Klart med 74-tons timmerbilar

 Svara  41 inlägg  31218 visn.  7 följer
Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#440290 Jag har kört oxå på Italien som egen åkare både genom LKW Walter, Augustin, Berger, Schenker m.fl så jag är väl medveten om de förutsättningar som råder på den marknaden. Och jag känner inte igen den den beskrivningen som du gör att en Svensk skulle ha sämre betalt än en Italienare eller en Österikare.
Svenska chaufförer är några av Europas högst betalda inom det segmentet. När jag började köra så hadde jag 55kr/mil för en trailer och när jag slutade hade jag 98cent/km + maut.

Helsingborg-Paris är lika långt som Helsingborg-Sundsvall. Sverige har gigantiska transportavstånd jämfört med Centraleuropa. Men som du säker kom ihåg så kunde 30mil på Autoban viss tid på dygnet ta 7tim mot 3,5tim Normalt.
Om man nu tycker att det är mycket transporter i Sverige är detta inget mot hur det transporteras i ex Tyskland. Bara Tompallshanteringen är gigantisk. Är det någonstans som 74ton och 33m fordon skulle göra skillnaden är det nere på kontinenten. Man jobbar än på att få 25,25m i Tyskland men de som får köra får inte väga mer än 40ton som en trailer. Men det lutar åt 25,25 och 60ton i Tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#453467 Nu ska beslutet vara klubbat.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... r_H401TU14

   TS
Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470152 Beslut klart - kanske ja, men verkställighet :?:


MINISTERMISS FÖRSENAR BK4-BESLUT YTTERLIGARE?
Påbyggare, skogsåkare och flera med dem, är tydliga angående BK4-vägarna: "Vi vill ha besked!". Nu ser det ut som att beskedet kommer att dröja eftersom Trafikverket ännu inte nåtts av nya direktiv från regeringen efter riksdagsbeslutet i våras. Vad ska åkarna investera i? Vad ska påbyggarna bygga? När ska de göra det?
Och varför har direktiven inte kommit?

Den 29 augusti lämnade Anders Åkesson, Trafikutskottet (C) in en interpellation till regeringen där han efterfrågar information om vad som hänt sedan riksdagens beslut om hur det fortsatta arbetet med BK 4-vägar ska se ut.
- De beställda utredningarna var klara redan 2015, men dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson tog ett år på sig att formulera den proposition som måste finnas som underlag för ett förslag om en lagändring som denna, säger Åkesson.

När den väl kom hade man lagt till en motivtext som löd att BK 4-vägarna inte negativt fick påverka järnväg och sjöfart. Riksdagen gick emellertid på Trafikutskottets linje som var att endast vägarnas bärighet skulle ligga till grund för Trafikverkets bedömningar.

Hur lång tid efter beslutet hade regeringen på sig att skicka nya direktiv till Trafikverket?
- Det arbetet ska sättas igång direkt efter ett beslut och när Anna Johansson fick frågan om hon nu skulle ge direktiv utefter riksdagsbeslutet, bekräftade hon detta, säger Åkesson.

Anledningen till interpellationen säger han är att han förstått på påbyggare och åkerier att arbetet går för långsamt och han ifrågasätter om Trafikverket förstår hur viktig det är för näringslivet att allt blir klart.

Den nya infrastrukturministern Thomas Eneroth (S) måste svara på interpellationen och tala om vad det är som gäller nu och förstå allvaret i situationen. Vad skulle hända om regeringen undlåter att skicka ut nya direktiv till Trafikverket?
- De kan de inte låta bli att göra och om de inte skickat nya direktiv, kan en KU-anmälan bli aktuell, säger han med skärpa.

Proffs kontaktar Lars Bergman på Trafikverket för att fråga om regeringen gett dem nya direktiv för hur de ska arbeta med BK 4 efter riksdagens beslut. Har departementet skickat något regleringsbrev?
- Nej, det har de inte, svarar han. Det råder nog ett missförstånd här.

Han säger vidare att i samband med riksdagsbeslutet som fattades utifrån Trafikutskottets beslut, hölls en frågestund då Jessica Rosencrantz (M) frågade Anna Johansson om hon skulle ge Trafikverket nya direktiv.
- Johansson svarade då att det skulle hon inte göra eftersom Trafikverket är den myndighet som har bemyndigandet att besluta om bärighetsklasserna, säger Bergman.

Men arbetar ni nu efter riksdagens beslut som fattades i våras där det är bärigheten som ska gälla och att ingen särskild hänsyn ska tas till konkurrens med järnväg och sjöfart?
- Vi arbetar utefter det bemyndigande vi har, säger han. Ni får inte blanda ihop vad regering och riksdag håller på med.

Han förtydligar och säger att de tittar på de olika trafikslagens för- och nackdelar och ser vad som är bäst för samhället.
- Men vi tittar naturligtvis också på vilka hänsynstagande vi ska ta för trafikslagens effektivitet, säger han.

