Rätt är bara förnamnet. Låt mej förklara lite med risk att bli långrandig.
Ett internationellt trailerekipage (ej Norge, Finland Nederländerna eller Sverige speciella regler) är totalvikten 40 ton.
Speditörer och åkare försöker alltid maximera vikten vilket i sin tur innebär följande.
Dragbils totalvikt 16 ton och trailerns trippel 24 ton.
Dragbilen och trailern är oftast också byggda för att vara så lätta som möjligt = lasta så mycket som möjligt.
När du kör rakt fram är ekipaget helt ok, kanske lite hoppigt trots luftfjädring.
När du svänger vid torrt väglag inga problem, MEN när du svänger vid blöt eller hal vägbana vill trailern gå rakt fram p.g.a. att trippeln bak har en belastning på 24 ton (minst) vilket gör att den blir styv.
Dragbilen har då en belastning av ca 8 ton på framhjulen och ca 8 ton på drivhjulen eftersom den bara är 2 axlad.
Detta i sin tur gör att den lätt knyter sig, inte minst om du släpper gasen (eller gud nåde) bromsar = fällknivseffekten.
På den gamla goda tiden var inte detta något större problem eftersom ALLA lastbilar var utrustade med en släpvagnsbroms. Då bara bromsade man släpet (eller trippeln på trailern)
Detta finns även idag att få men är en ganska dyr extrautrustning.
Maxlängden på ett trailerekipage söderut är 16.5 meter varav trailern får var 13.6 meter, detta i sin tur innebär att man inte får plats med en 3 axlad dragbil inom de stipulerade måtten, dessutom förlorar man något ton i lastvikt.
En tvåaxlad dragbil med tillkopplad trailer tar sig annars fram väldigt bra i snö och halka, när den är fullastad och har rätt däckutrustning (i Norge kedjor) jämfört med ett normalt svenskt inrikes ekipage.
Är den olastad är det tvärtom, räcker med en vindpust för att den ska blåsa av vägen eller lite rimfrost i en motluta och den står där och spinner.
Man kan lugnt sitta och ratta ett 25.25 bil o släp ekipage. Vid halt väglag kan lastbilen ibland glida något dock märker man halkan först på att antispinnen slår till (dock har man anat den långt tidigare - man hör på vägljudet + att det inte stänker runt andra fordon). En dragbil går på tvären och småglider lite smått jämt och ständigt, man kan bli svett av mindre, där märker man att det är halt betydligt långt tidigare - MEN som chaufför har DU pressen på dig att hinna dit och dit INNAN din körtid är slut.
MEN vi ska nu inte gnälla på chaufförerna eller bilarna eller deras utrustning, eller brist på utrustning.
Det är väghållaren som INTE vill( eller kan) hålla vägarna i farbart skick. Vad tror du huvudskyddsombudet skulle säga om det hux flux vore isgata på fabriksgolvet och inte åtgärdades förrn efter 2 till 4 dygn.