ThOnOr  
#628743 Ringde Skanovas journummer och begärde nedtagning av luftledningar då virket ska kunna lastas bekymmersfritt för timmerbilarna. Det skulle ta 2 veckor (katastrof bara det) men fick ett samtal från telia idag om att om de ska plocka ner fiberkabeln som sitter i stolparna så ska jag tvingas betala. Jag sparkade bakut direkt och sa att det finns inte på kartan att jag tänker betala ett öre för att de hänger upp sitt skit i stolparna och sen ska jag betala för att de ska plocka ner fibern. Har dessutom inte fått ett öre för att de hängt upp fiber i de befintliga stolparna som går på min mark och sen ska man tvingas betala då det hindrar min näringsverksamhet.

Har en kompis som arbetar just med att klättra i stolpar och liknande och han pratade med sin chef och de hade aldrig hört att markägaren ska tvingas betala för liknande. Jag bad direkt att få prata med högsta chefen på Skanova men så gick det inte till utan nån från Skanova ska ringa upp mig sen. Kan inte se någon som helst rimlighet i att man som markägare ska behöva pytsa ut ett enda öre för liknande ärenden. Har någon varit med om liknande? Tvekar inte på att gå vidare med ärendet till domstol om Skanova står på sig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

jannee  
#628748 Telia (Scanova) har säkert ett gammalt gällande servitut, m.a.o gör de som de själva finner bäst.
Vid trädfällning kan de bestå med hjälp, men för att underlätta för någon/några virkestransporter - nää, där går nog gränsen för deras välvillighet.
Hänger bara tråden/trådarna 4,5 meter över marken får du nog själv bekosta allt är jag rädd för.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

TrioBrake  
#628756 Aldrig hört talats om något liknande, har alltid fått för mig att dom där bolagen är väldigt behjälpliga i sådana ärenden.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628757 Stora delar av skanovas nät saknar ledningsrätt, servitut eller avtal. Logga in på lantmäteriet och kolla på fastigheten. Saknas det avtal så kan du gott hota med att ta ned ledningen själv med motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Ldsaren  
#628765 Jag ringde telia i höstas och de tog ned ledningen utan diskussion då jag avverkade här varjefall , vem som var utförare vet jag inte .
Vanlig kopparledning.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Rättselarn  
#628770 Håller helt med busholle. Jag har själv jobbat en hel del med att bilda ledningsrätter och vet att det finns en hel del där det saknas rättigheter trots att ledningen är på plats.
Även om Vattenfall eller någon annan har ledningsrätt för elledning så kan ingen hänga dit någon annan typ av ledning utan ha skaffat sig rätten till det, antingen genom avtal eller ledningsrätt.
Jag skulle göra som busholle skriver, kolla upp om det finns något inskrivet och sedan Skanova.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#628774 Fibern ska de betala för så enkelt är det.
Annars hade jag begärt handräckning genom kronofogden att den skall grävas ned, med mark kostnaden av 50 kr/m...
Det tar ju svenska kyrkan vid användning av deras mark, vid gräv arbete.

Jag fick efter förhandlingar 40 kr/m när de skulle gräva ner fibern...


Sätt hårt mot hårt... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

ThOnOr  
#628779 Har dessutom ett annat ärrende som inte är uppklarat med Skanova. En morgon ringde de och sa att grävmaskin var på plats för att gräva ner en ledning. Svarade att jag ej godkänt det men de grävde ändå ner en ledning och fäststag. Har inte tagit emot nån ersättning för det markintrånget så ska nog nämna det när de ringer upp.

Finns inget som hindrar mig från att gräva en grop just där om de nu ska trilskas med mig om luftledningarna. Ska kolla upp eventuella servitut för stolparna. :-bd Efter första samtalet tog de ner kopparledningen vid avlägget och klippte bort då den ej är i bruk längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Daniel Ivarsson  
#628784 Ring och säg att ledningen hänger på 4 m och att du ska köra förbi imorgon. När de kommer för att justera ledningen så bjuder du gubbarna på kaffe och bullar och ber dem höja den till den höjd du vill ha den på. Kommer de inte så kör förbi med kran i topp och riv ner den(om det inte är högspänning). Oj hoppsan så det kan bli när den hänger för lågt.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

ananders  
#628818 Skulle för ett par år sedan ha ut Skanova för att plocka ner en teleledning då jag skulle fälla ett träd och enda alternativet var att fälla tvärs över ledningens sträckning.
Fick inte hjälp då den aktuella sträckan gick över tomtmark och ansluter till ett hus och då hade de inte skyldighet att hjälpa till. Så deras råd var att jag själv skulle plocka ner ledningen.

