Logistik, Transport

Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

9 inlägg 5294 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406858 Bron håller på att ge sig och vi måste byta allt över stålbalkarna och funderar nu på hur man konstruktionsmässigt får till avrinning från mitten.
Det är tre längsgående stålbalkar och på dem tänkte vi på tvären lägga tryckade 15x15 cm med 5 eller 8 cm mellanrum. Över där var tanken att först lägga längsgående 14,5x4,5 cm vanlig tryckad plank och över det igen ett slitlager för kedjor osv med vanliga brädor 22/25 mm typ, även det på längden då.
Men frågan är när man ändå håller på om det hade gått att få till avrinning från mitten. Det finns en bro här i närheten som Peab byggde och de sågade plank/balkar på längden för att få till en lutning, men det blir ju ganska omfattande att göra så.



   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Robertberg  
#406879 Är det ett alternativ att bara ha ett tvärfall? Alltså inte från mitten.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406895
Robertberg skrev:Är det ett alternativ att bara ha ett tvärfall? Alltså inte från mitten.

Ja i och för sig så kan man lägga lite olika tjocklek på balkarna under de tvärgående. Men det skulle väl se elegantare ut om man fick till från mitten. :mrgreen:
Frågan är även hur pass mycket belastningen ökar på balken och upplaget i ytterkant dit vägbanan lutar om man bara har ett fall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407007 Jag kanske inte förstår problemet, men om du lägger mittenbalken högre - eller mellanlägg på befintlig balk - så kan du ju få lutning från mitten om du kapar tvärgående 15x15?

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Robertberg  
#407030 Problemet jag ser är att kapar man de tvärgående balkarna så ökar belastningen på den mittersta järnbalken, beroende på avståndet mellan järnbalkarna och traktorns spårvidd.
Att få en pålitlig skarv och tillräcklig anläggningsyta mellan järn och träbalk kanske också är ett problem.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407039 Jag tror inte det ökar särskilt mycket, men det är ett komplicerat mekaniskt problem, som jag inte är karl nog att lösa.:)

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Hema  
#407079 Skulle det gå att få uppsidan av tvärplankorna hyvlade som en ytterpanel som skall likna liggande stockar? Genom att ha lite mellanrum mellan plankorna kan vattnet istf att rina från mitten av vägbanan och ut, rinna mellan varje planka. Skulle det kunna vara en enklare lösning? Eller ännu enklare klyva lite gallringstimmer?

Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

Göt  
#407156 Kanske skulle kunna 1 cm mellan plankorna och lägga den runda sidan upp. Har sett en liknande konstruktion där man har plankorna stående på högkant med en cm i mellan och plank som förstärkning i körspåren det blir en stark konstruktion och det rinner igen bra. Tror att det är 2"x6" på den bron.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av träbro på mindre enskild väg

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407468 Vi hade möte igår och hittills har vi kommit fram till att köra på 0 mm på första balken, 22 mm på andra balken och 45 mm på tredje balken då bron inte är så bred totalt. Får ta och mäta hur balkarna är placerade i bredd också. Alternativt justera uppläggen då de ändå bör höjas för att komma upp från betongen så balkarna inte vilar direkt på betongen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).