Logistik, Transport

Hur förbättra åkervägen

6 inlägg 4005 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur förbättra åkervägen

Heba  
#536572 Jag har grusväg över åkermark som sluttar på sidorna. I bilden nedan må det se OK ut men när det regnar så står vattnet i rejäla pölar på vägen och vägen blir sakteliga sämre. Är det dike på ovansidan och trumma under vägen som behövs för att få en långsiktigt hållbar lösning? Eller kan det räcka med att försöka ordna jämnare ytskikt och göra vägen lutande åt vänster så att vattnet kan rinna av däråt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur förbättra åkervägen

stackenas  
#536574 Dike och trumma för en vägbank som ska torka snabbt. Blir billigast i längden ☺️

Avatar Fallback

Re: Hur förbättra åkervägen

jannee  
#536592 Bättre gråta en gång än ständigt vara ledsen.
Lyd stackenas

Avatar Fallback

Re: Hur förbättra åkervägen

uge  
#536597 Vi hade samma problem på en byväg. Vi grävde ett dike på ovansidan och la ner en dräneringsslang där, sedan fyllde vi diket med grov makadam, så vägen får stöd åt sidan och den kan inte trycka igen diket.

Användarvisningsbild

Re: Hur förbättra åkervägen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536617 Instämmer i att ett rejält dike nog behövs på båda sidor av vägen, samt trummor där det behövs.

Sedan kan man fundera på om det behövs någon form av förstärkt bärlager och underbyggnad på vägen, men det beror ju lite på vilka transporter som är aktuella på just den vägen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur förbättra åkervägen

Heba  
#536795 Tack alla för era råd! Inget snack om saken då, det får bli ett riktigt dike en gång för alla

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).