Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 18124 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595909
Wij&Hammare skrev:Känns lite som tråden ballat ur. Men tack för alla tips. Har fått rätt så bra koll på hur jag ska gå tillväga.


Ja möjligt men samtidigt får du och många andra en helt annan sanning och synvinkel på hur pass kasst det kan gå till i skogen om man inte väljer att göra rätt för sig.

ännu en gång Lycka till och hoppas du slipper fler förbannade dumheter.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595911
Grålle52 skrev:Vad är problemet eg? Ge fan i att köra där man inte får.


Detta gäller för min del all trafik som jag inte godkänt oavsett om det är cykel eller timmerbil.
En bra regel som jag tror nästan det skulle vara lagkrav att ha utskriven framför ögonen... för vissa fattar inte ändå...


GE FAN I ATT KÖRA DÄR MAN INTE FÅR. Bra sagt Grålle52 bra sagt..

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595916
jannee skrev:Bonndjävlar och viktigpettrar har man träffat på, som tur är har det varit sällsynt.
Men varför i helvete ska man halshugga den som blivit beordrad att utföra jobbet?
Gå i stället på beställaren - nää det törs du inte din dj**la ynkrygg, men halshugga den oskyldige törs du :!:
Håller annars helt med dig att det finns rötägg även inom chaufförskåren.
Är du vinterrojan 100 på att det var chauffören som bajsat på din väg är det helt ok att ge igen, men låt då den skyldige straffas och inte resten av den oskyldiga chaufförskåren.
Jag vet att DU (vem det månde nu vara) tar illa upp och kanske blir irriterad/(förb**d), men det är meningen för du själv inser innerst inne att du har fel och varit dryg :smile:
För övrigt kör man alltid på den bäst framkomliga vägen och står det inga skyltar om förbud mot infart anser jag i alla fall att det är ok - hur privat den än månde vara.


Jannee, jag bara undrar vad är det för fel på bönder?
Jag har många bönder som vänner och som kunder, vilka betalar bra och som alltid återkommer och inga dumheter.

Konflikträdd är jag inte och inte heller rädd för att säga vad jag tycker och känner för idioter.
Vad jag har förstått så har du kört mycket lastbil och kanske gör fortfarande, det vet jag inte men du kommer nog tala om det för mig, bra.

Men visst det kan vara för jävligt att komma fram till en låst bom och inte kunna ta sig hem utan att förstöra bommen.... Men tar man då inte och funderar på varför någon har låst bommen?
eller tar man bara och beslutar sig för att det är någon som jävlas?

Jag personligen skulle börja fundera på varför och ringa kontoret, är jag ägaren för åkeriet så skulle då jag ringa produktionsledaren och fråga vem som äger marken... för där ligger mest troligt svaret... om inte annat så kan denna låsa upp så slipper jag förstöra ännu mera än jag redan gjort.

Vi må ha olika syn på detta att vara tuff och ta en konflikt men för min del så sitter då jag och väntar tills VD eller liknande har tid att lyssna på mig och vill de inte detta då får de ta konsekvenserna.

Jag skulle aldrig låsa in en chaufför, men jag har inga problem med att spärra av vägen på min mark för att slippa extra kostnader i onödan. Är chauffören där då förklarar jag lugnt att det är min mark och inget avtal finns att köra på marken och han får vända om och åka hem utan lass, är det tjäle visst då får han vända på vägen men sedan låser jag efter honom eller lägger något över vägen, en rejäl snöhög brukar hjälpa.

Men snälla kalla inte mig för feg eller konflikträdd för jag är allt annat.
jag godtar inte att folk kör över mig eller förstör min mark.

Jannee vad skulle du säga om jag satt på en åkgräsklippare och gasade sönder din gräsmatta, bara för att jag hade ett trädgårdsföretag som åkte runt och klippte gräs hos folk, sedan om du är kund eller inte det spelar ingen roll för jag antog att du var kunden med den stora gräsmattan?

Jag tror det hade blivit ett jävla liv...

