ons 25 jun 2008, 20:47#31221
”Fast bra bil annars nu när dieseln är så dyr,fick diesel räkning på 36 556 kr ida varav 18 266 kr är skatter. Illa detta tycker jag.
Nu till frågan ja mest tänkte på. Är verkligen en sån där miljö/el/hybridbil så miljövänlig? Borde man inte behöva byta batterierna med något års intervall? Är det inte bly i dom batterierna,eller vad andvänder dom sej av för batterier?
Tycker inte vanliga batterier brukar hålla så hemskt länge iaf, å nu är dom ju dessutom svindyra(pga högt pris på bly och miljöavgifter?)
Borde vara väldigt dyrt me batterier till en elbil ”
SVAR:
I Sverige är det billigt att ha bil om man jämför med andra nordiska länder.
Dieselpriser:
Sverige 14,64kr/l
Danmark 14,68kr/l
Norge 16,49kr/l
Bensinpriser 95 oktan:
Sverige 13,59kr/l
Danmark 14,52kr/l
Norge 15,87,kr/l
Bilar är VÄLDIGT mycket billigare i Sverige.
Prisexempel för en Volvo V70 T6 AWD:
Sverige 409.900kr
Danmark 1.020.594kr
Norge 1.120.560kr
Prisexempel för en Volvo V70 2,5T:
Sverige 286.900kr
Danmark 718.194kr
Norge 665.880kr
EU föreslår att utsläppsgränsen 2012 ska vara 130g/km CO2, vilket motsvarar ca 0,5l/mil.
Annars väntar dryga böter.
Exempel på skattehöjningar i de Nordiska länderna från 1 jan 2008:
Finland
En Volvo V70 med ett utsläpp på 272g/km fick nybilsskatten höjd med 51.000kr.
Inte undra på att Volvo har problem.
Angående det här med batteribyte på hybridbilar så vad gäller Toyota Prius så frågade jag Toyota och de sa att de hade på 8 års försäljning bytt ut ett(1) batteri!
Antalet bytta batterier i hela världen är hittills c:a 30 st inklusive krockade bilar!
För övrigt så är det 16.000 mil och 8 års garanti på hela hybridsystemet!
Den har ett batteri av typ nickel-metallhydrid (NiMH).
Taxi som kör 12.000 mil om året har ju testat Prius med gott resultat, flera har kört mer än 40.000 mil utan problem. Taxi 020 i Stockholm har köpt mer än 180 st Toyota Prius.
Hos Bilbesiktningen så ligger Prius i topp.
Kina-märket BYD storsatsar på hybrid/elbilar.
De säger att om 2 år ska de lansera en elbil som går 30 mil på en laddning.
De borde veta vad de talar om eftersom de är världens näst största tillverkare
litium-jon-batterier och huvudleverantör till bland andra mobiltillverkaren Nokia.
Europa lansering av BYD bilar sker 2010.
“BEIJING -- BYD Auto Co., a unit of BYD Group based in Shenzhen, plans to mass-market in China in about two years an all-electric vehicle that could go 300 kilometers on a single full charge, with an eye toward selling the same car in North America and Europe.
“the Chinese auto maker plans to sell the plug-in hybrid for 150,000 yuan ($21,460) and the electric car for 200,000 yuan(173.000kr exkl skatter).”
“BYD Company Limited has over 100,000-plus employees, with company market value exceeding HKD 30 billion.”
BYD är lite mer kaxiga än Volvo idagsläget.
”President Wang Chuanfu of BYD Group announced two major targets of the group at the ceremony: to become No.1 in China in 2015; to become No.1 in the world in 2025, which shocked the automobile society and the media world.”
www.byd.com/
Man kanske inte köper en BYD men de sätter press på övriga bilfabrikanter att sälja en bil som går 30mil på en laddning för 173.000kr exkl skatter.