Logistik, Transport

Att bygga en väg

8 inlägg 13471 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att bygga en väg

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37530 Tänkte dela med mig av ett av mina pågående projekt, nämligen ett vägbygge, och kanske få lite tips och ideer på utförandet.
Detta kanske kan hjälpa någon i sina projekt såsom jag har blivit hjälpt av att läsa om era problem och lösningar.

Min fastighet är ganska så kuperad, det plus att det förekommer en massa stora stenblock gör att förutom att berg och klippor hindrar framkomligheten på vissa ställen, så blir det väldigt sankt i sänkorna där vattnet samlas. Bla har jag vissa ställen med ren svartjord där vattnet står ca 10-20 cm under markytan, det blir rena mossen och traktorn sjunker ner direkt. Dessa problem gör att jag är väldigt begränsad i min framkomlighet med traktorn, därför tänkte jag prova att förbättra vägarna.
Som tur är utgörs en del av den branta terrängen av grusåsar, så min tanke är att gräva bort svartjorden ner till lite fastare mark och sedan fylla med lite av all denna sten som finns i överflöd och därefter fylla på med grus villket förhoppningsvis skall dränera bortvattnet, eller åtminstone lägga på så mycket material så att det bär för traktor och timmervagn.

Här har jag grävt bort jorden och börjat återfylla med först sten och sedan grus. Det är nästan meterdjupt vatten på sina ställen efter att jag tagit bort jorden för att komma till lite fastare botten.

BMC



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37584 Intressant projekt! Var i Sverige är det och vad har du för maskiner att jobba med?

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37633 Hej
Min skogsfastighet ligger i blekinge ca 3 mil norr om Karlskrona utanför ett samhälle som heter Alnaryd, på det översta av blekinges sk tre trappsteg på ca 90 möh.
Då jag köpte skogen köpte jag även en BM 430 samt en mohedavagn för virkeshanteringen.
Efter att ha satt fast traktorn ett antal gånger bla på det stället där bilderna var tagna - traktorn stod med framhjulen under mark-o vattennivå - förstod jag att jag behövde en fyrhjulsdriven traktor.
Därför har jag även en MF 3060, och däremellan skaffade jag mig en Nokka 1600 griplastare istället för Starkranen som kom med vagnen.
Då jag insåg att en del av de förhatliga "bergen" i skogen bestod av grusåsar, om man grävde llite i dem, tillverkade jag några insatsskopor(se bild) till griplastaren för att förbättra vägarna lite.
Det funkar hjälpligt att gräva med dessa, men grusen är väldigt hårt packad (den har ju trots allt legat sen senaste inlandsisen), samt att det är en hel del sten av olika storlekar inblandad i grusen.
En stor del av fastigheten är svårframkomlig pga sten o klippor.
Detta plus att jag måste hålla dikena som avvattnar de sanka partierna fria gjorde att jag övertygade mig själv om att jag hade nytta av en traktorgrävare.
Det blev en MF3305 -69.

Så när jag gräver i grusåsarna drar jag stenen till sidan, vilka jag sedan lastar med griplastaren( de mellan 40 till 100 cm i diam) och med hjälp av denna placerar ut stenen i botten av "vägen" upp till marknivå ,vilket syns på bilden. Sedan fyller jag med småsten och grus mellan stenarna och jämnar till med ett snö- o schaktblad.

BMC
Ps jag försökte få bilderna insprängda i texten men lyckades inte Ds

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37636 Här har vi en som inte räds arbete iallafall. Heder åt ditt arbete.
Hur många arbetstimmar tror du att du kommer få lägga ner på detta projekt.

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37663 Nja, tid lär det ju gå åt, och som om inte själva arbetet med tex vägen tar tid så dyker det ju upp sido projekt under tiden.
Tex inträffar det ju saker som ger merarbete

( här skulle bilderna legat)

:shock:
Allvarligt talat så tar det ju sin tid och eftersom jag tvingas tillbringa tid på mitt ordinarie jobb också :oops: kan jag ju bara jobba med detta på helgerna.
Denna vägstump tar väl ca 20 dagsarbete (ren gissning jag vågar inte räkna efter) med utgrävning av väg, grävning av grusås, körning av grus, körning o hantering av sten samt schaktning. Man bygger väl en 3-4 meter på ett dagsverke.
Jag hoppas kunna göra färdigt denna sträcka på ca 40 m denna höst.
Sen har jag ett ställe till med "surhål" till som behöver fixas akut.
Plus någon sträcka med mycket sten som måste röjas så man kommer fram med traktorn

Så jag räknar med att hålla på med vägbygge under flera år :P

BMC

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37672 BMC .. det är ett beundransvärt arbete du lägger ner :) .. men vad finns bortom allt väglöst land ?? , är det någon större slutavverkning / gallring månntro :wink: .. och det viktigaste av allt ! räknar du med traktor väg eller att timmerbilar ska köra där :roll: ... och har du några "sidoflöden" så fuska inte med att snåla på vägtrumman/ornas storlek ..för det verkar vara gott om vatten :lol: :lol:

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37783 Nej, någon slutavverkning finns inte i sikte, tyvärr.
Vägen är avsedd för att jag överhuvudtaget ska kunna ta mig fram med traktor för gallringar och liknande.
Den oländiga terrängen gör att det i princip bara går att ta sig fram med skotare o dyl, och som nu är kan jag bara ta mig fram på ca hälften av markerna om jag inte skall gå till fots.
Eftersom det mesta av den äldre skogen består av ädellöv i ganska blandad ålder innebär det att skall jag kunna ta tillvara på det gallrade timmret måste jag ju kunna köra ut det.
Som du sa så är det ganska mycket vatten i marken. Anledningen till detta är som jag tror det att regnvattnet rinner längs berget och samlas i sänkor som denna och har svårt för att ta sig vidare på grund av omkringliggande bergklackar.
Jag hade en grävmaskin som höll på i över en vecka med att gräva dike, men det är vissa"höjdpunkter" som inte släpper fram vattnet.
Avrinningsdikets"tröskel" ligger på ett område som naturvårdsverket vill ha tilll reservat, så NEJ man får inte spränga.

😡
När jag köpte fastigheten så bestod området som man ser på bilderna (ca 2 ha) av ett 50 årigt granbestånd som självdött. Troligen utav översvämning eftersom dikena var igenväxta.
Min plan är att försöka dika lite mer.

BMC

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bygga en väg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100444 Nu har det gått nästan 2 år, hur gick det med vägbygget och dikningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).