Sida 1 av 1

T-log, eldriven timmerbil

Postat: tor 12 jul 2018, 20:39
av Mangan


Jaaa, nu är den här? T-log är en helt autonom och batteridriven timmerbil.

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tor 12 jul 2018, 20:59
av Hema
Kan bara hoppas på att det blir så lönsamt att sågverken börjar gå med på mindre poster. En fråga dock, har de nämnt på något sätt hur de tänkt att stockarna ska hamna på lastbilen? Eller ska de synkas med skoterförarn?

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tis 21 aug 2018, 18:27
av Fredrik Reuter
Hej,
Denna nyhet rann tyvärr mellan stolarna för mig, men bättre sent än aldrig.

Einride, som verkar vara ett start-up bolag från Göteborg står bakom den eldrivna timmerbilen. Enligt företagets pressrelease så är ambitionen att T-log ska rulla på vägarna från och med 2020.

16 tons lastförmåga enligt spec och bilderna nedan och ett batteri på 300kWh ska göra att T-log ska ha en räckvidd på 19 mil innan den behöver laddas igen.

Som du ser på bilderna så finns ingen kran på denna prototyp, det kräver ett system med separatlastare eller motsvarande.

El i all ära, någon gång kommer vi troligtvis dit, men det är några saker jag hakar upp mig på i pressreleasen, jag vet inte om ni håller med mig;

1. Genom att ta bort hytten så kan timmerbilen göras både billigare och lättare, lastkapaciteten ökar. Men! lastkapaciteten är satt till 16 ton. Det är vad lastkapaciteten kan vara på en timmerbil redan idag, utan kran då.

2. T-log är autonom, den kör alltså helt själv utifrån en fördefinierad rutt men kan också fjärrstyras. Eindrive framhåller att arbetsmiljön förbättras om "föraren" kan sitta framför en skärm på ett kontor och köra timmerbilen. Hmm, jag vet inte om alla dagens timmerbilsförare håller med om att arbetsmiljön skulle förbättras på grund av detta? Att vara på vägen, att lasta i skogen och att stämma av med mätbryggan på plats, jag har fått för mig att det är en arbetsmiljö som många chaffisar valt just på grund av den...?

3. Bilderna visar inte hur lastsäkringen ska gå till? Fast det kanske är tänkt att separatlastaren får hoppa ur hytten och spänna lassen, ända tills denna också är autonom då...

Men men, Eindrive skriver att de genom T-log är ute på okänd mark. Vi får hoppas att de hinner trampa runt i skogen i två år innan den ska ut på marknaden. De verkar i alla fall ha vetskapen om det hela genom att videons intro ovan, det ska de ha en eloge för.

PR: https://www.einride.tech/press/creators ... ing-truck/

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tis 21 aug 2018, 19:24
av Hema
Nyteknik har tagit upp fordonet. Kommentarerna är kritiska till augonomkörningen.
https://www.nyteknik.se/fordon/sjalvkorande-lastbil-rullar-i-host-6910345#conversion-253129554

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tis 21 aug 2018, 19:26
av tallen100
Så ful den är :mrgreen:

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tis 21 aug 2018, 19:31
av bgl
I dessa yttersta dagar vore det bäst att börja med en obemannad riksdag!
Tänk vad mycket lättare det skulle bli då.

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: tis 21 aug 2018, 21:49
av Niking
Fast vem ska då kunna ta myndigheterna och domstolarna i örat?
/Niklas

Re: T-log, eldriven timmerbil

Postat: lör 25 aug 2018, 06:25
av bgl
Youtubefilm på en protottyp till nyutvecklad timmerbil.
Rationell kontrast till elbilen.