Logistik, Transport

Fick följande SMS idag! ang bränslepris

30 inlägg 11413 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fick följande SMS idag! ang bränslepris

Sjögård  
#29370
nutte skrev:Nån mer som fått detta meddelande å äre ngn isf som tänker ställa sej å hindra folk som vill tanka?

Nej, det tänker jag som bilist med 1 mil till jobbet inte göra.
Som jag skrev i Rolfs dagbok tidigare: Den 5:e maj 2006 tankade jag för 12,54kr/liter (98 oktan), igår betalade jag 13,59kr/liter. Dvs en ökning med 8% på 2 år, jag och många andra industriarbetare där jag bor har fått ungefär lika mycket i löneökning under samma period. Jag kör upp ca 1800kr bensin/månad med en bil som drar 0,85-0,9l/mil. Skulle lätt kunna minska genom samåkning och bilbyte.

/Sjögård
Senast redigerad av Sjögård ons 21 maj 2008, 15:30, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29371
Jesper skrev:Detta med bränslen borde som du skriver egentligen diskuteras i total energi/sträcka istället om man ska jämnföra mellan sa pass olika bränslen, men känns det inte bättre att producera syntetdiesel av inhemsk eller nordisk ravara fran skogen och jordbruket än att importera etanolen fran Brasilien? Är ju bättre att den används av den egna befolkningen i sydamerika istället, dom behöver ju naturligtvis miljöbränsle de med.


Visst, men de kanske behöver lite pengar också? Varför inte unna dem lite exportinkomster.

Själv är jag glad över att svenska bönder har ytterligare en marknad att sälja till, det är ju därför LRF drog igång etnaolproduktionen i Sverige en gång i tiden, för att det fanns ett stort överskott av spannmål.

Användarvisningsbild
masterchief  
#29381 Fick det här på mailen idag 8)

Avatar Fallback

Re: Fick följande SMS idag! ang bränslepris

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29392
Zalman skrev:
nutte skrev:jag fick av "nån" ja inte vet vem är från grann länet, Enligt eniro.

föjande text stod:

Diesel å bensinpriset har gått upp igen.... Nu får det ta me fan vara nog! Fredagen den 23 maj, tänker åkerinäringen, biliser å chafförer göra en gemensam demonstration. blockera ALLA tankstationer så att INGEN kan tanka! Då måste staten börja inse att dom inte kan höja skatten å avgifter hur mkt som helst,priserna har under 3 år ökat med minst 3 kr per liter på alla drivmedel. Skicka detta till alla kolegor å bilister!

Nån mer som fått detta meddelande å äre ngn isf som tänker ställa sej å hindra folk som vill tanka?



Jag har lite svårt att förstå de som klagar på att bränslepriserna höjs.
Bästa sättet att sluta använda bensin och diesel är ju att höja priset
så att alternativen kan komma fram.
För de som behöver bränsle i sin yrkesutövning så är det ju bara att
höja priset till uppdragsgivaren. Lika för alla.
För de som bor i landsbygd och MÅSTE ha bil kan man ju titta på lite snålare dieslar som drar 0,3-0,4 l/mil.

Själv kör jag en Toyota Prius (som jag tycker är en mellanklassbil)
den drar 0,43 blandat.
Ska byta den senast 2010 till en plug-in Prius som då mest går på el.
Kommer att köra på vindkraftsel för 12 öre/KWh.
Miljövänligt och billigt.

Men redan idag så finns det stora snåla dieselbilar.
Exempel:
VW Passat TDi 0,51L/mil
BMW 520 D177hk 0-100 på 8,6sek, 0,51L/mil

Vill man ha en billig snåldiesel kan man ju välja Polo eller Audi A2, 0,29L/mil.

Om 3-5 år när bensin och diesel kostar 30kr/L så kommer det att finnas
så många alternativ.
Exempel, el, etanol, RME, biogas, metanol, vätgas mm.

Redan idag så säljs det knappt några bensinbilar.
Pratade med en säljare på Volvo, 3 av de senaste 80 bilarna han hade sålt, var rena bensinbilar.

