Logistik, Transport

Sönderkörd Väg

11 inlägg 11836 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sönderkörd Väg

Sturestelben  
#474086 Såhär...
En markägare har kört på en traktorväg som går över min mark... Vägen var tidigare en mkt fin gammal traktorväg,nu liknar den mest en leråker...han har förutom att orsaka ”skador” genom att köra med en större maskin även knäckt en del mindre träd utmed vägen...
Tot längd på vägen över min mark är ca. 200m
Saken är den att dels finns inga papper ang ev servitut skrivna och dels har han inte informerat mig om att han kommer ha behöv av att köra på vägen med större maskiner....
Min fråga är nu med vilken ev rätt han :
1. Kört sönder vägen
2.knäckt träd
3.schaktat undan material samt grävt upp stenar och lagt upp vid sidan av vägen



   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörd Väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474093 Om det är så att han inte hade rätt att köra där, kan du kräva ersättning/återställning. Vill han inte det, får du gå till tingsrätten.

Dock, det kan finnas gamla rättigheter från den tiden då byarna styckades som ligger kvar utan att synas som servitut. Alltid svårt att svara tvärsäkert.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörd Väg

surjämten  
#474182 Ta kontakt med personen och ställ så småningom de tre frågorna till denne.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörd Väg

Brickan  
#474183
Mangan skrev:Om det är så att han inte hade rätt att köra där, kan du kräva ersättning/återställning. Vill han inte det, får du gå till tingsrätten.

Dock, det kan finnas gamla rättigheter från den tiden då byarna styckades som ligger kvar utan att synas som servitut. Alltid svårt att svara tvärsäkert.

Vad skulle det kunna vara?

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd Väg

T Landström  
#474209 Hur gammal är vägen?

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd Väg

Sturestelben  
#474210
T Landström skrev:Hur gammal är vägen?

Ja du....mkt gammal....minst 100år!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörd Väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474211
Brickan skrev:
Mangan skrev:Om det är så att han inte hade rätt att köra där, kan du kräva ersättning/återställning. Vill han inte det, får du gå till tingsrätten.

Dock, det kan finnas gamla rättigheter från den tiden då byarna styckades som ligger kvar utan att synas som servitut Alltid svårt att svara tvärsäkert.

Vad skulle det kunna vara?


Om du menar rättigheter som inte syns, så har jag och grannen rätt att köra på vissa av varandras vägar. Detta tillkom via laga skiftet 1940, och syns bara i det dokumentet vad jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd Väg

Sturestelben  
#474212
Mangan skrev:
Brickan skrev:
Mangan skrev:Om det är så att han inte hade rätt att köra där, kan du kräva ersättning/återställning. Vill han inte det, får du gå till tingsrätten.

Dock, det kan finnas gamla rättigheter från den tiden då byarna styckades som ligger kvar utan att synas som servitut Alltid svårt att svara tvärsäkert.

Vad skulle det kunna vara?


Om du menar rättigheter som inte syns, så har jag och grannen rätt att köra på vissa av varandras vägar. Detta tillkom via laga skiftet 1940, och syns bara i det dokumentet vad jag vet.


Men jag antar att ni inte har rätt att skada varandras träd eller schakta jordmassor som ni önskar!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd Väg

Göt  
#474214 Hur ser det ut på kartan vägen kan vara uttagen så den ligger på en samfälld fastighet. Jag skulle ha bett honom att rätta till efter sig helt enkelt...

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd Väg

T Landström  
#474684
Sturestelben skrev:
T Landström skrev:Hur gammal är vägen?

Ja du....mkt gammal....minst 100år!


Då skall den nog med stor sannolikhet återställas.
Vi har några vägar på våran mark som är bra mycket äldre än så några är nog från 1600-1700 talet...och dom får dom inte köra på så de blir sönder körda...de ska även rensas från ris...

Avatar Fallback

Re: Sönderkörd Väg

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474964 Det kan vara en gamal samfälld väg från laga skiftet. Som inte syns i något servitut. Du får läsa laga skiftesprotokollet, finns på Lantmäteriet historiska kartor gratis att titta på.
Men han skall givetvis återställa vägen till minst lika bra som innan. Prata med honom om det.
Sen har utvecklingen gått från häst och vagn på 1800talet till skotare på 2000talet så några knäckta träd och flyttade jordmassor kanske är oundvikligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).