Logistik, Transport

Ny vägklassning

15 inlägg 10241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny vägklassning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620637 Här kan man se var Biometria har varit och klassat om skogavägarna.

https://biometria.maps.arcgis.com/apps/ ... fa02158e21



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

ananders  
#621275 Min undran är hur det kommer att användas i framtiden. Kommer inköpare och åkare att titta på detta material och följa rekomendationerna?

De har varit på jobbets marker och inventerat under augusti 2019 och det är många vägar där som inte blivit "godkända" för lastbil med släp men det körts med lastbil och släp fram tills idag.

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

rejser  
#716514 Hur känner ni att detta följs nu?
Avdrag vid behov av omlastning osv
Vi har fått väldigt knepiga klassningar måste jag säga.
Vägar som är raka och fina som klass 3 och vägar som vi knappt vill köra med bil klass 2... Ingen klass 1 väg, vilket kanske inte är konstigt då jag antar det är motorväg som är rak
Sedan har vi vägar som är klass 3 i varje ända och klass 2 i mitten. Hur katten ska man komma till klass 2 vägen?
(klass 3 endast lastbil, klass 2 begränsad framkomlighet med släp).
Ingen chaufför har klagat innan, men en ny kanske skulle tycka det var för kurvigt (vi jobbar mot naturen på fastigheten).

Ni som varit på fastigheten, vad säger ni? Vägen från huset till början av skogen är en klass 3... (om ni kommer ihåg var lärken står)

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

alias  
#716527
rejser skrev:Hur känner ni att detta följs nu?
Avdrag vid behov av omlastning osv
Vi har fått väldigt knepiga klassningar måste jag säga.
Vägar som är raka och fina som klass 3 och vägar som vi knappt vill köra med bil klass 2... Ingen klass 1 väg, vilket kanske inte är konstigt då jag antar det är motorväg som är rak
Sedan har vi vägar som är klass 3 i varje ända och klass 2 i mitten. Hur katten ska man komma till klass 2 vägen?
(klass 3 endast lastbil, klass 2 begränsad framkomlighet med släp).
Ingen chaufför har klagat innan, men en ny kanske skulle tycka det var för kurvigt (vi jobbar mot naturen på fastigheten).

Ni som varit på fastigheten, vad säger ni? Vägen från huset till början av skogen är en klass 3... (om ni kommer ihåg var lärken står)


Det var någon som kallade Biometrias vägklassning i Götaland för södra Sveriges största lotteri och ju mer jag kollar på hur man har sektionerat och klassat olika delar av skogsbilvägnätet i mitt närområde, desto mer benägen blir jag att hålla med om den liknelsen.

Utöver tveksamheter kring själva klassningen av enskilda vägsträckor så vänder jag mig framförallt emot den summariska redovisningen av brister. Att gå en vägsträcka med röjsåg och kviststång för att släcka ev. punkter som berör det fria utrymmet som krävs runt fordonet är snabbt och tämligen billigt gjort, men att endast notera t.ex. bristfällig breddning i kurva på en flera km lång väg utan att närmare ange vilken eller vilka kurvor som avses gör att man som skogsägare kan ifrågasätta nyttan med inventeringen och redovisningen. Då åtgärder på själva vägkroppen ofta är av mer komplicerad och kostnadsdrivande karaktär så finner jag det lite magstarkt att skogsägaren, som ofta är lekman på området, ska ut och mäta på samma kurvor igen som Biometria just gjort.

Frågade en av Södras virkesåkare om han hade några klagomål på min skogsbilväg, när han hämtade massaved hos mig för ca tre år sedan. Fick till svar att vägen var till fyllest i hans ögon, men att vänd-T:et var lite snävt tilltaget.

Grusade upp och förstorade vändplatsen inför en slutavverkning hösten 2019. Inga klagomål från åkerierna på varken väg eller vändplats därefter.

Kollar jag på vägklassningen nu så är det vändmöjlighet för trailerekipage, men vägen anses endast framkomlig med lastbil. 🤪

Själv sitter jag lugn i båten gällande ev. ytterligare vägförbättringar (förutom lite löpande underhåll), då både bilburen flishugg med släp och rundvirkesbilar med släp hämtat virke därifrån sedan nedklassningen, utan att jag fått något vägklassningsavdrag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

Amatörhuggare 62  
#716530 Jag håller med. klassning uppåt väggarna. Är så mycket galet.
På en del håll.
Där John Deere kom m trailer, å levererade en ny skotare.
Är vägen klassad nu, för endast Bil !!!! Och vägen är gången med en Hitachi 225 a
Finns bilder här på forumet. Måste haft en dålig dag ibland. Eller blandat ihop Kartor och koordinater
Hur kom han fram då ? Och efter det 1900 Bbg bortkört.