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595922 Du vinterrojarn pratar i egen sak och för mig helt ok hur du gör eller inte gör.
Jag kör INTE lastbil längre men kört i ÖVER 50 år och träffat på massor av typer.
Backar inte en millimeter för det finns har har funnits dumma bonndjävlar
Vet om när en av dessa bonndjävlar haft gemensam väg med andra bönder, låst bommen medans jag lastat.
Poängen är den att den andra bonden inte hade någon nyckel som passade till låset.
Bonndjävulen som låst var ej heller anträffbar.
Därpå försvann ALLT som kunde tänkas vara bom eller stolpar.
På ett ställe hölls det på med avverkning/skotning, dåligt med avlägg, vi var tvingade att köra bort allt efter.
Körde nattskift, där jag skulle vända stod en mörklagd p-bil mitt på vändplatsen. Som tur var fanns det dragkrok på bilen, med kranens hjälp drog jag ut f*nskapet i skogen.
Själv stördes jag inte men det hade visst varit en boende längsmed bygatan som skogsvägen gick ut till som stördes av nattrafiken.
Det är sådan undantag jag hänvisar till - och tror inte att jag som chaffis lade några fingrar emellan.
Framför gärna dina åsikter, men djävlas inte med en oskyldig.
Bonndjävlar eller andra som inte kan acceptera att som chaufför utför jag endast ett uppdrag som blivit mig tilldelat har jag ingen förståelse för. Störd nattsömn eller inte kan komma överens med sina grannar ska INTE behöva drabba mig i mitt arbete.
På våren när det är tjällossning måste man kanske köra mitt i natten eller tidig gryning - annars håller inte vägen, men det råder ringa förståelse för hos många.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

tallen100  
#595924
Grålle52 skrev:Haha skita mitt på vägen =)) =))

Vissa skiter i vägarna, och andra skiter på vägen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Erre  
#595926 Hur var det nu med proffs i lastbilar och amatörer i personbilar?

Givetvis kör man inte på någon annans mark utan en dialog!
Känns väl rätt självklart.

Jag har själv kört timmerbil i 9 år

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595927 Jannee Jag kan inte annat än att skriva om egna erfarenheter eller personliga åsikter, det är därför en del har så mycket emot mig kanske.

Jag bråkar inte med någon oskyldig, visst chauffören som kör på vägen där någon sagt åt honom eller henne att åka kan bli lidande men inte mer än att backa eller att den får vända utan lass. Det kan ändå inte vara så farligt, hur många gånger har man själv inte fått suttit och backat med bilen flera km för att vägarna inte varit farbara.... oj oj oj det är många gånger, men hellre det än att förstöra en väg eller köra fast.

Man kan se det på många olika sätt men för min del så är det inte okej att förstöra eller att häva sig fram bara för att.

Jag förstår detta fullt ut med att köra på natten och jag godtar att man kör över min gård om det är det vi kommit överens om, men annars så får nog man ta konsekvenserna över detta.

spelar ingen roll vad man gör eller inte man har alla ett ansvar, även den som sitter i timmerbilen och "bara" ska köra virke, att verkligen ställa vissa frågor till sin chef som får då verifiera med produktionsledaren att alla förstått vad som gäller...

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Skogsvaktaren  
#595928
jannee skrev:Du vinterrojarn pratar i egen sak och för mig helt ok hur du gör eller inte gör.
Jag kör INTE lastbil längre men kört i ÖVER 50 år och träffat på massor av typer.
Backar inte en millimeter för det finns har har funnits dumma bonndjävlar
Vet om när en av dessa bonndjävlar haft gemensam väg med andra bönder, låst bommen medans jag lastat.
Poängen är den att den andra bonden inte hade någon nyckel som passade till låset.
Bonndjävulen som låst var ej heller anträffbar.
Därpå försvann ALLT som kunde tänkas vara bom eller stolpar.
På ett ställe hölls det på med avverkning/skotning, dåligt med avlägg, vi var tvingade att köra bort allt efter.
Körde nattskift, där jag skulle vända stod en mörklagd p-bil mitt på vändplatsen. Som tur var fanns det dragkrok på bilen, med kranens hjälp drog jag ut f*nskapet i skogen.
Själv stördes jag inte men det hade visst varit en boende längsmed bygatan som skogsvägen gick ut till som stördes av nattrafiken.
Det är sådan undantag jag hänvisar till - och tror inte att jag som chaffis lade några fingrar emellan.
Framför gärna dina åsikter, men djävlas inte med en oskyldig.
Bonndjävlar eller andra som inte kan acceptera att som chaufför utför jag endast ett uppdrag som blivit mig tilldelat har jag ingen förståelse för. Störd nattsömn eller inte kan komma överens med sina grannar ska INTE behöva drabba mig i mitt arbete.
På våren när det är tjällossning måste man kanske köra mitt i natten eller tidig gryning - annars håller inte vägen, men det råder ringa förståelse för hos många.

