Logistik, Transport

Skogbilväg

9 inlägg 5383 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogbilväg

aalg  
#500011 Hej
Har under förra sommaren byggt och grovplanerat en skogsväg med en grävare. Inser att det vore bra att ha ett schaktblad till jordbrukaren för att kunna få lite snits på vägen innan man grusar den lite.
Vad säger ni? Vad ska man satsa på?
Har läst lite trådar här men känner mig osäker på vad som är bäst.
Sami? Fransgård?
Jobbar med anläggningsmaskiner i vanliga fall och gissar att jag blir besviken om det inte är rejäla grejer.
Eller ska man skippa schaktbladstankarna och satsa på en rejäl vägsladd istället?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogbilväg

Blondin 750  
#500029 Jag köpte ett Duun 305 i höstas med samma användningsområde i tanken. Det är ju inte någon riktig väghyvel men jag blev positivt överraskad av vad det faktiskt gick att göra med bladet. Det känns väldigt rejält och jag har kompletterad med hydrauliskt reglering på det högra hjulet för att kunna planera bättre. Testade på vår vägsamfällighet att både bombera och räta till det som vår vägsladd "ställt till" med genom åren genom att alltid flytta gruset på samma sätt. Att kunna både dra och snabbt byta håll för att skjuta materialet ser jag som en stor fördel jämfört mot en väghyvel. Redskapen är bra på olika saker och att ha tillgång till båda är ju bäst. Köp så tungt och dyrt (bra kvalité) som möjligt är mitt råd.

Användarvisningsbild

Re: Skogbilväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500031 https://www.narlant.se/product/fransgar ... 5-300-dk-h

Nog duger en Fransgård GT275DK eller bredare till det mesta.
Jag har en sån och är helt nöjd, en viktigt poäng är vikten, den är tung.

Användarvisningsbild

Re: Skogbilväg

Kallkällene  
#500067
Slurfi skrev:https://www.narlant.se/product/fransgard-gt-250-275-300-dk-h

Nog duger en Fransgård GT275DK eller bredare till det mesta.
Jag har en sån och är helt nöjd, en viktigt poäng är vikten, den är tung.

Du får googla Drammenslodden, en sån har jag och är väldigt nöjd med resultatet den ger, den är 170 cm lång och 280 cm bred, vikt drygt 1600 kg om jag inte minns fel.

Avatar Fallback

Re: Skogbilväg

Hema  
#500178 Det viktigaste är väl att schacktbladet är gediget, vill man ha mer vikt, borde man väl kunna montera på fäste för traktorvikter? För det finns väl tillfällen där man inte behöver all vikt (snöskottning kanske)? Detsamma borde gälla för vägsladdar.

Avatar Fallback

Re: Skogbilväg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500773 De rejälaste jag sett är Duun och Dalen, norska grejer

Användarvisningsbild

Re: Skogbilväg

stegmaster  
#500795
bengt.a skrev:De rejälaste jag sett är Duun och Dalen, norska grejer

Ja största Dalen er häftiga saker. 705kg och själva bladet kan viktas med 200kg ekstra i en ficka.
Asymmetrisk, så det går lengre ut på högersidan.


Avatar Fallback

Re: Skogbilväg

Blondin 750  
#500797 Det finns även några finska blad som är lite mer åt proffshållet, bl.a. Vama och Stark har riktigt kraftiga doningar, vissa modeller med möjlighet till viktöverföring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).