Logistik, Transport

Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

37 inlägg 25301 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451103 Samme inköpare som är ansvarig för det här brukar vara synnerligen stor i korken när något annat företag ska lägga virke på mark som tillhör en Mellanskogsmedlem.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451108 Ni som tycker detta är fel. Hur skulle ni gjort i detta fall?

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451111
skogsjan695xl skrev:Ni som tycker detta är fel. Hur skulle ni gjort i detta fall?


Hur menar du? Hur vi skulle gjort
som Skotarförare?
Som Virkesköpare?
Som virkessäljare?
Som Markägare?
Som cyklist?

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

tallen100  
#451113 Om det var tvunget att läggas mitt i vägen, så sett till att fått det hugget och undankört innan tjällossning, alternativt gjort ett avlägg på lämpligare ställe.
Det skulle inte skada med lite planering ibland, det är knappast något nytt längre att vintern kan vara över vilken dag som helst i redan i mars.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451115
Zixten skrev:
skogsjan695xl skrev:Ni som tycker detta är fel. Hur skulle ni gjort i detta fall?


Hur menar du? Hur vi skulle gjort
som Skotarförare?
Som Virkesköpare?
Som virkessäljare?
Som Markägare?
Som cyklist?

Som skotarchaufför och virkesköpare.
Chauffören har väll säkert gjort som han blivit tillsagt.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451117
tallen100 skrev:Om det var tvunget att läggas mitt i vägen, så sett till att fått det hugget och undankört innan tjällossning, alternativt gjort ett avlägg på lämpligare ställe.
Det skulle inte skada med lite planering ibland, det är knappast något nytt längre att vintern kan vara över vilken dag som helst i redan i mars.

Hade lämpligare ställe funnits skulle säkert virket legat där.
Skulle gissa att detta är minst dåliga ställe att lägga det på.
Planering är inte lätt i skogen.
När jag hugger kan det vara fruset. 1 vecka senare när skotaren kommer är det milt väder.
Jag tycket självklart det är olyckligt att virket inte hunnit blivit bortkört än.
Men störrsta sannolikhet finns det själ till att virket blivit kvar. Det är ju ingen skada gjort på gångvägen. Skulle varit mer kritiskt till om skotarn varit tvungen upp och stå på cykelvägen bara för att få ut virket närmare vägen.
Nej gott folk. Det är dessvärre denna problematik vi har i skogen. Allt går inte som planerat.
Tänk om det vore ett bygge. Ni ska byta tak.
Det gamla taket rivs av ny råspont och papp sätts upp men i sista stund så händer nått oförklarligt att plåten inte kommer.
Då har man ändå gjort sitt bästa. Taket klarar sig ändå. Lika så cykelvägen. Inom ett par veckor öppnar troligen vägarna igen och virket kan hämtas.

Användarvisningsbild

Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

moiam  
#451122 Som ansvarig för projektet så hade jag hört av mig till kommunen iallafall. Lite häftigt att lägga den på en kommunal cykelväg utan tillstånd. Oavsett hur problematiskt det är så kan man inte kan bana sig väg hur som helst.

Nu är det som det är och folk kan ta sig förbi så det är inte mycket att gnälla om, men Mellanskog får stå lite med skampåse över huvudet. Dåligt planerat. Detta borde ha tagits när det fanns marginal att kunna ha flera tillfällen att hämta virket. Inte en sista chansen som nu på vårkanten.

Jag vet mycket väl hur det ser ut i planeringar med maskingrupper, flyttar och objekt, men här kunde man gjort bättre ifrån sig anser jag.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451123 Kan ju hålla med om att de skulle ha frågat kommunen om detta. Men även om de hade fått lagt det såhär hade ju virket lågit kvar.
Självklart kan man ju ändå tycka att mellaskog kunde trycka på med timmerbilar för att få bort virket.
Men jag anser väll ändå att ingen större skada är gjord.
Vägen klarar sig säkert helt från skador.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Vardon  
#451132 Försökt få till mer plats på cykelbanan. Jag har svårt att bedöma var diket börjar etc, men det behöver inte vara trivialt att passera med cykelkärra med två ungar i. Med elcykel behöver du inte vara atlet för det.

Skyltat, annan fara från båda håll, sidomarkeringsskärmar och reflexer på utstickande stockar uppåt. Löser inte problemet men minskar farorna. Ger dessutom intrycket att man uppmärksammat problemet.

