Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 18128 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595848 Du ska INTE djävlas med den som är oskyldig.
Lastbilschauffören har inte en susning om att han/hon inte får nyttja väg i befintlig korsning.
Menar du då att denne ska backa tillbaka.
NÄÄ se till att allt är utrett innan virket börja köras ut, komma mitt under pågående avverkning, ja då är du allt sent ute.
För övrigt kan du inte lägga ut något som kan hindra en chaufför om han blir tillräckligt förbannad.
Vill du djävlas gör det då med den som ansvaret har - om du törs :smile: .

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595850 jannee denne chaufför ska ha klara och raka besked ifrån skogsbolaget innan den börjar att köra.
Om denna chaufför inte har fått detta så ska den inte köra, vidare så är inte detta TS problem utan bolaget och chaufförens, skulle chauffören besluta sig för att avlägsna ett hinder på en privatväg, då är den väldigt farligt ute juridiskt sett.

Jag har själv gjort detta och fått ett argt samtal av en chaufför som blev tvungen att backa ca 2 km.
Inte mitt problem men jag klargjorde att om detta inte respekterades så skulle jag polisanmäla och ringa hans chef.
Jag ringde sedan upp skogsbolaget och klargjorde vad som hänt, och ställde samma krav igen.
Skriv på avtalet om att alla skador och kostnader för återställande hamnar på er, det tog ca 2 timmar så kom produktionsledaren ut och skrev och lastbilarna kunde börja köra.

vad är problemet? är det så förbannat jobbigt och göra saker och ting rätt från början?
Nä det är det inte. Mycket jobbigare att reda ut en massa skit efteråt.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595856
jannee skrev:Du ska INTE djävlas med den som är oskyldig.
Lastbilschauffören har inte en susning om att han/hon inte får nyttja väg i befintlig korsning.
Menar du då att denne ska backa tillbaka.
NÄÄ se till att allt är utrett innan virket börja köras ut, komma mitt under pågående avverkning, ja då är du allt sent ute.
För övrigt kan du inte lägga ut något som kan hindra en chaufför om han blir tillräckligt förbannad.
Vill du djävlas gör det då med den som ansvaret har - om du törs :smile: .

Om du syftar på mej så finns de mer ställen att vända på nån km längre ner och om du pratar djävlas så stod dom mitt på vägen och lastade varje morgon 0645 när skolbussen och vi skulle ut och de som tände på riktigt var när chaffisen skitit mitt på körvägen ut från vändplanen och lämnat en prydlig hög med papper o allt 😈

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595888 Nä, självklart ska rattapan buga och bocka för alla och envar.
Vara tacksam att denne över huvud taget får utföra sitt arbete.
Blockera vändplatser bara för att visa sin makt visar bara på hur ogin DU är.
I stället för att hjälpas åt och lösa det på bästa sätt för alla och envar.
Du kanske också tillhör en av dem som försöker köra igenom största dynghögen strax INNAN du kommer till svensk bilprovning (besikta/Carspekt)
Ska jag verkligen behöva söka mig runt på nätet för att sedan ringa alla som har synpunkter på hur jag ska utföra mitt arbete?
Har jag fått en hämtningsorder förväntar jag mig självfallet att jag också kan lösa detta, ser då på datorn vilka vägar som är ok, ser vändplatser men också vägar som är bommade, vilka som är godkända (framkomliga) med släp.
Att det sedan finns pundhuvuden som vill blockera finns alltid och ibland måste man ta till drastiska lösningar.
Med en massavedsbit och kranen kan man lösa det mesta och motorsåg finns det alltid tillgång till :mrgreen:
Hur kul tror DU/NI det är att passera en bom, men när du kör tillbaka med lasset är bommen låst :?:
Varningstriangel man sätter upp när man kör in på en återvändsväg UTAN mötesplatser - varför stjäls den?
Varför ställa en bli på en vändplats när bilar håller på att transportera bort virke?
Är det på ren djävulskap eller oförstånd?

