Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79412 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

mrvimek  
#425270 Ni måste få ett material me noll i och 32-64 behåller vattnen än att de rinner bort !!

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425278 Lägg ALDRIG 018 på en skogsbilväg = totalt bortkastade pengar :mrgreen:
Kommer ned/dit massor med material från omgivningen, dessutom arbetar stenarna sig nedåt och jord från vägbanken uppåt = risken för att det inte ska binda ihop sig är obefintlig.
Bergskross kan till en början synas vara väl magert men på sikt är det ändå det bästa man kan lägga på en skogsbilväg.
Det är inte en bygata där bilarna kör fort och bindemedlet dammar bort :grin:

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

haggloader  
#425284 Jo, självklart ska man inte lägga 0-18 på skogsbilväg, men det var ett exempel att då måste man salta.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

svampbob  
#425325
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen? :-BD


Räknar mig absolut inte till skaran vägproffs, men hoppas att jag ändå får ställa några frågor.
Vad var tanken bakom 42-62 material, och går det att lägga så tunt som ca 5 cm (har för mig att en vägentreprenör hemma ansett det olämpligt att lägga tunnare med material än 1,5-2 ggr maxfraktionen)?
Kommer det att gå att sladda den sträckan med 42-62 med vettigt resultat?

Fick du någon offert/prisindikation på jobbet eller bara fysiska åtgärdsförslag?

Räknar jag rätt så hamnar du på ca 440-560 m³ material eller ca 770-980 ton. Kanske är högt räknat, gissar att 42-62 har lägre densitet än övriga sortiment då det innehåller mer luft än material med fraktioner ned till 0.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra med vägen!

Edit: Såg att Busholles inlägg berörde lite av det jag skrev om ovan, men orkar inte radera å skriva om...

MVH
Alias


Aman föreskriver minsta lagertjocklek = 1,5 x största stenstorlek.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#425331
svampbob skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen? :-BD


Räknar mig absolut inte till skaran vägproffs, men hoppas att jag ändå får ställa några frågor.
Vad var tanken bakom 42-62 material, och går det att lägga så tunt som ca 5 cm (har för mig att en vägentreprenör hemma ansett det olämpligt att lägga tunnare med material än 1,5-2 ggr maxfraktionen)?
Kommer det att gå att sladda den sträckan med 42-62 med vettigt resultat?

Fick du någon offert/prisindikation på jobbet eller bara fysiska åtgärdsförslag?

Räknar jag rätt så hamnar du på ca 440-560 m³ material eller ca 770-980 ton. Kanske är högt räknat, gissar att 42-62 har lägre densitet än övriga sortiment då det innehåller mer luft än material med fraktioner ned till 0.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra med vägen!

Edit: Såg att Busholles inlägg berörde lite av det jag skrev om ovan, men orkar inte radera å skriva om...

MVH
Alias


Aman föreskriver minsta lagertjocklek = 1,5 x största stenstorlek.


Kan säkert vara så att hans ståndpunkt har sitt ursprung ur skrivelserna i AMA. Vet du vad skrivelserna i AMA har för praktiskt ursprung (tänker om man ska välta eller padda material el. dyl.)?

Finns det några delar i AMA som kan vara så pass verklighetsfrämmande att man emellanåt kan ifrågasätta regelverket/standarden?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Robertberg  
#425359 Lägger man tex 30 mm 0-30 så binder inte materialet ihop sig särskilt bra, och har man en precis höjd att ta hänsyn till blir det svårt. Det är ju lättare att lägga på 45 mm 0-30 än 30 mm och få det bra.
Men som i detta fall när man sprider makadam för att ytan är för "fet" så är det ju en annan sak.

Tåndemåla glöm inte att ta bilder under upprustningens gång! Bilder när makadamen just spridits och sen när den är nedtryckt i vägen är interssant för en grusnörd! 8)

Angående AMA, så denna hets att man ska använda duk överallt är ju ett rent skrivbordspåhitt, som redan skrivits i tråden.
Att allting ska paddas med sex överfarter är en annan sak man kan jag tycker man kan ifrågasätta.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

svampbob  
#425365 När det gäller lagertjockleken så är det för att det ska binda ihop och att det rent praktiskt ska gå att hålla rätt tjocklek.

Jag brukar säga att i princip ingen är smartare än AMAn och AB det är många framför allt beställare som försöker vara smartare i sina skrivningar men i princip alla biter sig själva i svansen med sina skrivningar.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425366 Det är mörk när jag åker till jobbet och mörkt när jag kommer hem. Jag har ju hittat kamran på mobilen så självklart ger jag bilder. Trodde inte min väg var så mycket att prata om, :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425473 I går fick jag en riktig körare för jag hinner allt på jobbet så jag tittade bara på datorn i två timmes utan att få ett ord på skärmen. Så denna tråd/forumet har varit en ventil där jag kan göra annat än jobb som jag ändå inte hinner klart. Jag var bara inne idag och förklarade hur det är idag så jag fick tid att åka upp på vägen idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425481
1482414457_img_0443.jpg
1482414219_img_0444.jpg
Det gick dåligt att ladda flera bilder på samma gång. Jag gör ett försök.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#425482
Tåndemåla skrev:
1482414457_img_0443.jpg
1482414219_img_0444.jpg
Det gick dåligt att ladda flera bilder på samma gång. Jag gör ett försök.


Trevligt med bilder!

Jag hade förutsatt en väg av betydligt sämre standard när du beskrev den i text.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425483 Jag har fler bilder men det funkar inte så nu ger mig med bilder för nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425485 Räcker gott och väl med 032 och SPÅRGRUSNING - så hade jag i alla fall gjort,= 1:a fotot
2:a fotot, 052 och även där spårgrusning dock dubbelt så tjockt som på första bilden.
Den vägen var i betydlig bättre skick än vad jag förväntade mig, har hämtat virke på vägar i betydlig sämre skick :mrgreen:
Blir det inte djupare spår än 15 cm går det väl an :grin:
I mitt tycke finns inget skäl att slösa bort material på att lägga i mitten.
Vägen kommer att vara i ypperligt skick efter att du lagt på 300 till 350 ton - max.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425488 Fick in en bild till! :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425492 En HELT normal väg av normal kvalitet, i Småland i alla fall. du målade upp en väg i betydligt sämre skick, jag står fortfarande fast vid min bedömning :grin:
Visst vägen saknar ett dränerande ytskickt men det löser du med 032 bergskross. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).