Kompletterat med tillfällig passage mellan vägen och cykelbanan.

Omledning av cykelbanan till vägen

Det inte är olagligt att stänga av en cykelbana men det ska beslutas av innehavaren och brukar ofta leda till en tillfällig omledning. Däremot att bara blockera kan bli dyrt, allra helst om någon skadar sig. Så dålig planering och dålig kunskap om vad man skulle kunna göra.

Så jag säger en ordentlig omledning av cykelbanan. Då är det även problemet med folk under lasten vid lastning löst. Man hade kunnat lägga vältorna närmare vägen och minskat erre oro om räckvidd med.

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Fredrik N  
#451144 Cykelbanan, som även kallas för Klarälvsbanan, är en gammal Järnvägsbana, som har asfalterade.
Den går från Karlstad och ända till Hagfors, eller längre.
Det är många som cyklar, åker rullskidor och rullskridskor där.
Den skulle vara sopad och fin nu.
Där av en del sura miner.

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

ÅsaNisse  
#451151 Grejen är att det som planerades var nog en chansning, om det överhuvud taget planerades alls. Det gick inte hem. Jag undrar om det var minst dåliga platsen att lägga på. Om så är så finns ju alternativet att göra ett upplägg där det är bättre, men det kanske kostar några kronor. Då kommer snålheten in i bilden.
Att det skiter sig på grund av tjällossning är en av de sämsta ursäkterna som kan tänkas. Det sker varje år.
Skogsjan: Vad hade hänt om det varit din garageinfart som blivit upplagsplats, utan att du blivit tillfrågad.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451168
ÅsaNisse skrev:Skogsjan: Vad hade hänt om det varit din garageinfart som blivit upplagsplats, utan att du blivit tillfrågad.


Hade ju som alla andra inte varit nöjd, ett samtal till drivningledaren och ifrågasätt saken men inte mer än det.
Det är ju ingen skada sked. Bara virket är borta är det ju bara nån kommer och sopar.
Förstår inte allas gnäll för en sån här grej.
Det går ju passera och virket kommer snabbast möljigt bli bortkört ändå.

Som ni säger så tjällossningär ingen nytt fenomen men när prognoserna visar kallt en dag och nästa dag visar det varmt.
Nu är det ingen här som vet om det hade gått lagt virket på annat håll så nu får vi väll ändå utgå ifrån att virket var tvungen att ligga där. Kanske är det så att det är en parkeringsficka på vägen som lastbilen måste stå på.
Virket kan kännas ligga långt från vägen men skulle gissa på att det är ett dike på andra sidan vältorna är oxå så skotare inte kunde lägga närmare vägen.
Skulle det ändå legat närmare så skulle cykelbanan vara helt blockerad ist.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogsjan695xl  
#451170 Dessutom så ligger virket mot allmän väg och måste ha tillstånd från transportstyrelsen och det kan lika gärna vara dom som ville att det skulle ligga just där.

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

jannee  
#451186 Någon eller några besserwissrar som inte hade något bättre för sig har väl ringt NWT och jämrat sig.
Därefter har Åsa Eneljung fått i uppdrag att granska detta fruktansvärda och därefter göra en säljande artikel.
Är egentligen knappt en piss i havet och inget att yvas över.
Som andra forummedlemmar tidigare sagt kan man lätt ta sig förbi om bara viljan finns.
Har man inga större bekymmer än några smärre virkesupplag som DELVIS blockerar en cykel och gångväg, ja då har man inga bekymmer alls :lol:
Är nu denna avverkning gjord för kommunens räkning blir det inget mer, helt annorlunda blir det dock om det är en privat markägares avverkning - då handlar det hux flux om egenmäktigt förfarande eller något likande - en fruktansvärd handling :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

tommyk  
#451188 Om det är så att transportstyrelsen har tvingat mellanskog att utföra en avverkning och lägga virket på cykelbanan så håller jag med om att mellanskog är utan skuld.
Annars ser man rätt ofta att man bygger en liten vändplan/upplagsplats brevid vägen där skotare/timmerbil/virke kan husera utan att störa nämnvärt. Varför är det omöjligt att göra så i detta fall? Finns det verkligen inga alternativa upplagsplatser, eller är det bara så att det skulle bli dyrare/krångligare skotning?

Om det verkligen inte går att forsla bort virket på lagligt vis så får man väl betrakta skogen som något slags tekniskt impediment?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).