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

ThOnOr  
#628876 Nu ringde Skanova och det skulle vara omöjligt att ta ner fibern utan att den behövde blåsas i på nytt igen. Jag sa att det är inte mitt problem, de får skylla sig själva om de hänger upp skit utan att informera och kompensera drabbade markägare. Så i praktiken har jag blivit av med flera kilometer med mark längst med luftledningarna då de aldrig kommer ta ner fibern för avverkning eller för virkesvältor. Detta är för fan katastrof!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Rättselarn  
#628883 Om du först har kollat så att du vet att Skanova saknar rättighet att ha sin ledning där så är det Skanovas problem. Ledningsrätten är ju till för att väga ledningshavarens nytta av ledning mot den belastning du får av den. Det är ju inte säkert att de får en ledningsrätt ifall du får för stora inskränkningar.
Har de inte ledningsrätt eller servitut så bör du kontakta Skanova igen, helst per mail eller vanligt brev så att du har det dokumenterat. Ge dem möjlighet att plocka ner ledningen själv annars så bör det vara en fråga för kronofogden. Saknas rättigheten ska kronofogden ordna med handräckning så att den tas ned på ledningshavarens bekostnad. Innan du drar igång kronofogden bör du säga åt Skanova att de ska bevisa att de har rätten att ha ledningen där. Kan de inte få fram bevisen så vet du att du kan sätta kraft bakom din uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Avslutat-02  
#628884 Ta en kopp kaffe och ge dig på dem, de behöver ha lite motstånd ibland så de vaknar.....
Nätbolagen är duktiga på att utnyttja....

Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

ThOnOr  
#628924 Var in i morse på lantmäteriet och begärde ut papper på eventuell ledningsrätt. De har ledningsrätt, står dock inget om fiberledning bara om ström och jordledning. Fiber är optokabel (om det nu skulle ha någon betydelse). Det kan inte finnas nån som helst rimlighet i att bolag kan sätta upp luftledningar som sedan fastighetsägaren ska behöva betala för att tillfälligt plockas ner i samband med avverkning eller liknande. :-o

Från papperna som gäller ledningsrätten har jag kunnat plockat ut följande:

Under övriga föreskrifter står det.
Ledningsägaren skall:
* Utöva de befogenheter som följer med ledningsrätten så att belastad fastighet inte BETUNGAS mer än nödvändigt. Bland annat skall ledning i jordbruksmark förläggas så att normal brukning kan ske och i skogsmark så att skogsbruk INTE ONÖDIGTVIS FÖRSVÅRAS.

* UTAN KOSTNAD FÖR FASTIGHETSÄGAREN anvisa eller vidta lämpliga skyddsåtgärder när arbete behöver utföras i ledningens närhet. Denna skyldighet är begränsad till arbete som hör samman med pågående markanvändning.

Under särskilda åtaganden står det.
* Om ledningsrättshavaren anvisar skyddsåtgärder inför arbeten i ledningens närhet, som leder till merkostnader för fastighetsägaren, ska ledningsrättshavaren ersätta dessa. Detta åtagande är begränsat till oförändrad markanvändning.

Med de stycken jag hittat känns det fortfarande som jag har rätten på min sida. Ska försöka få tag på en jurist som är duktig på markfrågor. Samtidigt tänker jag att det är ju knappast bara min fastighet i landet som har fiber som går i luftledningar, nån här inne måste ju ha råkat ut för exakt samma sak?!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för nedtagning av luftledningar?

Rättselarn  
#628939 Det där stämmer bra med standarden för en ledningsrätt. Som du själv skriver så gäller ledningsrätten enbart för ledning för elström, det finns alltså ingen rätt att vidarenyttja den för fiber.
Den som vill dra fiberledning i samma sträckning måste dels avtala med den som har ledningsrätten för el OCH med fastighetsägaren. Nekar någon av dessa att skriva på ett frivilligt avtal så återstår bara för fiberbolaget att leta annat läge eller ansöka om ledningsrätt. Du har alltså rätten på din sida i detta fall.
Om fiberbolaget tänker sig för bör de ödmjukt fråga dig hur ni löser frågan, annars är risken stor för deras del att de förlorar i en tvist.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).