Vi berättar om Åkessons interpellation som han inte kände till då den precis lagts in och kanske finns missförståndet Bergman åberopar i att det i den används ordet ”regleringsbrev”. Vi omformulerar och säger att det enda vi behöver få svar på är om Trafikverket, efter riksdagsbeslutet, av regeringen fått nya direktiv för arbetet med BK 4.
- Det Trafikverket väntar på är trafikförordningen, säger han då. Den har inte justerats och utan den kan vi teoretiskt inte göra någonting.

Trafikförordningen skulle ha kommit från regeringen efter riksdagsbeslutet, men det har den ännu inte gjort, säger han.
- Den skulle gått ut på remiss i maj, men den har inte kommit ut och vi vet inte varför. Vi sitter faktiskt och väntar på den, avrundar Lars Bergman på Trafikverket.

Kalla det regleringsbrev, direktiv eller trafikförordning, uppenbarligen har ingetdera kommit till Trafikverket efter riksdagens beslut och därmed kan inte Trafikverkets arbete vara annat än det som det varit innan riksdagsbeslutet i våras. Hur reagerar du på detta, Anders Åkesson?
- Uppenbart att S/MP-regeringens ovilja mot transporteffektiv och klimatsmart ny teknik fortsätter att ta sig uttryck i att man släpar fötterna efter sig med att meddela Trafikverket nya direktiv baserade på vad riksdagen faktiskt beslutade om BK4 i våras. Nu får Eneroth till interpellationsdebatten på sig att komma med en vettig förklaring, sammanfattar Åkesson.
Svensk politik när den är som bäst. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470165 Tänk vad mycket gnäll det ska komma när vägarna körs ned och blir spåriga och dåliga.
Det är bara vägar byggda mellan ca 1995-2010 som har överbyggnad som kan tåla de belastningarna. Före 95 snålade man på överbyggnad för att komma längre och efter 2010 fuskas det för mycket då det endast är egenkontroll med papper som gäller. Kvalitet i verkligheten är av underordnad betydelse. Dessutom är de mindre landsbygdsvägarna inte ens påtänkta för någon höjning och då måste det hela tiden handla om omlastningar vid terminaler.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470168 Varför gör ni det så svårt?
Kolla på siffrorna, totalvikten stiger: Ja.
Axeltrycket, det som verkligen har betydelse: Nej
Alltså, du har en större massa men på fler axlar, dvs större yta. Finns inte en viss punkt på vägen som kommer att belastas mer än tidigare med ett konventionellt 7 axligt ekipage.
Totalt sett rör sig såklart en större massa över vägbanken men det är ändå rätt marginellt sett över vägens livsspann.

I Finland har vi kört med 9 axlar i flera år redan, inga problem. Dessutom med 76 ton.
Det var inte alls samma gnäll här, lite i början bara. Bara man kommer igång med det nya å bevisar "gnällsidan" att dom har fel så brukar det lösa sig. Tyvärr verkar bara era byråkrater vara ännu sämre än våra på att komma igång :???:

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470170 En finländare har nog svårt att förstå hur vi har det i Sverige. Vi har för många, som vill vara med och bestämma, och för få som vill jobba,
Heja Finland och Norge.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470172
hlb skrev:En finländare har nog svårt att förstå hur vi har det i Sverige. Vi har för många, som vill vara med och bestämma, och för få som vill jobba,
Heja Finland och Norge.

Ja det verkar tyvärr så. Å jag är märker hur vi dagligen också rör oss ditåt :sad:
Tur det finns iallafall lite vettigt folk kvar i den svenska skogen, märktes bra runt kaffebrasan i SFOmontern på Elmia :ymhug:

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470178 I Sverige är det den numera populära mittsepareringen som knäcker vägbanken. Alla stora som små kör i EXAKT samma spår.
För övrigt är väldigt många lastbilar redan idag tungt lastade, framförallt fredagskvällar/nätter och lör/söndagar.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#470182 Det där slutar bara med att åkarna får köra dom extra tonnen gratis :mrgreen:
Många av vägarna är bara väl underhållna traktorvägar redan, här läggs pengar på refuger, höga kantsten och andra hinder i vart enda samhälle istället för att underhålla vägarna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#498328 Regeringen har idag tagit beslut om ändringar i Trafikförordning som i sin tur ger grönt ljust för Trafikverket att besluta om vilka vägar som kan nyttjas av 74-tons lastbilar.

Det verkar som att det blivit rejäla förseningar och jag har inte hängt med i alla svängar. I första inlägget här i tråden finns en länk till en annan tråd om att 74-tonnare skulle kunna börja köra i mars 2017.

Här är pressmeddelande: http://news.cision.com/se/skogsindustri ... r,c2453814

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

 
#516344 Nu på söndag börjar vägar att omklassas för ultratung godstrafik, 74 ton. BK1 vägar blir BK4 vägar, men inte alla!

Se kartbilden i länken nedan för att se hur det ser ut from söndag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ung-trafik

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).