Ute i Europa så sätts skyhöga straffskatter på törstiga bilar:
Exempel:

England:
I London så kommer det att kosta 318kr PER DAG!!!
i vägtull att köra en bil som drar mer än 0,85L/mil från 1 oktober.
Det blir ca 116.000kr per år!!!
Frankrike:
Från 1 januari i år så höjdes bilskatten skyhögt för bilar som drar mer än 0,67L/mil, vilket har fått följden att det knappt säljs bilar som drar mer än 0,67L/milen.

Exempel på hur rena elbilar:
http://www.teslamotors.com/
http://www.flytheroad.com/



Hmm..hur långt har du till jobbet?
Bor du på landet?
Hur ofta behöver du dra tunga släp eller transportera andra tunga saker?

Tror inte en t ex. polo skulle funka så hemskt bra när man tex ska köra band å slirskydd eller t ex. en skopa till grävmaskinen.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29393
Mangan skrev:
MickeBM skrev:Dielseln tex är ju ett bättre alternativ än bensinen, nyare motorer, varför är det inte förmånligare med såna bilar?


Kostnden är högre för att det är dyrare teknik, samt att diesel inte alls är särskilt miljövänlig, med tanke på partiklar och NOx som släpps ut. Och nej, partikelfilter och annat hjälper inte till fullo, den släpper ändå ut mer skit än ottomotorn. Fast det låter ju fräckare förstås... :-)

Dieseln har dessutom fördelen att skatt per energinnehåll är lägre än för bensin.


Min bil (turbodiesel) drar ca 1 liter/milen(blandad körning) eller 0,9 om man går enligt trippmätaren men den visar ca 10% fel enligt gps. Motsvarande bil i bensinutförande har jag hört siffror på ca 1,4-1,5 liter/ milen. då måste det väl ändå vara bättre miljömässigt att åka diesel eller?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29395 Blir lite många inlägg nu :oops: , men ja har oxå fått ett par såna sms. 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29396
jönsson84 skrev:
Mangan skrev:
MickeBM skrev:Dielseln tex är ju ett bättre alternativ än bensinen, nyare motorer, varför är det inte förmånligare med såna bilar?


Kostnden är högre för att det är dyrare teknik, samt att diesel inte alls är särskilt miljövänlig, med tanke på partiklar och NOx som släpps ut. Och nej, partikelfilter och annat hjälper inte till fullo, den släpper ändå ut mer skit än ottomotorn. Fast det låter ju fräckare förstås... :-)

Dieseln har dessutom fördelen att skatt per energinnehåll är lägre än för bensin.


Min bil (turbodiesel) drar ca 1 liter/milen(blandad körning) eller 0,9 om man går enligt trippmätaren men den visar ca 10% fel enligt gps. Motsvarande bil i bensinutförande har jag hört siffror på ca 1,4-1,5 liter/ milen. då måste det väl ändå vara bättre miljömässigt att åka diesel eller?


Det beror på vad du menar. Mer farliga ämnen komemr ut, men mindre koldioxid. Vilket som är värst är inte gott att veta.

Användarvisningsbild
Sjögård  
#29398 Hahaha, läste Bensinkrig.ppt. Skön lirare som tänkt till lite.
Undra vilket bolag han själv jobbar för :roll:

Att dra upp bensinpriset på 2kr för 35 år sedan är ju också ett klockrent argument när man glömmer jämföra med kronans värde då och nu.

Men jag ska följa hans uppmaningar slaviskt, har ändå bara kort på Norsk Hydro (hoppas inte de ägs av Preem el. Statoil, då hoppar jag av).

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29421 Har inte statoil och norsk hydro slagits ihop

Användarvisningsbild
Christer j  
#29430 Statoil o norsk hydro har båda norska stater som majoritetsägare,det är nog samma olja i pumparna.
I morgon höjs diselen återigen till 11.67 plus m eller 14.59 inkl enligt dagens eko. Lika bra att vänja sig.
För er som har bensintörstig bil,byt bort den innan den är helt värdelös.
En bränslebesparing på en halvliter milen eller mer vid bilbyte förräntar sig garantert.Jag skulle inte tveka att låna för ett bilbyte i en sådan sitvation.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29452 En artikel i Borås tidning idag talade om att "bensinupproret" skulle blockera några bensinstationer på fredag samt köra i kolonn i 20 km/t i Borås centrum.

