Nytt på lastbilsfronten i början av 1973
Postat: mån 19 aug 2019, 21:36
I samband med lite forskningsarbete runt kranreglage så fick jag tillgång till tidningen SKOGEN nummer 3 1973. Kanske det finns några riktiga veteraner här som kört timmerbil i från bärjan/mitten av 1960-talet och framåt 1973-74
Artikeln om nya HIAB 670 skogskran
Här presenteras framför allt nytt reglagesystem med 2-spaks hydraulservoreglage samt pedaler för grip och utskjut. Skulle vara intressant att höra huruvida det förekom 2-spaksreglage även innan hydraulservo kom in i bilden. Spak-pedal konfigurationen påminner mycket om hur t ex Åkermans grävare H11 såg ut. Åkerman verkar ha varit pinojärer på hydraulservoreglage redan 1965-66 medan 2-spaks kombinationsreglage kan spåras till runt 1960 på grävare. Så min fråga är när 2-spaks kombinationsreglage (utan hydraulservo) kom in på timmerbilar? Det fanns väl 6-spak (2vä+4hö??) ett tag också??
Artikeln om nya HIAB 670 skogskran
Här presenteras framför allt nytt reglagesystem med 2-spaks hydraulservoreglage samt pedaler för grip och utskjut. Skulle vara intressant att höra huruvida det förekom 2-spaksreglage även innan hydraulservo kom in i bilden. Spak-pedal konfigurationen påminner mycket om hur t ex Åkermans grävare H11 såg ut. Åkerman verkar ha varit pinojärer på hydraulservoreglage redan 1965-66 medan 2-spaks kombinationsreglage kan spåras till runt 1960 på grävare. Så min fråga är när 2-spaks kombinationsreglage (utan hydraulservo) kom in på timmerbilar? Det fanns väl 6-spak (2vä+4hö??) ett tag också??