Logistik, Transport

Elektrisk körjournal?

9 inlägg 9927 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektrisk körjournal?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412902 Numera finns det en uppsjö av elektriska körjournaler, vissa med abonnemang och vissa är fristående. Är det nån här som använder en och kan rekommendera nån modell?

Hur gör körjournalen när man kör ut till skogen och inte är på en namngiven väg? Vad jag förstått så sparar de GPS-positionen och gör om det till en adress via ett kartprogram, men det är ju ytterst sällan jag åker till ett ställe med postadress, skulle vara när man tankar bilen isf...

Hittills har jag använt papper o penna men det är lite träligt :mrgreen:

Använder privatbil till resor i jobbet så körjournal behövs, den diskussionen kan vi skippa.



   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk körjournal?

jannee  
#412942 Ursäkta mig Palms, vill inte vara dum eller elak men när eller hur ofta efterfrågar skattemyndigheterna en körjournal
Under de över 45 år jag ägt en skogsfastighet har jag ALDRIG behövt visa upp någon journal.
Under de första åren skickade jag med en bilaga där jag specificerat mina olika resor med p-bil.
Under de senaste 25 åren har jag endast specificerat antalet mil jag kört i "tjänsten" med p-bil.
För övrigt kan jag bakvägen dokumentera alla privatresor med P-bil eftersom jag nästan alltid handlat något eller gjort något annat som dokumenterats i bokföringen.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk körjournal?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412965 Jag tyckte jag var tydlig i sista raden av mitt inlägg.

Jag har inte heller blivit frågad om körjournal under de 12 år jag haft firma. Jag har heller inte krockat under de 19 år jag haft bilkörkort så jag kanske ska skippa bältet också.
Frågade inte om "det är värt besväret" att ha körjournal utan om vilka modeller som kan tänkas vara användarvänliga. Vill inte diskutera annat än det, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk körjournal?

opekka  
#412972 Den jag kör med heter helt kort o gott Körjournal. Kostade några tior. Startar en resa varje morgon. Avslutar resan vid hemkomst. Hanterar flera fordon. GPS-funktionen är skit, stämmer inte alls. Skriver därför in mätarställning vid hemkomst.

Vid slutet av året exporterar jag till tabbseparerat, öppnar i kalkylark o sorterar tjänsteresor från privata. Plus även för två bilar varav den ena bara går i tjänsteresor.

Det tar en halvtimme jämfört med tidigare pappers-varianter som krävde åtskilliga timmar vid årsslut.

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk körjournal?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412975
opekka skrev:Den jag kör med heter helt kort o gott Körjournal. Kostade några tior. Startar en resa varje morgon. Avslutar resan vid hemkomst. Hanterar flera fordon. GPS-funktionen är skit, stämmer inte alls. Skriver därför in mätarställning vid hemkomst.

Vid slutet av året exporterar jag till tabbseparerat, öppnar i kalkylark o sorterar tjänsteresor från privata. Plus även för två bilar varav den ena bara går i tjänsteresor.

Det tar en halvtimme jämfört med tidigare pappers-varianter som krävde åtskilliga timmar vid årsslut.


Tack för det, jo det verkar ju förenkla arbetet betydligt. Kan man välja om körningen är privat redan innan man åker, så att den inte registrerar den resan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk körjournal?

opekka  
#413005 Det går att välja att resan är privat. Mätarställningen noterar jag ändå, för enkelhets skull men inte vart resan gått eller syfte med resan.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk körjournal?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413012 Abax tror jag är bra

Avatar Fallback

Re: Elektrisk körjournal?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413131 Jag använder mtrlog, en separat liten tingest som får ligga på instrumentbrädan och logga allt jag kör. Den tankar automatiskt upp till molnet och med appen i telefonen kan man antingen direkt vid resan ange om det är privat eller tjänst, eller så gör man det efteråt i telefonen eller på datorn.
Kostar en tusing i inköp och sen en slant varje månad, så det finns säkert billigare, men den här funkar å andra sidan riktigt bra.

https://mtrlog.com/

Här kan man köpa själva hårdvaran:
https://www.dustin.se/product/5010913869/mtrlog-pro---elektronisk-korjournal
http://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-k%C3%B6rjournal-MTRLOG-Pro/Pr387748000

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk körjournal?

Hesitrue  
#705720 Jag kör Ganska plain, men gör jobbet. Sätter bara dom resor som är privata. Allt annat defaultar till jobbresa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).