Logistik, Transport

Olycka mellan backande timmerbil och personbil

34 inlägg 28060 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441378 Har för mig att man inte får lasta från vägnr under 400, finnsder andra regler för backning?

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Smålandshuggarn  
#441384 Som det tidigare har påpekats så e detta mer regel än undantag så sluta påstå nåt annat! De vet alla som kör i skogen. Men de finns säkert en annan uppfattning på andra sidan skrivbordet :roll: ...! Tragiskt att nåt sånt här ska ske iaf.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441391 http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmla ... ersonbil-2

Olyckan inträffade när timmerbilen backade in på en mindre väg för att lasta och personbilen körde in i släpets sida. På olycksplatsen ska det ha varit dålig sikt med mörker och regn.


Visst borde bilisten ha anpassat farten efter rådande omständigheter. 04.30 så kanske han inte var direkt vaken eller så fipplade han med telefonen vilket är väldigt vanligt. Bilisten körde in i släpen och där sitter backljus bakåt och även på sidan, orangea sidomarkering och även reflexer längs med hela vagnen så hur kunde han missa det?



I ena stunden är bilisten fastklämd men i nästa stund har båda själva tagit sig ut ur bilarna????

http://www.expressen.se/gt/allvarlig-kr ... l-sjukhus/

– Han satt fastklämd i bilen, säger Stefan Wickberg, på polisen i Värmland.
Vägen öppen nu – kan stängas

– Vi har en polispatrull på väg till sjukhuset, säger Connedal.

Enligt polisen ska det ha varit en person i varje fordon och det finns inga uppgifter som tyder på att lastbilschauffören skall vara skadad. Båda ska själva ha kunnat ta sig ut ur bilarna.

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

moiam  
#441404 Jag försöker alltid lägga vältor med timmerbilen i åtanke. Inte lämna virke på vändplaner. Lägga backrutter på grus till grus och vid så god sikt som möjligt efter landsväg. Dock är det inte alltid det går tack vare dåliga vägar mm.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

ÅsaNisse  
#442070 Jag har svårt att förstå att det ska vara så dyrt och besvärligt att fixa ett ordentligt avlägg med en infart och vändplan. Det höjer ju fastighetens värde också. Tidsmässigt bör det gå fortare att köra in och snurra efter 200 m än att lägga 4 minuter på att backa och försöka komma rätt som det visades i videon. Det var ju iofs. på en liten väg med vägnummer troligen över 500. ( Mangan ej 400) Dessutom på en raksträcka med god sikt. I regelverket om anslutningar så har Trafikverket åsikter om siktsträckor och bredd med radier och trummor, samt att man inte får backa ut på huvudvägen. Vad gäller backning på väg så gäller Trafikförordningen.46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter. Nu vet vi ju inte hur platsen ser ut eller övriga omständigheter, men det är tråkigt om det är små enkla åtgärder som kunnat undvika olyckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

jannee  
#442073 Håller helt med ÅsaNisse, men tyvärr tänker inte alla skogsägare på samma sätt.
Än värre är eller blir det när det gäller trottoarbönder och avverkningar på små utskiften.
Inte ovanligt att en inköpare på ett sågverk får ta hand om hela "skiten", förlåt avverkningen.
Han tar hand om timret, säljer massaveden vidare, ordnar bortforsling av groten och försäljning, fixar markberedning och plantering, detta till ett så förmånligt villkor som möjligt för kunden (skogsägaren).
I detta ingår ALDRIG någon vändplan om det kan undvikas, så lite grus/bärlager som möjligt - helst inget alls :mrgreen:
Vägrar jag som chaufför att lasta, i detta ingår då att backa in från en större trafikerad väg kan jag lika gärna se mig om efter ett nytt jobb. Eller kan, rättare sagt åkaren blir tvingad att lösa detta eller skaffa en ny körning för någon annan virkesinköpare.
M.a.o. råttan på repet o.s.v. :grin:
Som chaufför är man ALLTID försedd med ett häfte böteslappar, gäller bara att undvika polisen för de skriver mer än gärna på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

isteskog  
#442090 Är det något speciellt söderut? Verkar ju inte finnas vändplaner m.m! Eller är det bara vissa personer som hörs i debatten? :wink:

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442113 De hoppas jag inte då jag själv har ett vägnät med antingen vändplaner eller vägar som går runt, dock blev inte imponerad av en granne som slutavverkade dryga 2500fub som las längs byvägen utan någon plats att vända på så då for dom ner och vände på min väg.
Inköparen hade inte tänkt tanken var biljäveln skulle vända och markägarn var för snål att göra ett inback för hygget för de skulle han inte ha nån nytta av sen.
Följden var att var och varannan morgon stod en lastbil lastade mitt på vägen så vi som bor där kommer för sent till jobb och skola.....
Och i samma veva upptäckte jag att de klart åkte in o vände på min väg varje gång, som dessutom som tack för de hade en chaffis lagt en fin hög som han toppat med toapapper mitt på körvägen ut från vändplanen.

Inköparen fick så vackert se till att de kom ditt 2 bil o släplass med grus men de var egentligen för billigt, dock en viktigt markering.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

jannee  
#442124 Förekommer då och då, oftast på vägar med nummer UNDER 400. Sällan eller ALDRIG någon bygata blir helt blockerad som gnisten83 råkat ut för.
Såg dock för några år sedan ett avlägg mitt i en skymd kurva ( väg 550), var ca 200 fub som låg i vägkant och var som jag tidigare skrivit, en trottoarbonde som låtit slutavverka.
För övrigt har ägaren inte brytt sig om "kalfällan" = oplanterad

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442145 Ja, snåla skogsägare som inte asfalterar tvåfiligt till avlägget! :)

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Erre  
#442148 Jag vet inte hur många lass jag har stått på väg och lastat.
Vi försökte alltid köra sånt nattetid.
Mindre trafik och det är ingen som missar att det står något på vägen.
Det lyser riktigt bra från arbetsljusen och saftblandaren på kranhytten.

Men man har fått några utskällningar genom åren.

Och sen får man lägga träklossar under stödbenen för man vill inte gärna lämna stora hål i asfalten efter sig.

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

ananders  
#442843 Är och gör vid en "blindtarmsväg" idag både smalt och trångt tycker jag. Kommer att ligga virke ca 150 meter in. Var inne och mätte bredden på ett par ställen och den var under 4 meter.

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Göt  
#442905 Blir mycket av vems fel det är i den här tråden. Men vad ska vi lära oss av den för att det skall bli bättre. Hur vill ni som kör bil att det skall se ut...Vad kan man göra som skogsägare, kanske med enkla medel. Det bästa är ju om vi lär oss nåt så det aldrig händer igen...

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

ÅsaNisse  
#442934 Det alla kan göra är att se till att virkesbilarna får en lugn och säker plats att lasta på. Det finns så många broschyrer och regler i ämnet så det gäller bara att följa dom. Sen är problemen lösta och inga olyckor behöver hända i onödan.
En skogsväg för en timmerbil klarar sig gott med 3,5 m under förutsättningar att det är hyfsat rakt. Är det kurvor måste det vara bredare och även vid vändplan och anslutning mot större väg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Smålandshuggarn  
#442952 https://trafikverket.ineko.se/Files/en- ... 201702.pdf
http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/k ... C3%A4g.pdf


Dom säger ju tyvärr inget om nån tvåfilig jävla asfaltsväg, utan mer sunt förnuft ovanför sandlådenivån :roll:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).