Logistik, Transport

Lämna virke på min mark?

10 inlägg 6818 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämna virke på min mark?

moi  
#557701 Hej!
Hoppas min fråga hamnar rätt nu. Är helt ny på detta med att äga mark, men köpte 2018 en jordbruksfastighet med 6ha mark.
Idag när jag skulle ut en sväng på morgonen såg jag att någon ställt en bra hög virke på min mark mellan vägen och ena hagen som leder in till skogen. Vems det är och varför den ställt det där är en bra fråga? Är märkt med lappar från något företag, men har ingen antingen om hur jag tar reda på vems det är. Hur får man göra egentligen? Vad är reglerna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna virke på min mark?

Avslutat-02  
#557704 Man får inte lägga virke eller annans egendom dom på andras mark utan tillstånd, ring upp bolaget som köper virket och fråga varför det ligger på din mark...

Om det finns något gammalt avtal, om t,ex servetut

Användarvisningsbild

Re: Lämna virke på min mark?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557705 På alla vältlappar finns ett namn på markägaren eller ett virkesordernumner! Så skriv ner det och ring till det företaget som det står på vältlappen! Så hjälper det bolaget dig med kontakt till virkedköppare eller säljare!
Det kan ju finnas ett äldre tillstånd och att ingen vet att du köpt. Så det finns ingen anledning att ställa till en show innan man vet!

Användarvisningsbild

Re: Lämna virke på min mark?

moi  
#557708 Tack för svar! Ringde företaget och blev kopplad till ansvarig. Allt handlade tydligen om ett missförstånd. Gör inget för mig utan blev mest nyfiken vad det var och vad som gäller :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna virke på min mark?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557723 Det har hänt några gånger för mig också, t.ex tre ggr det senaste halvåret. Ibland sker det lite väl lättvindigt kan tyckas. Läggs virket på en slåttervall så blir det nästan alltid något ris och skit man måste städa bort.
Det är lätt att bli gringubbe, men man har ibland god lust att plocka bort det felaktigt placerade virket ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Lämna virke på min mark?

moi  
#557726 Haha! Lite så kan man ju känna om det sker ofta. För vad gäller egentligen om det ligger på din mark ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna virke på min mark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557728 Det gäller att virket inte är ditt och du får inte ta bort det. Du kan anmäla det till polis/kronofogde och så får de ta bort det efter alla konstens regler.

Gör inget på egen hand, är mitt tips. Be snällt om ett lass grus istället.

Avatar Fallback

Re: Lämna virke på min mark?

ÅsaNisse  
#557790 Fundering...…… Varför inte anmäl det som hittegods hos polisen. 🙃 Har dom inte hittat ägaren på 3 mån så tillfaller det upphittaren.
Vet inte om det funkar i detta fallet, men det kan vara värt ett försök. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Lämna virke på min mark?

moi  
#557800
Mangan skrev:Det gäller att virket inte är ditt och du får inte ta bort det. Du kan anmäla det till polis/kronofogde och så får de ta bort det efter alla konstens regler.

Gör inget på egen hand, är mitt tips. Be snällt om ett lass grus istället.


Bra att veta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna virke på min mark?

4x4  
#557897 Har hänt mig flera gånger, pga ett jädra nonchalant bemötande från skogsbolaget så ilsknade jag till vilket gav mig en ekonomisk ersättning i form av markhyra.
Något som lovades att aldrig upprepas men 2 3 år senare vart det samma sak igen....
Denna gång fick dom förutom hyran även skicka ut två kvastförare med krattor och säckar då min vall såg för djävlig ut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).