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Alvarsson  
#595891 Inte konstigt att det blir krig i världen!

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Vardon  
#595892 Samarbete funkar bäst men det krävs två...

Fribajsare på uppfarterbrukar jag försöka undvika samarbete med men en vägägare kanske ska bocka och buga att herr proffs vill lämna sin avföring på vägen

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595893 Så om det nu är mitt inlägg du hakar upp dig på Jannee...

Det är ingen rättighet bara för att man sitter i en lastbil att gasa på och förstöra vägar som man inte ens har tillstånd att köra på.

Vem ska betala för att en timmerbil har kört in och lastat virke som man inte har tillstånd att hämta för att vägen är helt privat och inte man har frågat om lov?
Tror du verkligen att den chauffören och bilen kommer ut på vägen igen? Nä, Bilen kan tas i beslag och chauffören kan få gå hem i väntan på åtal med avsked som grädde på moset.

Jag har inga problem med att blockera en väg som jag till 100% äger om inte ett skogsbolag skrivit ett avtal.
Samma sak med att låna ut avlägg, Betalning och avtal om sönderkörning.
Jag böjer mig inte framåt för att bli sparkad i röven bara för att andra ska få sin vilja fram.

Att chauffören får backa långt kan man tycka är synd, men faktum kvarstår, min väg mina krav.
Att man ens bara försöker köra utan att ta kontakt med den som äger vägen är åt helvete och dessutom olaga intrång. Ska man jävlas ännu mera så kan man gå till kronofogden om handräckning med att få bort virket, då blir allt väldigt dyrt och krångligt men det är sista gången någon lägger virke eller kör olovligt på den marken iallafall.

Hjälpas åt och underlätta? Ja jo men inte om det bara ska gå en väg och jag ska stå med svarte petter och sönderkörd mark med en massa avverkningsrester överallt...

Förövrigt den jävel som skiter på min väg eller mark, då hamnar avföringen i påse tillbaka till kontoret där chauffören jobbar, jag tar med en påse bullar och väntar tills chauffören kommer in till mötet, då får vederbörande tillbaka sitt skit.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595894
Alvarsson skrev:Inte konstigt att det blir krig i världen!


Ja så kan man ju se det.

Krig är en ganska hemsk väg att lösa en konflikt på, men det händer och det är förbannat svårt att undvika tyvärr.
Vad det gäller detta med privata vägar och privat mark så ska vi vara glada att det inte är USA eller Ryssland, för då är det inte säkert att man kommer därifrån med livet i behåll om man brakar rakt in på privat mark.

Här löser vi detta med att skriva ett avtal i lugn och ro så alla parter blir nöjda, det är väl inte så svårt?
men struntar man i detta att underrätta eller betala för sig då får allt konsekvenser.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595896
jannee skrev:Nä, självklart ska rattapan buga och bocka för alla och envar.
Vara tacksam att denne över huvud taget får utföra sitt arbete.
Blockera vändplatser bara för att visa sin makt visar bara på hur ogin DU är.
I stället för att hjälpas åt och lösa det på bästa sätt för alla och envar.
Du kanske också tillhör en av dem som försöker köra igenom största dynghögen strax INNAN du kommer till svensk bilprovning (besikta/Carspekt)
Ska jag verkligen behöva söka mig runt på nätet för att sedan ringa alla som har synpunkter på hur jag ska utföra mitt arbete?
Har jag fått en hämtningsorder förväntar jag mig självfallet att jag också kan lösa detta, ser då på datorn vilka vägar som är ok, ser vändplatser men också vägar som är bommade, vilka som är godkända (framkomliga) med släp.
Att det sedan finns pundhuvuden som vill blockera finns alltid och ibland måste man ta till drastiska lösningar.
Med en massavedsbit och kranen kan man lösa det mesta och motorsåg finns det alltid tillgång till :mrgreen:
Hur kul tror DU/NI det är att passera en bom, men när du kör tillbaka med lasset är bommen låst :?:
Varningstriangel man sätter upp när man kör in på en återvändsväg UTAN mötesplatser - varför stjäls den?
Varför ställa en bli på en vändplats när bilar håller på att transportera bort virke?
Är det på ren djävulskap eller oförstånd?


