Logistik, Transport

Bromstest med 74-tons timmerbil, video

8 inlägg 26382 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bromstest med 74-tons timmerbil, video

Fredrik Reuter  
#500605 Finland har gjort bromstester med, vad det verkar, en hel hoper spännande fordon. Hittade detta videoklipp som bland annat har med en fullastad 74-tons timmerbil i bromstest på torr väg, sommar.

Skapligt imponerade!

Lastbilen stoppar 74 ton från 80 km/h på 49 meter.

Har du fler klipp på detta, posta gärna in här i tråden.



Mer om timmerbilar:

Klart med 74-tons timmerbilar

74-tons lastbilar på Svenska vägar mars 2017

90 tons timmerbil på test i Värmland

80 tons timmerbil



   TS
Avatar Fallback

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

ÅsaNisse  
#500643 Hur många ekipage som rullar på vägarna har så perfekta och bra bromsar?
Bilprovningen brukar ha lite div. synpunkter på tunga fordons bromsar enligt olika rapporter.

Användarvisningsbild

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

Pumba78  
#500645 Liten rättelse... ekipaget väger 76 ton! Det är 76 ton som gäller i Finland!

Användarvisningsbild

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

Fredrik Reuter  
#500652 Hej,
Du har så rätt Pumba!
Jag var fast i vårt 74-tons snack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

jannee  
#500659 Nya skivor och nya belägg så stannar en lastbil så snabbt men efter 10 000 mil eller 10 månader är bromsarna inte bättre än att ekipaget med nöd och näppe klarar sig igenom bilprovningen.
Innan "min" åkare testade släparna körde han med en gammal dragbil med släpvagnsbroms med vilken han värmde upp bromsarna ordentligt för annars gick inte något släp igenom bilprovningen.
Exakt likadant fick man göra med dragbilen, köra snabbt för att därpå bromsa hårt en tre till fyra ggr annars var risken för en tvåa väldigt stor.
Bromsarna på en lastbil är tyvärr så klent dimensionerade att när de är nya klarar de kraven men efter något års körningen klarar de inte bilprovningens krav om man inte förvärmer dem.
Oftast beror detta på att beläggen blivit glasade (blanka) vilket de blir om man inte kontinuerligt bromsar väldigt hårt (tvärnitar) - ja ungefär som skivbromsarna brukar bli bak på en personbil.
Nu finns det retarder och en väldigt effektiv motorbroms vilket gör att man oftast bara behöver bromsa lite lätt för att få en tillräcklig inbromsning.

Användarvisningsbild

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

Erre  
#500663 Jag tror nog att nu när skivbromsarna varit med ett tag så har det blivit färre 2 or på bromsarna på bilprovningen när det gäller tunga sidan.

Pulserande och ojämna bromsar är nog inte lika vanligt längre.

Avatar Fallback

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

jannee  
#500667 Nog inget fel på varken skivbromsarna eller beläggen det är däremot det andra som är anpassat till 100 % skivor och belägg, när de med ålderns höst inte är 100 % räcker bara inte bromskraften till, bromscylindrarna är inte sällan underdimensionerade.
Trots att jag kört i över 15 år med abs har jag aldrig behövt bromsa så hårt att abs nyttjats, säger nog lite om hur försiktigt en chaufför bromsar.

Användarvisningsbild

Re: Bromstest med 74-tons timmerbil, video

Erre  
#500678
jannee skrev:Nog inget fel på varken skivbromsarna eller beläggen det är däremot det andra som är anpassat till 100 % skivor och belägg, när de med ålderns höst inte är 100 % räcker bara inte bromskraften till, bromscylindrarna är inte sällan underdimensionerade.
Trots att jag kört i över 15 år med abs har jag aldrig behövt bromsa så hårt att abs nyttjats, säger nog lite om hur försiktigt en chaufför bromsar.

Nej jag behövde heller aldrig nyttja ABS under mina 9 år. Inte på torr asfalt iallafall. :d

Angående trummor/skivor som jag skrev om tidigare menade jag mest att svara på ditt inlägg angående bilprovningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).