Logistik, Transport

Bäckövergång

10 inlägg 5800 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bäckövergång

jojo72  
#554049 Vilket är det mest kostnadseffektiva sättet att få till ett tillräckligt bra underlag så att skogsmaskinerna kan ta sig över en 2,5 - 3 meter bred bäck?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Rohdin  
#554052 Bygga kavelbro o risa väl.

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Fredrik Reuter  
#554053 Hej,
Jag skulle tro att det är att skördaren bygger en bro med virke som avverkas från skogen i närheten med riset som bärlager emellan. Och sedan låta den ligga kvar.

Alternativet är om avverkningslaget har stockmattor men det kräver ett inarbetat arbetssätt där oftast skördaren får bära med sig dessa innan skotaren har kommit.

Avatar Fallback

Re: Bäckövergång

jojo72  
#554061 Men stoppar inte riset upp flödet i bäcken? Och vad blir det av virket? Bränsleved?

På vad lägger man stockmattor? Järnbalkar?

Går det att göra en kostnadsjämförelse?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Fredrik Reuter  
#554065 Nej, vid bro av virke så börjar man med 2 - 4 upp till 6 m grova stockar som man lägger tvärs över bäcken, sedan en kavelbro, alltså som en matta med virke på de tvärgående grovstockarna, kavelbron läggs jäms med bäcken. Sedan ett lager ris över hela bron och sedan bygger man vidare med lager likt det första tills det håller för mängden virke som ska över.

Man offrar kanske 3- 5 m3fub på en sådan bro och den får sedan ligga kvar "forever". Kan användas i framtiden men också för att gå över vid utflykter etc. Bäckens flöde ska inte påverkas.

Stockmattor används på samma sätt men ersätter enbart grovstockarna ovan. Sedan kör maskinerna på dessa mattor och när avverkningen är klar tas de bort av skotaren. Merkostnaden för detta vet jag inte.

Välj överfart med omsorg oavsett bro dock, lägger man överfarten i ett sankt område kan det bli katastrof med körskador på båda sidor bäcken med läckage till bäcken som följd.

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Ola63  
#554096 Jag bygger broar i jobbet. Börja med att förstärka bäckkanten med några längsgående stockar på var sida som brofäste. Sen lägger man långa stockar över bäcken, ca 15-20 st, sen kavlar man massaved och stockar, ca 20-30 cm, blandat uppe på. det för att sedan lägga på ris som utjämnare och slityta, ca 30-50 cm

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Ola63  
#554098 Vi bygger broar som håller för vår Tigercat 1075c som väger ca 50 ton lastad. Broarna ska helst ha en frihöjd på 100 cm över vattenytan. Broarna ligger alltid kvar för kommande behov. Håller länge.

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554132 Håller med övriga om det mesta, dock har jag i några fall plockat bort bron efteråt. Om man använt mycket ris uppepå så går virket att använda efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Ola63  
#554145 Vi plockar inte bort dom p.g.a. att markberedare o risskotare ska använda dom.

Användarvisningsbild

Re: Bäckövergång

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554147 Precis. Men inte alltid riset ska ut eller markberedas här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).