Å sen på grannens ett vägskäl. Som lutar rätt ner i en dalgång.
Vändning med bil å släp och trailer !! Jag vill knappt vända med 15 ton grus.
På Dumpersvagnen. För botten på Dalgången. är en sänkt sjö 😮

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

balo  
#727444 Hur och när får man reda på hur de kommit fram till resultatet?
Enligt kartan skedde klassningen i mitten av augusti.
Har fått "Klass 4 Ej framkomlig för lastbil" på en vägsträcka, vore bra att veta varför och hur man kan åtgärda det...

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

Sörlänningen  
#727446
balo skrev:Hur och när får man reda på hur de kommit fram till resultatet?
Enligt kartan skedde klassningen i mitten av augusti.
Har fått "Klass 4 Ej framkomlig för lastbil" på en vägsträcka, vore bra att veta varför och hur man kan åtgärda det...


Ja, det är verkligen lite märkligt ordnat det här. Som Södramedlem kan jag få lite mer detaljerad information om min vägklassning via Södra. All information finns alltså hos Biometria, men direkt till skogägare delar de bara ut delar av infon (själva klassningen). Det finns lite mer info, kommentarer och anledning till nedklassning. De kan man i vissa fall få tag i genom en av Biometrias samarbetspartners (eller ägare, skall man kanske säga?). I mitt fall då Södra.

Så jag har fått nedklassningsorsak på alla mina vägar och vändplatser. Men det är otroligt konstigt att det fungerar så här, i mina trakter har jag inte hört om någon som inte är Södramedlem som har lyckats få ut den infon. Vilket ju är nästan obegripligt dåligt. Jag tycker att du skall kontakta Biometria och fråga om det finns någon lösning. Det är ju inte bra för någon att infon finns, men bara göms.

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

balo  
#727448 Tack för info! 👍
Är Södramedlem, men har inte varit inne på Mina sidor på ett tag. Får kolla upp det!

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

Sjögården  
#727500 Ta hem Södra appen så blir det mycket lättare att se om dina och grannarnas vägar är klassade och hur resultatet blivit.
Det som är svårt att läsa ut är vilken kurva som inte klarar kraven.
Där är det bara att mäta och läsa på.
Bra filmer finns på Södras hemsida.
Klass 4 innebar nog rätt mycket arbete och kostnader innan vägen klarar släpgodkännande ,klass 2,.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

balo  
#727507
Sjögården skrev:Ta hem Södra appen så blir det mycket lättare att se om dina och grannarnas vägar är klassade och hur resultatet blivit.
Det som är svårt att läsa ut är vilken kurva som inte klarar kraven.
Där är det bara att mäta och läsa på.
Bra filmer finns på Södras hemsida.
Klass 4 innebar nog rätt mycket arbete och kostnader innan vägen klarar släpgodkännande ,klass 2,.. 😉

Det visade sig vara träd för nära vägen som hindrar oss från klass 3, vilket är det bästa vi kan hoppas på. Jag är ganska säker på vilka träd det är, de står vid två ganska skarpa kurvor, men på grannens del av vägen. Får prata snällt med honom. 😇

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732309 Nu har jag fått meddelande om att klassning kommer att ske på våra vägar.
Vore fint om det fanns någon form av möjlighet till kontakt på Biometria.
Har mätt upp hur mycket en bil med släp behöver för att vända.
Ca 20m åtgår för att köra runt. Kravet är 26m!

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

Sjögården  
#732314 Kraven är samma som förut.
Skillnaden är att man klassar efter vad som krävs inte vad som behövs.
Har fixat några vägar efter klassning. Kurvor, vändplaner och hinder i kanterna gör att vägarna åker ner i klass 3.
Kostar inte jättemycket att fixa punktinsatser men visst är det irriterande en liten stund.. 😉

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

jannee  
#732324 Ni som är osäkra på hur bra eller inte bra er väg är, be att få åka med en chaufför när denne hämtar ett fullt ekipage.
Genom att sitta där uppe i hytten och samtidigt får höra hans åsikter vet ni vad som eventuellt behöver förändras/förbättras.
Största otyget är vassa kantstenar, därefter kommer nedhängande grangrenar.
Kantstenarna som oftast ställer till elände är i slutet av en innerkurva.

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

Amatörhuggare 62  
#732326 @ Janne.
Mycket bra, man får en helt annan överblick.
Och märker fort.
Om d skramlar å skrapar.
I hytten.
Stor skillnad, än åka bil.
Eller moped. 😉

Avatar Fallback

Re: Ny vägklassning

jannee  
#732334 Nu har jag aldrig kört en fyrhjuling (4 axlad lastbil), men de 3 axlade bilar, och då de utan bakhjulstyrning, har jag alltid klarat av att snurra på MINDRE än 8 meters radie = cirkel på 16 meter.
Varför det behövs 25 meters cirkel har jag svårt att acceptera.
Självklart menar jag med en tom lastbil, fullastad får man kanske göra några omtag.
Här kan du/ni 54 sek in på videon får en uppfattning om storleken som behövs för att ENKELT snurra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).