Avatar Fallback

Re: Fick följande SMS idag! ang bränslepris

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29481
Zalman skrev:
nutte skrev:jag fick av "nån" ja inte vet vem är från grann länet, Enligt eniro.

föjande text stod:

Diesel å bensinpriset har gått upp igen.... Nu får det ta me fan vara nog! Fredagen den 23 maj, tänker åkerinäringen, biliser å chafförer göra en gemensam demonstration. blockera ALLA tankstationer så att INGEN kan tanka! Då måste staten börja inse att dom inte kan höja skatten å avgifter hur mkt som helst,priserna har under 3 år ökat med minst 3 kr per liter på alla drivmedel. Skicka detta till alla kolegor å bilister!

Nån mer som fått detta meddelande å äre ngn isf som tänker ställa sej å hindra folk som vill tanka?



Jag har lite svårt att förstå de som klagar på att bränslepriserna höjs.
Bästa sättet att sluta använda bensin och diesel är ju att höja priset
så att alternativen kan komma fram.
För de som behöver bränsle i sin yrkesutövning så är det ju bara att
höja priset till uppdragsgivaren. Lika för alla.
För de som bor i landsbygd och MÅSTE ha bil kan man ju titta på lite snålare dieslar som drar 0,3-0,4 l/mil.

Själv kör jag en Toyota Prius (som jag tycker är en mellanklassbil)
den drar 0,43 blandat.
Ska byta den senast 2010 till en plug-in Prius som då mest går på el.
Kommer att köra på vindkraftsel för 12 öre/KWh.
Miljövänligt och billigt.

Men redan idag så finns det stora snåla dieselbilar.
Exempel:
VW Passat TDi 0,51L/mil
BMW 520 D177hk 0-100 på 8,6sek, 0,51L/mil

Vill man ha en billig snåldiesel kan man ju välja Polo eller Audi A2, 0,29L/mil.

Om 3-5 år när bensin och diesel kostar 30kr/L så kommer det att finnas
så många alternativ.
Exempel, el, etanol, RME, biogas, metanol, vätgas mm.

Redan idag så säljs det knappt några bensinbilar.
Pratade med en säljare på Volvo, 3 av de senaste 80 bilarna han hade sålt, var rena bensinbilar.

Ute i Europa så sätts skyhöga straffskatter på törstiga bilar:
Exempel:

England:
I London så kommer det att kosta 318kr PER DAG!!!
i vägtull att köra en bil som drar mer än 0,85L/mil från 1 oktober.
Det blir ca 116.000kr per år!!!
Frankrike:
Från 1 januari i år så höjdes bilskatten skyhögt för bilar som drar mer än 0,67L/mil, vilket har fått följden att det knappt säljs bilar som drar mer än 0,67L/milen.

Exempel på hur rena elbilar:
http://www.teslamotors.com/
http://www.flytheroad.com/



Behöver man en stor fyrhjulsdriven bil för att kunna komma fram på dåliga skogsvägar och kunna dra/lasta tungt och få med sej mycke grejer ut till maskinen finns det inga små bilar som klarar detta tyvärr, eller?

Har själv åkt skoda pick up till skogen några dagar nu pga att king caben är sönder,blir helt tokig när det skrapar i under hela tiden(har kört sönder handbromsvajrarna ett antal gånger på den pga frigångshöjden och även annat som tex innerskärmar, och nej ja har inte särskilt vild körstil å har bara kört på "normala" skogsbilvägar.

Sen är det ju hopplöst att man inte får med sej särskilt mycke grejer, får man kanske åka hem en extra gång å hämta en reservdel som man inte fick med sig pga platsbrist.
Sen när man väl är i skogen med bilen så kommer man ju inte av vägen å kan parkera vettigt,så dår står man i vägen för maskiner och andra bilar och timmerbilschauffören blir inte glad heller om man står i vägen 😈

Fast bra bil annars nu när dieseln är så dyr,fick diesel räkning på 36 556 kr ida varav 18 266 kr är skatter. Illa detta tycker jag. 😡

Nu till frågan ja mest tänkte på. Är verkligen en sån där miljö/el/hybridbil så miljövänlig? Borde man inte behöva byta batterierna med något års intervall? Är det inte bly i dom batterierna,eller vad andvänder dom sej av för batterier?