Du har en dålig inställning till andras egendom

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595944 Ja jag vet att jag hör till dräggen, en paria. Men va f*n ska du göra den dagen inga chaufförer finns tillgängliga.
Ni har tydligen svårt att fatta att jag + mina kollegor försöker göra ett bra jobb men hindras av en massa som tydligen vet och kan bäst.
Är det mitt fel att inga vändplatser finns eller att ni tillhandahåller bristfälliga vägar.
Snåla är ni så att ni skiter i motvind.
Sedan vill jag se vilka av er som är byxade att backa bil o släp nattetid flera km på en 3 meter bred skogsbilväg. Glöm det, ni klarar inte ens av en släpkärra i mörker utan att kröka draget.
Inte ens en bil kan en del backa på en bygata utan att köra ned i dikena. :smile:
Finns tydligen de på forumet som anser att man ska acceptera bli inlåst, blockerad, bestulen bara för att man gör sitt jobb.
Skogvaktaren och vinterrojan tycker tydligen det är helt ok.
Kommer att bli bra nu när skogsbilvägarna ska klassas om efter nya regler, då kanske en del av de snåla skogsägarna får krypa till korset :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Torbjörn  
#595947 Snälla Jannee och vinterröjarn:
Kan inte ni starta en egen tråd där ni två kan fortsätta tjafsa, utan att störa oss andra?
Era aggressioner mot varandra för ju inte diskussionen i den här tråden framåt, alla har sedan länge insett vad ni tycker i frågan och nu fyllt ni bara tråden med ointressant skit.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Erre  
#595949 Ja det är bra med ny klassning.
Vet inte hur många inback från stora vägar man varit på.
Tvungen å köra nattetid då trafiken är lugnare.
Såna ställen ska oxå ha en vändplan.
Varför är det fel att sträva efter att få det bättre??

Vägar och vändplaner ska vara klart innan avverkningen börjar. Hur ska man annars kunna planera avverkningen?

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595950
jannee skrev:Ja jag vet att jag hör till dräggen, en paria. Men va f*n ska du göra den dagen inga chaufförer finns tillgängliga.
Ni har tydligen svårt att fatta att jag + mina kollegor försöker göra ett bra jobb men hindras av en massa som tydligen vet och kan bäst.
Är det mitt fel att inga vändplatser finns eller att ni tillhandahåller bristfälliga vägar.
Snåla är ni så att ni skiter i motvind.
Sedan vill jag se vilka av er som är byxade att backa bil o släp nattetid flera km på en 3 meter bred skogsbilväg. Glöm det, ni klarar inte ens av en släpkärra i mörker utan att kröka draget.
Inte ens en bil kan en del backa på en bygata utan att köra ned i dikena. :smile:
Finns tydligen de på forumet som anser att man ska acceptera bli inlåst, blockerad, bestulen bara för att man gör sitt jobb.
Skogvaktaren och vinterrojan tycker tydligen det är helt ok.
Kommer att bli bra nu när skogsbilvägarna ska klassas om efter nya regler, då kanske en del av de snåla skogsägarna får krypa till korset :mrgreen:


Nej Jannee Jag tycker inte att du tillhör drägg eller att du ska bli bestulen. Men jag kan inte få en hel väg sönderkörd bara för att någon "bara" gör sitt jobb. Därför så blockerar jag hellre vägen än att riskera att bli bankrutt på köpet.

Den som håller en bra standard på sina vägar riskerar ändå att få sina vägar sönderkörda, för detta med standarden löses inte med att produktionsledare inte har all fakta eller bryr sig tillräckligt..

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595952
Torbjörn skrev:Snälla Jannee och vinterröjarn:
Kan inte ni starta en egen tråd där ni två kan fortsätta tjafsa, utan att störa oss andra?
Era aggressioner mot varandra för ju inte diskussionen i den här tråden framåt, alla har sedan länge insett vad ni tycker i frågan och nu fyllt ni bara tråden med ointressant skit.


Japp jag kan absolut sluta skriva här.
Jag har inga aggressioner alls emot Jannee.
Tråkigt att man inte uppskattar att folk har olika syn på vissa frågor och att alla har rätten att uttrycka sig, samma rätt som att strunta fullständigt i att läsa vissa inlägg och skriva något vettigare själv...

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Nyborg  
#595954 Jag tycker att timmerbilschaufförer och grusbilschaufförer är i en klass för sig när det gäller att framföra sådana fordon på begränsade ytor. Stor eloge till alla er! Att det kan bli fel vid dessa situationer måste väl ändå falla på den som planerar en avverkning. Markägaren som avverkningen avser köper väl oftast den tjänsten av företaget? Sedan är det väl som i många andra branscher att det är den som utför arbetet som får skiten! 😡 Samspel och dialog mellan berörda parter behövs för det mesta. Blir bättre resultat då... :-bd

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

isteskog  
#595958 Har 4 km egen väg av vintervägsstandard (går att köra när det är torrt också). Är två markägare till efter vägen som får använda den när de avverkar. Tar då en summa/ kubikmetern. I övrigt gäller det att avverkaren hör av sig till mig för samråd innan avverkningen. Uppstår det skador på vägen ändå så står avverkaren för detta. Har fungerat bra under åren med dialogen mig och avverkarna. Har även bom på vägen som jag utnyttjar då det är förfallstider och då emot personbilister som har en jäkla förmåga att åka fast det är kladdigt ..... 😡
Lite utanför tråden, men ändå :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).