Logistik, Transport

Transport för mindre traktor

21 inlägg 15087 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transport för mindre traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503480 Funderar på hur man smidigast löser transport av min Holder + huggarvagnen.
Då menar jag transport till o från skogen regelbundet. Skulle vilja ha möjlighet att köra med den på andra ställen o den gör bara 20 km/h.

Tittat på olika alt. men det enda som verkar möjligt är en liten biltransportlastbil med 3500kg totalvikt samt ett släp till vagnen.
Jag har bara B-kort så är lite osäker här hur det blir.
Ett ex. Ford Transit med lätta ramper bör kunna lasta 1800kg. Kollade en med flak på o den vägde 1800 o fick således lasta 1700. Borde klara traktorn som väger 1500 utan hytten, ska kolla lite noggrannare.
Sen ett släp till vagnen o då är det 750kg som gäller. Nu vet jag inte vad min vagn väger men får ju kolla det med såklart.
Annars är det väl inte så knöligt att fixa behörighet till lite tyngre släp. Ett C-kort är ju lite värre.

Vad tror ni, tänker jag rätt??

Magnus M



   TS
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Stenmark  
#503486 Ta hem en app som finns på transportstyrelsen heter släpvagnskalkylator där ser man snabbt vad du får dra slå in regnr på bil och släp och vilken behörighet du har
Kan vara så att du klarar dej med B96 endast en uppkörning behövs eller BE då blir det lite teori åxå

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Vardon  
#503489 Hur mycket stora vägar kör du på? Jag har ett drag på släpvagnen som jag hänger dit atv vagnen om jag ska till skogs.

Så får man skruva av det inför besiktningen.

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503490 Det blir en bit på E20 o 26an så jag vill ha det rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Vilsten  
#503495 Med BE kort får man köra flera släp med en sammanlagd totalvikt på 3500 kg. Men att hitta en släpvagn med godkänd dragkrok är svårare.

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503500 Men det måste väl va en dragbil framför som får dra 3500 då?
Blir nog både smidigare o billigare med en biltransportbil o ett släp känns det som

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503502 (A-)traktor med släp?

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

axwell  
#503505 Om du tar BE behöver du inte ta hänsyn till att bilens + släpets totalvikt överskrider det som anges i din bils reghandlingar.
Min Kodiaq med lilla bensinmotorn får bara dra 2000 kg men jag kan(med BE) dra en biltrailer med totalvikt på tex. 3500 kg om jag vill.
Haken är att lasten inklusive vagnens vikt inte får vara mer än 2000 kg.
Vet inte om dom reducerar bruttovikten med det som ligger på draget.

Dom biltrailers jag kollat på väger lite drygt 600 kg

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503508 Med BE ska du inte godkänna att dom tar tex tjänstevikten på en bil du har på släpen utan den faktiska vikten, dvs de måste väga ekipaget.
B96 kan du glömma med tung dragbil då sammanlagt får dragbilens o släpets totalvikt inte överstiga 4250kg mot 3500kg på ett vanligt B kort

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Stampep  
#503513
Stenmark skrev:Ta hem en app som finns på transportstyrelsen heter släpvagnskalkylator där ser man snabbt vad du får dra slå in regnr på bil och släp och vilken behörighet du har
Kan vara så att du klarar dej med B96 endast en uppkörning behövs eller BE då blir det lite teori åxå


Lita inte på den kalkylatorn, den stämmer inte alltid tyvärr bättre räkna själv.

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Hema  
#503556 Hur många flyttar gissar du att det kan röra sig om per år?

Tänkte direkt på sprängkillen som var här och hade lagt ned att köra med traktor bigabkärra för sin 7-tonnare till grävmaskin. Han lät LBC frakta grävmaskinen via lastflak strax under 2000:- tror jag det kostade.

Så kanske skulle det funka att låta LBC frakta traktorn och du vagnen via en biltransport?

Tåls att undersöka, kanske kan både traktor och vagn rymmas på lastarflaket?

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503564 Tanken med detta är att ha traktorn här hemma o ta med den när det behövs. Sen kunna köra på andra ställen oxå.

Har lusläst blocket nu men dom flesta små biltransportbilarna tar runt 12-1500kg.
Hittade en Transit med bensinare som lastade 1700.
Tar jag sen E-kort så är ju släpet inget problem.
Men såklart, en del arbete blir det ju om det inte ska bli för dyrt.
Ett alt. kan oxå va att sälja Holdern o köpa en Vimek 101a. Då räcker det med ett släp till bilen jag har. Men det blir ett långt släp o dom kostar ju lite.
Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

Hema  
#503573 Släp för en vimek minimaster blir nog billigare än att skaffa både biltransportbil och biltransportsläp. Samt att jag gissar att du skulle bli besviken på kapaciteten på Vimeken jämfört med vad du har nu.
Mangans förslag med A-traktor kan nog också vara värt att undersöka.

Avatar Fallback

Re: Transport för mindre traktor

stone66  
#503586 Ta BE kort det bästa jag gjort. Men det är kärringens förtjänst. Hon frågade om hon skulle anmäla mig till en kurs. Nej det behövs inte sa jag det fixar jag ändå. Hon anmälde mig till kursen. Tur det för annars hade jag inte haft BE ännu. Har kört olagligt me rallybilen på ett 1500 släp i många år. Ibland har dom rätt 😩

Användarvisningsbild

Re: Transport för mindre traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503587
1521150699_ae2f2f6e00a201d0b66372dac2dc40f9.jpg

Jag vet att det inte hjälper men nog var det en fin bild iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).