Logistik, Transport

Lastsäkring på timmertåg

8 inlägg 5424 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastsäkring på timmertåg

bgl  
#480192 För en tid sedan fick vi stanna vid en järnvägsövergång med rödljus i väntan på ett passerande tåg. Tåget som kom var ett timmertåg och på en vagn var en stock som skulle ligga mot den främre stöttan för kort så stocken stack ut åt sidan närmare en meter! Det verkade inte finnas någon lastsäkring över timmerbuntarna. Jag bara inte orkade ringa och varna för risken. Jag har frågat senare och fått svaret att timmertåg inte behöver lastsäkras! Vid passage av en station med väntande passagerare skulle en dylik utstickande stock kunna vålla en ren katastof. Är detta bara ett allmänt förbiseende eller vem är ansvarig? Är det vi i skogsnäringen eller tågoperatören?
Skulle en utstickande stockända svepa med sig ett större antal väntande på en stationsperrong blir det i alla fall skogsnäringen som till stor del för bära hundhuvudet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lastsäkring på timmertåg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480212 Kom virke från Tyskland till Nymölla förr på tåg som vi lossade och det var bandat iaf, väl bandat för den delen också.

Avatar Fallback

Re: Lastsäkring på timmertåg

Hanatorp  
#480225 I Sverige är det sedan länge normalt att inte lastsäkra järnvägstransporter med vedråvara. Skall man skicka över gräns så blir det kinkigare. Det är betydligt strängare i Tyskland. Från Norge tror jag det är samma som inom Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Lastsäkring på timmertåg

Andreas99  
#480226 Går inte att jämför med något som har gått på båt över Östersjön.

Användarvisningsbild

Re: Lastsäkring på timmertåg

Vardon  
#480227 Därför jag alltid vill stå bakom en kontaktledningsstolpe när man är i spåret och förresten står jag aldrig vid perrongkanten när ett tåg närmar sig. Det är även därför det är en målning på perrongkanten för man är inom 2,2 m från närmast räl.

Så här skriver green cargo:
"Väggar, lämmar, stolpar och vagnens integrerade fastsättningsanordningar räknas som
lastsäkring. Lämmar och stolpar ska därför placeras så att de verkar som säkring. När detta ej är
möjligt på grund av t ex extra bred last, måste godset säkras med andra
specialsäkringsutrustningar, som ska godkännas av avsändande JF"

Hittas här:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 4novAFIGTN

Avatar Fallback

Re: Lastsäkring på timmertåg

Blivande snickare  
#480229 Virkeståg kör väl förövrigt väldigt sällan förbi stora stationer och perronger?

Avatar Fallback

Re: Lastsäkring på timmertåg

Plassarn  
#480231
Vardon skrev:Därför jag alltid vill stå bakom en kontaktledningsstolpe när man är i spåret och förresten står jag aldrig vid perrongkanten när ett tåg närmar sig. Det är även därför det är en målning på perrongkanten för man är inom 2,2 m från närmast räl.

Så här skriver green cargo:
"Väggar, lämmar, stolpar och vagnens integrerade fastsättningsanordningar räknas som
lastsäkring. Lämmar och stolpar ska därför placeras så att de verkar som säkring. När detta ej är
möjligt på grund av t ex extra bred last, måste godset säkras med andra
specialsäkringsutrustningar, som ska godkännas av avsändande JF"

Hittas här:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 4novAFIGTN



Som tur är så hörs oftast timmertåg en lång, lång väg.. Brukar låta som en hel hästjord med alla slaghjul.

Har åkt ut som tillsyningsman med en runtomsvängare en gång för att plocka lite massaved som nog skulle till Karlsborgs bruk i Kalix. Innehållet i en vagn hade dock stannat kvar i ytterkurvan. Förmodligen hade det blivit lite väl häftig sinusgång på sista vagnen, vi hittade först en stolpe, sedan låg det som ett plockepinn av barrmassa längs banvallen. Det enda som förolyckades den gången var en Clickomatic, men killen som var OPA fick en del övertid i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Lastsäkring på timmertåg

Vardon  
#480238
Blivande snickare skrev:Virkeståg kör väl förövrigt väldigt sällan förbi stora stationer och perronger?


Nja beror på hur det ser ut. Ofta finns det väl ett förbigångsspår men ofta är det förbi perrong med. Det varierar.

Det är ju en stor far när folk envisas med att sitta på oerrongkanten för det är 20 minuter kvar till tåget kommer och så kommer det ett godståg från andra hållet.

Lita aldrig på att något borde vara något med tåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).