Om TS Kontaktar skogsbolaget som avverkar, eller markägaren och säger att han / hon kommer att blockera vägen för lastbilar tills dom kommit fram till en acceptabel lösning på problemet, dvs ett avtal med ersättning och reparation av eventuella skador.
Och skogsbolaget ändå väljer att skicka ut en timmerbil för att hämta virke utan att fixa ett avtal med TS innan, vem är det då som jävlas med chauffören? TS eller skogsbolaget?

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Grålle52  
#595898 Haha skita mitt på vägen =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595900 Bonndjävlar och viktigpettrar har man träffat på, som tur är har det varit sällsynt.
Men varför i helvete ska man halshugga den som blivit beordrad att utföra jobbet?
Gå i stället på beställaren - nää det törs du inte din dj**la ynkrygg, men halshugga den oskyldige törs du :!:
Håller annars helt med dig att det finns rötägg även inom chaufförskåren.
Är du vinterrojan 100 på att det var chauffören som bajsat på din väg är det helt ok att ge igen, men låt då den skyldige straffas och inte resten av den oskyldiga chaufförskåren.
Jag vet att DU (vem det månde nu vara) tar illa upp och kanske blir irriterad/(förb**d), men det är meningen för du själv inser innerst inne att du har fel och varit dryg :smile:
För övrigt kör man alltid på den bäst framkomliga vägen och står det inga skyltar om förbud mot infart anser jag i alla fall att det är ok - hur privat den än månde vara.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595904 Känns lite som tråden ballat ur. Men tack för alla tips. Har fått rätt så bra koll på hur jag ska gå tillväga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595905 @Jannee, tänk tanken att jag höll på med trumbyte inne på vägen 400m in o sätter en bal på MIN väg för att hindra trafik, svär då över att du bökat undan hindret o kört in o inte kommer fram sen.
De är ingen mänsklig rättighet att privata vägar är öppna för all trafik oavsett.
Sen borde uppköparna/avverkningsledarna ha koll på var bil o släp ska vända annars får de väl bara köra enbart bil o lasta om, då borde de bli fart på att fixa till så rätt person får stå för kostnaderna o slitaget

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Grålle52  
#595906 Vad är problemet eg? Ge fan i att köra där man inte får.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595907 Nu var det exempel vad jag skulle gjort om jag fått veta och kunnat bevisa att chauffören skitit på min väg.
Om man skiter i skogen det struntar jag fullkomligt i.

Jag tar alltid fighten med produktionsledaren eller ännu högre.
Sedan att kanske chauffören får backa på vägen för att komma därifrån.
Jag låser inga bommar bakom chauffören utan han får köra ut sitt lass men han kanske inte kan komma fram en gång till och förstöra vägen.
Jag tar inte illa upp alls och fel kan jag göra, men att någon kör över min mark och förstör medans jag är ovetande över det är för jävligt och det tolerera jag inte.

Men varför ska jag upplåta mark eller väg åt andra som inte vill hjälpa till att laga eller sköta sig på lånad väg?
Varför ska jag betala för att andra kört sönder min väg, där de inte har att göra utan lov från första början?

Kan ju säga så här: Varje år så stängs många av grusvägarna av i bergen hemma för tung trafik, men inte fan bryr sig åkarna om detta, de bara kör en omväg så det inte syns fast alla vet om det. När man sedan ställer hinder i vägen då vaknar bolagen som beordrat åkarna att köra och låsas vara så förvånade trots att de är varnade om att vägarna stängs med både mail och brev samt samtal. Är det att visa hänsyn och respekt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).