Logistik, Transport

Schaktblad vs Vägsladd?

37 inlägg 20088 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Amatörhuggare 62  
#599860 Tråden heter : Ny Vägsladd

Där finns mycket info, från oss alla
På Skogsforum 👍

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Kristoffer D  
#599973
Krokmark skrev:Problemet är bara att det inte finns någon i närheten som har något bogsera eller som går hyra in.
Har så smått börjat titta på bogserad sladd men tycker de blir långa så är rädd det blir svårt på vissa sträckor.
Är alla bogserade ställbara så man kan styra bomberingen?


Du kan hyra in mig. Har en Vreten V4 240 precis utanför Växjö. Ska du ha en bogserad kräver det lite traktor framför för att den ska göra ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Krokmark  
#599983
Kristoffer D skrev:
Krokmark skrev:Problemet är bara att det inte finns någon i närheten som har något bogsera eller som går hyra in.
Har så smått börjat titta på bogserad sladd men tycker de blir långa så är rädd det blir svårt på vissa sträckor.
Är alla bogserade ställbara så man kan styra bomberingen?


Du kan hyra in mig. Har en Vreten V4 240 precis utanför Växjö. Ska du ha en bogserad kräver det lite traktor framför för att den ska göra ett bra jobb.


4 mil åka på allmän väg med hyvel efter för 3 km skogsbilväg?
Kör nog hellre själv i vilket fall.
Hur stor traktor?
Har en Valtra A85

   TS
Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600644 Sök vägsladd på blocket så får du se utbudet

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600751
Krokmark skrev:
Kristoffer D skrev:
Krokmark skrev:Problemet är bara att det inte finns någon i närheten som har något bogsera eller som går hyra in.
Har så smått börjat titta på bogserad sladd men tycker de blir långa så är rädd det blir svårt på vissa sträckor.
Är alla bogserade ställbara så man kan styra bomberingen?


Du kan hyra in mig. Har en Vreten V4 240 precis utanför Växjö. Ska du ha en bogserad kräver det lite traktor framför för att den ska göra ett bra jobb.


4 mil åka på allmän väg med hyvel efter för 3 km skogsbilväg?
Kör nog hellre själv i vilket fall.
Hur stor traktor?
Har en Valtra A85


Våra vägföreningar har så länge jag minns haft en vägsladd som föreningarna står som ägare på, för 30 år sedan kanske så köpes det en ny, Vreten treskärig, ser lik ut denna, http://vreten.se/produkter/vagsladd-v3/ osäker på bredd.
Denna körs på ca 1 mil väg + lite skogsvägar.
Lite modifierad är den, istället för ett hjul på strängspridaren så har vi två, och lite förstärkt i "lyftstolpen till strängspridaren, annars är det bara bytt skär när det behövts.

På frågan hur stor traktor...
Den gamla sladden drog far med Volvo BM 430 eller 400, och när den nya sladden köptes så hade vi bytt upp oss till stordragaren Volvo BM 500, och det funkade bra men man fick inte ha för mycket material med i sladden, i dom större backarna fick man alltid lyfta sladden lite så den inte drog med så mycket material och gick lite lättare, nu kör vi med en Valtra A75 och det är rätt stor skillnad på hur mycket material man kan dra med, jag kör alltid med fyrhjulsdriften i då det orkar med betydligt bättre i uppförsbackar...
Sällan eller aldrig jag behöver lyfta för att minska mängden material jag drar med, men får peta ner någon växel i dom värsta backarna...

Så en A85:a borde funka bra... Men sen är det ju som så att har man ännu större kanske det funkar bättre...

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Kristoffer D  
#600995
Krokmark skrev:
4 mil åka på allmän väg med hyvel efter för 3 km skogsbilväg?
Kör nog hellre själv i vilket fall.
Hur stor traktor?
Har en Valtra A85


155hk+boost. Man orkar dra med i stort sett vad som, skulle kunna hänga den efter min lilla Ford 4000 och det skulle gå att skrapa lite på mittsträngen men ska man kunna ha med sig material och göra ett bra jobb behövs det tyngd i traktorn. Nu pratar jag dock om en Vreten V4 och där är det förstaskäret som tar mest effekt. En treskärig gör sig säkerligen alldeles utmärkt bakom en A85a.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

torpöbo  
#601000 Min erfarenhet avseende dragfordon är att man bör ha en nogrann lägesreglering om sladden ska dras i hydraularmarna.
Har sladdat med en valmet 6300, där går det att ställa precis med displayen vilken nivå man vill ha på hydraularmarna. Några nummer upp o ner gör ganska stor skillnad. Har man sladden dragen i hydraularmarna kan man även ta och lägga av material samt till viss del kompensera för ojämnhetet och krön.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).