Logistik, Transport

Bygga skogsväg över grannens mark.

12 inlägg 9933 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga skogsväg över grannens mark.

Diabas  
#500205 Har tittat på en skogsfastighet till salu på 10ha.
Problem: Ingen skogsväg ansluter till fastigheten. Mäklaren säger att tidigare har de fått köra ut virke över granne A s mark vilket sedan ansluter till en dålig väg. Idealet hade varit att bygga en 100m lång väg över granne B s mark som sedan ansluter till en nybyggd skogsväg. Vad anser ni som skogsägare om detta? Hur skulle ni reagera på en sådan fråga? Vad är rimligt att ge i ersättning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500225 Har granne B nytta av den här vägen? Du får nog köpa in dig i den nybyggda skogsvägen också, i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Diabas  
#500264 Granne B nytta av ny väg är nog marginell. Naturligtvis är jag intresserad att köpa in mig på befintlig skogsväg enligt Ton/ Km principen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500772 Svårt att neka någon innanför att frakta ut virket över mark, detta bör ju mäklare och säljare ha något att erbjuda lösning på.

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Seb macahan  
#500810 När jag köpte vårt 1:a tillköpta skifte låg vi i samma sits. Detta höll på att avgöra affären då säljaren lurades att en annan köpare skulle skota ut 2000m över ett flye och naturäng utan skador.
Jag erbjöd en intilliggande fastighet 50000kr i ersättning för o bygga 250m väg över deras nya plantering samt servitut på deras väg. Detta köpte dom tvärt. Året efter skulle de sälja o frågade mig först. Nu äger jag både den nybygda och den befintliga vägen [emoji1]
Under tiden hade de nyttjanderätt men inga underhållskostnader. Funkade bra i mitt fall.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Ldsaren  
#500822 Neka åka över annas mark ?
Läste i Land för ca 1 år sen om att det inte var givet att köra över annas mark utan vidare..
Hänvisade till färdselservitutet från år 1829 ..där man körde med häst och vagn kälke lite överallt där man befanns sig så att säga .Nu är det ju vägar med maskiner
Någon som vet mera vad som hände sen med detta ?
Marker som kunde bli inlåsta .

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501427 Att bara köra olovandes över mark är inte att rekommendera, men det är svårt att neka den innanför tätt att köra ut virke.

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Jolly  
#501555 I princip är det väl mest en fråga om pengar? Om jag var granne skulle jag vilja ha rimligt betalt för det som skogsvägen stör. Kan jag se någon nytta av den för egen del så är det ju ännu bättre

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Diabas  
#504407 Granne B vill inte ha någon väg än va jag betalar. Jag lägger ingen bud på skogen som är till salu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Gaffe  
#504410 Det kan ju vara så att Granne B räknar med att få ner priset på fastigheten?

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Diabas  
#504417 Precis sedan vill granne B köpa fastigheten? Det är min konspirations teori.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsväg över grannens mark.

Jolly  
#504447
Diabas skrev:Precis sedan vill granne B köpa fastigheten? Det är min konspirations teori.

Kan vara så. Sedan finns det ju dom som är helt omöjliga utan logisk förklaring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).