tor 02 mar 2017, 18:39#442073
Håller helt med ÅsaNisse, men tyvärr tänker inte alla skogsägare på samma sätt.
Än värre är eller blir det när det gäller trottoarbönder och avverkningar på små utskiften.
Inte ovanligt att en inköpare på ett sågverk får ta hand om hela "skiten", förlåt avverkningen.
Han tar hand om timret, säljer massaveden vidare, ordnar bortforsling av groten och försäljning, fixar markberedning och plantering, detta till ett så förmånligt villkor som möjligt för kunden (skogsägaren).
I detta ingår ALDRIG någon vändplan om det kan undvikas, så lite grus/bärlager som möjligt - helst inget alls
Vägrar jag som chaufför att lasta, i detta ingår då att backa in från en större trafikerad väg kan jag lika gärna se mig om efter ett nytt jobb. Eller kan, rättare sagt åkaren blir tvingad att lösa detta eller skaffa en ny körning för någon annan virkesinköpare.
M.a.o. råttan på repet o.s.v.
Som chaufför är man ALLTID försedd med ett häfte böteslappar, gäller bara att undvika polisen för de skriver mer än gärna på