Tycker inte vanliga batterier brukar hålla så hemskt länge iaf, å nu är dom ju dessutom svindyra(pga högt pris på bly och miljöavgifter?)
Borde vara väldigt dyrt me batterier till en elbil :?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29482 Någon som har erfarenheter av "ren" rapsdiesel eller tex testat köra på frityrolja i nåt gammalt fordon? 8)

Avatar Fallback

Re: Fick följande SMS idag! ang bränslepris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31221 ”Fast bra bil annars nu när dieseln är så dyr,fick diesel räkning på 36 556 kr ida varav 18 266 kr är skatter. Illa detta tycker jag.

Nu till frågan ja mest tänkte på. Är verkligen en sån där miljö/el/hybridbil så miljövänlig? Borde man inte behöva byta batterierna med något års intervall? Är det inte bly i dom batterierna,eller vad andvänder dom sej av för batterier?

Tycker inte vanliga batterier brukar hålla så hemskt länge iaf, å nu är dom ju dessutom svindyra(pga högt pris på bly och miljöavgifter?)
Borde vara väldigt dyrt me batterier till en elbil ”


SVAR:
I Sverige är det billigt att ha bil om man jämför med andra nordiska länder.
Dieselpriser:
Sverige 14,64kr/l
Danmark 14,68kr/l
Norge 16,49kr/l

Bensinpriser 95 oktan:
Sverige 13,59kr/l
Danmark 14,52kr/l
Norge 15,87,kr/l

Bilar är VÄLDIGT mycket billigare i Sverige.
Prisexempel för en Volvo V70 T6 AWD:
Sverige 409.900kr
Danmark 1.020.594kr
Norge 1.120.560kr

Prisexempel för en Volvo V70 2,5T:
Sverige 286.900kr
Danmark 718.194kr
Norge 665.880kr

EU föreslår att utsläppsgränsen 2012 ska vara 130g/km CO2, vilket motsvarar ca 0,5l/mil.
Annars väntar dryga böter.

Exempel på skattehöjningar i de Nordiska länderna från 1 jan 2008:
Finland
En Volvo V70 med ett utsläpp på 272g/km fick nybilsskatten höjd med 51.000kr.
Inte undra på att Volvo har problem.


Angående det här med batteribyte på hybridbilar så vad gäller Toyota Prius så frågade jag Toyota och de sa att de hade på 8 års försäljning bytt ut ett(1) batteri!
Antalet bytta batterier i hela världen är hittills c:a 30 st inklusive krockade bilar!

För övrigt så är det 16.000 mil och 8 års garanti på hela hybridsystemet!
Den har ett batteri av typ nickel-metallhydrid (NiMH).

Taxi som kör 12.000 mil om året har ju testat Prius med gott resultat, flera har kört mer än 40.000 mil utan problem. Taxi 020 i Stockholm har köpt mer än 180 st Toyota Prius.

Hos Bilbesiktningen så ligger Prius i topp.


Kina-märket BYD storsatsar på hybrid/elbilar.
De säger att om 2 år ska de lansera en elbil som går 30 mil på en laddning.
De borde veta vad de talar om eftersom de är världens näst största tillverkare
litium-jon-batterier och huvudleverantör till bland andra mobiltillverkaren Nokia.
Europa lansering av BYD bilar sker 2010.

“BEIJING -- BYD Auto Co., a unit of BYD Group based in Shenzhen, plans to mass-market in China in about two years an all-electric vehicle that could go 300 kilometers on a single full charge, with an eye toward selling the same car in North America and Europe.

“the Chinese auto maker plans to sell the plug-in hybrid for 150,000 yuan ($21,460) and the electric car for 200,000 yuan(173.000kr exkl skatter).”

“BYD Company Limited has over 100,000-plus employees, with company market value exceeding HKD 30 billion.”

BYD är lite mer kaxiga än Volvo idagsläget.
”President Wang Chuanfu of BYD Group announced two major targets of the group at the ceremony: to become No.1 in China in 2015; to become No.1 in the world in 2025, which shocked the automobile society and the media world.”
www.byd.com/

Man kanske inte köper en BYD men de sätter press på övriga bilfabrikanter att sälja en bil som går 30mil på en laddning för 173.000kr exkl skatter.

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31237
NZ skrev:Har inte statoil och norsk hydro slagits ihop


Dom heter numera Statoilhydro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar