Sida 1 av 1

Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tis 10 sep 2019, 10:46
av lundqvist.r
På ett av våra skiften så är det en väg från en bom ner till en vändplan, kring 600 meter lång. I dagsläget är den inte körbar, det har växt rätt ordentligt med sly där. Mattan är kanske knappt midjehög. Marken är sandig och lätt. Fastigheten ligger några hundra meter från stranden, norra Västerbottens kustland. Det finns inga planer på att den ska användas för virkestransport inom de kanske närmaste 5 åren.

Min fundering är om och hur den ska underhållas? Ett alternativ är att låta den vara, låta slyet växa och kanske binda sanden med sina rötter och sedan göra en rejäl uppstädning ett tag innan transport är aktuellt. Ett annat är att börja städa nu. Hur skulle ni göra?

En utvikning: i dagsläget har jag försökt hålla slyet någorlunda kort och få till en slags lövmatta för älg och rådjur. Jagar inte själv, men jag tänkte att det kunde i bästa fall bli så att klövdjuren håller sig från ungskogen runtikring. Någon som har försökt med något liknande? Hur har det gått?

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tis 10 sep 2019, 11:43
av Torbjörn Johnsen
Hyr in någon med kedjeröjare vartannat år för att hålla växtligheten i schack tills du behöver vägen för transporter... 600 meter borde vara en överkomlig kostnad om du hittar någon med rätt utrustning i närheten.

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tis 10 sep 2019, 17:42
av Bert1
Är vägbanan helt gräsbevuxen ?

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tis 10 sep 2019, 20:29
av Vedproducent
Gräset tar du effektivt bort med denna. Billig och enkel.
https://www.gummi-industri.no/drammensslodden/

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tis 10 sep 2019, 21:11
av lundqvist.r
Bert1 skrev:Är vägbanan helt gräsbevuxen ?


Nej, inte alls egentligen. Sandigt, både på vägen och i dikena, bärigheten är riktigt låg. I lite fuktigare partier är det en del starr, men framförallt är det björk och sälg. Och typiskt nog en del tall också, det mesta verkar växa bättre där på vägen än vad det gör ute på skiftet...

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: ons 11 sep 2019, 19:57
av Bert1
Är dikena i ordning?
Jag hade nog lagt på nåt/några lass lämpligt väggrus redan nu efter att vägen/dikena blivit riktigt röjda som förebyggande åtgärd

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tor 12 sep 2019, 13:41
av lundqvist.r
Bert1 skrev:Är dikena i ordning?
Jag hade nog lagt på nåt/några lass lämpligt väggrus redan nu efter att vägen/dikena blivit riktigt röjda som förebyggande åtgärd


Dikena är såvitt jag kan bedöma som de ska. Haken är sanden som jag ser det, och kanske också att vägen bitvis går rätt högt med djupa dikeskanter. Jag kan ha fel, men det känns som att det behövs någon slags armering för att vägbanan inte bara ska tryckas ut ner i diket. Kan man ändå hoppas på att grus skulle ge den effekten?

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: tor 12 sep 2019, 16:47
av jannee
Prova med att bredgrusa med 090 bergskross, därefter tar du för vana att sladda vägen 1 gång/år. En billig kostnad för att hålla vägen i bra skick för all framtid.

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: sön 15 sep 2019, 07:09
av torpöbo
jannee skrev:Prova med att bredgrusa med 090 bergskross, därefter tar du för vana att sladda vägen 1 gång/år. En billig kostnad för att hålla vägen i bra skick för all framtid.

Hade grusat med 060 berg. 060 går att hyvla med väghyvel, 090 är svårare/går inte hyvla med hyvel. Du får bättre bind i ett 060 i förhållande till volym grus. Grussar man 090 måste du läggs minst 18 cm för att få ett grus som låser i vartannat. Grusar du 060 räcker det med 12 cm. Väljer du ändå att grusa 18 cm tjock blir det superbra ihopbindning mellan stenarna. Var noga med siktkurvan så att det följr med lagom mycket mellanfraktion för utfyllnad av hålrummen som blir. Vill du kunna sladda vettigt toppar du av med 030. Vill du få en tät vägbank måste du även lägga på tätande 018.

Re: Hur underhålla väg på sandmark?

Postat: sön 15 sep 2019, 07:38
av jannee
Torpöbö kan säkert ha helt rätt. Varför jag förordade 090 berodde helt på att jag själv gjorde detta på en sträcka med väldigt dålig bärighet. Vägbanken bestod mestadels av fin sand, nästan leraktig. På detta lade vi ett lager med just 090.
Vid en avverkning året därpå körde en skotare ett flertal lass virke just på denna nyanlagda bank, packade den och efter en skrapning var vägbanan i ett helt perfekt skick.
Som lastbilschaffis vill jag INTE med lass köra på varken 060 eller grövre bergskross om det är nylagt, har en förmåga att skära sönder däck.
Är däremot vägbanken i ett fast skick fungerar 030 ypperligt, går bra att årligen skrapa med en vanlig vägskrapa.
Eller kan man med en ryggspruta på försommaren behandla vägbank och kanter med roundup, dödar den mesta växtligheten.