Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79532 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#722061 Jo brukar ha tre olika firmor.
Nu var d punktinsatser.
Å krökar som breddats.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722067
Amatörhuggare 62 skrev:Jo brukar ha tre olika firmor.
Nu var d punktinsatser.
Å krökar som breddats.


Ok, jag bara undrade, för det borde vara svårt att göra det billigare själv, om man inte har väldigt nära till grusgropen??

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#722070 Idag nära, 1.5 lass i timmen i snitt.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722107
Amatörhuggare 62 skrev:Idag nära, 1.5 lass i timmen i snitt.


Ja, är det punktinsatser kan det ju funka, men du får köra typ tre gånger för att få samma mängd som en lastbil med släp??
Tror han som grusade här sist körde typ ett lass i timmen, eller kanske mer en timme och en kvart.

Men det gäller ju att hitta rätt person till att köra då, på vägsamfälligheten har vi bytt grusare, då den förra gjorde lite som han ville.
Den som kör nu känner mer till oss och löser i stort sett allt om vi ber om som vi vill ha det.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#722814 Duger d inte nu , då kan Biometria...............

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#722817 De kan nog hitta något att anmärka på.
För krokigt så de hinner inte vrida ratten i 70 knyck eller kör vilse för det finns inga vägskyltar i korsningen..... 🙃 .
Skämt åsido så ser det väldigt kungligt ut 👍

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

uffejohan  
#722856 En bedrift att bygga skogsväg som direkt smälter in i landskapet och slippa se helt söndergrävda slänter och schakt. Hellre lite mer utrymme i en kurva än en helt rak väg som ser ut som ett sår i landskapet. Ibland kan det vara värt något extra lass grus i stället för att gräva ett hål vid sidan.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Sjögården  
#722865 En snygg och lättkörd väg 👍
Mät bara upp vändslingan med ön i mitten innan ombesiktningen. Biometria är väldigt förtjusta i att kontrollmäta just den typen av vändplats. 😉

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Granstorp  
#722869 Har inte riktigt förstått vad kontentan blir efter att Biometria besiktigat alla skogsbilvägar. Kommer den som har en bra standard på sina vägar få mer betalt vid framtida virkesaffärer? Skulle inte tro det...Är man skyldig att åtgärda de anmärkningar man få på sina skogsvägar? För vissa kan det innebära enorma summor för att få sin väg till godkänd klass och får man inget tillbaka så har jag svårt att se meningen med det hela!

Har jag missat något?

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#722877
Granstorp skrev:Har inte riktigt förstått vad kontentan blir efter att Biometria besiktigat alla skogsbilvägar. Kommer den som har en bra standard på sina vägar få mer betalt vid framtida virkesaffärer? Skulle inte tro det...Är man skyldig att åtgärda de anmärkningar man få på sina skogsvägar? För vissa kan det innebära enorma summor för att få sin väg till godkänd klass och får man inget tillbaka så har jag svårt att se meningen med det hela!

Har jag missat något?

Du får inget extra för att du har bra vägar. Det de är ute efter är att klassa ned så de kan göra avdrag på virket du levererar.
Jag var ute och fixade en väg som klassats ned till endast bil, men vi kunde köra in med grävmaskinstrailer och vända utan problem. Den hade för snäva kurvor på ett par ställen och för liten vändplats.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Granstorp  
#722881 Talade med en som är i entreprenadbranschen och som även gått en utbildning i samband med den aktuella vägklassningen. Han påstod att oavsett vilken klassning din väg får så är det upp till den aktuella virkesköparen att avgöra om vägen är i godtagbart skick eller om någon form av avdrag ska drabba dig och din virkesaffär. Jag inriktar mig på det grundläggande och sågar ner grenar som eventuellt kan piska lastbilshytten.

Ska bli intressant att se hur detta slutar!

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#722883 Risken är överhängande att om du säljer till Södra eller Sydved går de på automatik hur vägen är klassad, hur sedan transportören gör är en helt annan fråga.
Helt rätt att ta bort allt som kan hindra lastbilen från att hålla ut, inte minst då i snäva kurvor.
Grenar som kan skrapa hytten är ett ofog, genar högre upp inga som helst problem.
Bärigheten är något som Biometra inte kan avgöra, framförallt hur vägen kan komma att bete sig vid tjällossning, just av den orsaken är de oftast lite försiktiga när det gäller just detta.
Sedan är det verkligen en personlig bedömning, en väg som ser välskött ut vid bedömningen får oftast en bättre klassning än en väg som t.ex grenar hänger ut/ned eller en med större håligheter.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#722886
Granstorp skrev:Talade med en som är i entreprenadbranschen och som även gått en utbildning i samband med den aktuella vägklassningen. Han påstod att oavsett vilken klassning din väg får så är det upp till den aktuella virkesköparen att avgöra om vägen är i godtagbart skick eller om någon form av avdrag ska drabba dig och din virkesaffär. Jag inriktar mig på det grundläggande och sågar ner grenar som eventuellt kan piska lastbilshytten.

Ska bli intressant att se hur detta slutar!


Jag tror på att sitta still i båten som fastighetsägare.

Jag och farsan har fått virke hämtat av tre olika aktörer sedan klassningen av skbv, på vägar som klassats ned till endast bilvägsgodkänd standard.

Jag tror inte att någon virkesköpare vill klanka ner på en skbv som man hämtat virke på med bil&släp för inte så länge sedan (om den inte klart försämrats sedan dess), då det innebär en sänkning med de egna virkespriserna med 25 kr/m3fub jmf. konkurrerande inköpares bud.

Bara mina fem ören...

Edit: Stavning.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 15 sep 2021, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#722948 Bevisligen tar ett ekipage som väger 70 till 75 ton MER plats än ett som bara väger 64 ton.
En fyraxlig bil kopplat med ett 5 axlat släp är inte alls lika smidigt som en tidigare vanligt förekommande kombinationer ( 3 + 4).
Resonemanget att det tidigare alltid gått bra håller inte längre.
När alla åkare graderat upp sig och vägarna tillåter högre totalvikter gäller det att skogsbilvägarna hänger med i utvecklingen (standardhöjningen).

Men snål han spar tills f*n han tar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#722964 En tridembil med 5axligt släp tar inte mer plats än boggie med 4axling. Tridembilen håller ut släpet mycket bättre i kurvorna eftersom sista axeln styr och draget sitter nästan 1,5m länge bak i förhållande till boggiecentrum.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).