Logistik, Transport

BRO över fiskförande å

19 inlägg 8618 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BRO över fiskförande å

ulfgustav  
#583157 Har en å som delar ett av mina skiften, funderar på hur man på bästa sätt skulle kunna anlägga en permanent bro för transport med max 10 tons vikt, (traktor med huggarvagn eller miniskotare. Ån är ca 7-8 meter bred och vatten nivån varierar mycket från lågvatten till vårflod kan det skilja över 1 meter i nivå. Finns det några förnuftiga lösningar?



   TS
Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583187 Det lär vara rörbro som blir billigast i det fallet. Träbro kan också vara vettigt men blir troligen dyrare.

Ska du ta in fastpris på det så lär det hamna mellan en halv och en miljon.
Flera parallella trummor kan också funka men det krävs mer information om flödesförhållandena för att veta det.

Du kan plocka fram dimensionerande flöde här igenom och då blir det lättare att resonera om vad du behöver.
https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583192
busholle skrev:Ska du ta in fastpris på det så lär det hamna mellan en halv och en miljon.


:(( :-ss

Grannen min har gjort en bro i ungefär den längden med två gigantiska stålbalkar och tryckt virke på tvären. Jag har inte frågat vad det kostade honom, men vet att han är riktigt tät. :P

Antar att man behöver massa tillstånd om man vill lägga ner trummor? Får man det utan vidare, om det är en känslig å?

(Jag har ungefär motsvarande problem)

Användarvisningsbild

Re: BRO över fiskörande å

Bax  
#583207 Allt beror på flödet.....
Två eller tre valvbågar i bredd kanske?
Annars stålbalkar som Mangan skriver, men då måste du gjuta schyssta fundament på respektive strandkant.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583210 Tillstånd är inte så farligt som man kan tro. Har under det senaste året skickat in och fått tillstånd för grävning och förläggning av kabel i åbotten, grävning i naturreservat samt diverse arbeten i våtmark och intill nyckelbiotoper. Så länge man inte påverkar biotopen permanent och vidtar skyddsåtgärder brukar det gå bra.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

ÅsaNisse  
#583231 Kollat efter gamla militärbroar från ingenjörsregementena? Ligger nog några på något överskottslager. Gäller bara att hitta dom.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

skogsbonne  
#583288 Hugg några 10 meters stolpar och lägg över bara och sen plankor på tvären att köra på, enkelt och billigt :-bd

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583299 Funkar till att gå eller möjligen leda en cykel över men inte mycket mer.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

plutten  
#583316 Har själv gjort något liknande. Använde 2 st lastbilsramar och genomsågad 3tums plank som lock. Funkade bra.

Användarvisningsbild

Re: BRO över fiskörande å

svampbob  
#583329
busholle skrev:Tillstånd är inte så farligt som man kan tro. Har under det senaste året skickat in och fått tillstånd för grävning och förläggning av kabel i åbotten, grävning i naturreservat samt diverse arbeten i våtmark och intill nyckelbiotoper. Så länge man inte påverkar biotopen permanent och vidtar skyddsåtgärder brukar det gå bra.


Ja bara man har tillståndet innan :lol: fick idag ett mail om att en trumma som jag var med och la ned i vintras hade gått från ett anmälningsförfarande till ett tillsynsärende då myndigheten upptäckt att trumman var nedlagd innan tillståndet var klart. Timtaxan för tillsynen är 960 kr/tim. Tur att det inte var jag som skötte anmälan.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583354
ÅsaNisse skrev:Kollat efter gamla militärbroar från ingenjörsregementena? Ligger nog några på något överskottslager. Gäller bara att hitta dom.



Trafikverket har fått ärva de broarna och tillhör deras beredskap. I dessa tider är det mycket otroligt att de skulle sälja något som tillhör deras beredskap.
De mannar upp för fullt i sin beredskapsorganisation och krigsplacerar personal så det är andra tider än för 10 år sedan.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583377
Bax skrev:Annars stålbalkar som Mangan skriver, men då måste du gjuta schyssta fundament på respektive strandkant.


Vi har rätt stenigt, så de la upp lite stenbumlingar bara för att komma upp en bit.

Användarvisningsbild

Re: BRO över fiskörande å

Ola63  
#583431 Så här bygger vi broar för 50 ton. Sista kortet är efter ca 10 lass med Tigercat 1075C.
20190820_210235.jpeg
20190820_210546.jpeg
20190820_212416.jpeg
20190820_213154.jpeg
20190821_140107.jpeg

Användarvisningsbild

Re: BRO över fiskörande å

Ola63  
#583445 Ca 5 meters fribärning. Ca 20 m3f virke, byggs på 1 timme ungefär. Håller i många år.

Avatar Fallback

Re: BRO över fiskörande å

skogsbonne  
#583456
Skogsola skrev:Funkar till att gå eller möjligen leda en cykel över men inte mycket mer.


Håller för 50-60 tons skogsmaskin så hur tänkte du nu?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).