Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79455 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#723403 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Sjögården  
#723413
jannee skrev:I södra Sverige har vi knappt någon vinter = knappt någon tjällossning att tala om, detta gör att vägarna "byggts" på ett betydligt enklare sätt än i mellersta och norra Sverige.
Men även många mindre råvaruköpare som accepterat en dålig vägstandard + de flesta skogsfastigheterna är mindre för att inte säga små = under 50 ha.
Tidigare var avverkningarna vintertid, små och vägen höll för de ekipage som hämtade virket, så har det varit och så har det fortgått och nu irriterar sig skogsägarna över de nya kraven av en bättre standard.

Det är problem med många samägda vägar med varierande ägandeförhållanden.
Är det inte vägsamfälligheter med lantmäteriförrättningar genomförda blir det många gånger svårt att rusta vägarna på ett bra sätt. Många små skiften med många delägare till varje fastighet gör att det fastnar i processen.
Inte lätt att hantera för virkesinköparna.. 😉

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#723420
jannee skrev:I södra Sverige har vi knappt någon vinter = knappt någon tjällossning att tala om, detta gör att vägarna "byggts" på ett betydligt enklare sätt än i mellersta och norra Sverige.

Det där med att sydsverige inte har tjällossning är lite fel. Våren -21 hade vi 1,4 m tjäle i västra Småland och en utdragen tjällossning med två rejäla köldknäppar som gjorde att tjälen frös upp igen. Det tog sex veckor att få även skapligt byggda vägar att bli farbara för fulla lass.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#723427
ÅsaNisse skrev:
jannee skrev:I södra Sverige har vi knappt någon vinter = knappt någon tjällossning att tala om, detta gör att vägarna "byggts" på ett betydligt enklare sätt än i mellersta och norra Sverige.

Det där med att sydsverige inte har tjällossning är lite fel. Våren -21 hade vi 1,4 m tjäle i västra Småland och en utdragen tjällossning med två rejäla köldknäppar som gjorde att tjälen frös upp igen. Det tog sex veckor att få även skapligt byggda vägar att bli farbara för fulla lass.


Mycket beror ju på de lokala förutsättningarna.
Har själv större problem med att det allmänna vägnätet får begränsat axeltryck stundtals i tjällossningen än att min egen "gamla kostig" på isälvsmaterial inte bär.
Hade min väg legat på mark med finkornsjordar så hade jag nog inte klarat mig utan att anlägga både tydligare vägkropp och diken.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Sjögården  
#723535
jannee skrev:I södra Sverige har vi knappt någon vinter = knappt någon tjällossning att tala om, detta gör att vägarna "byggts" på ett betydligt enklare sätt än i mellersta och norra Sverige.
Men även många mindre råvaruköpare som accepterat en dålig vägstandard + de flesta skogsfastigheterna är mindre för att inte säga små = under 50 ha.
Tidigare var avverkningarna vintertid, små och vägen höll för de ekipage som hämtade virket, så har det varit och så har det fortgått och nu irriterar sig skogsägarna över de nya kraven av en bättre standard.

Stora avverkningar med mycket virke som skall ut snabbt belastar vägnätet väldigt mycket mer än tidigare när det höggs lite överallt under hela vintern.
Ställer mycket högre krav på bärighet och framkomlighet än tidigare.
Vi behöver nog en uppryckning men har lite svårt att se när man gör ”Norrlandsväg” genom gamla vackra byar och betesmarker.
Är nog lite blödig när det gäller kulturmiljö.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).