Logistik, Transport

Fick följande SMS idag! ang bränslepris

30 inlägg 11435 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fick följande SMS idag! ang bränslepris

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29315 jag fick av "nån" ja inte vet vem är från grann länet, Enligt eniro.

föjande text stod:

Diesel å bensinpriset har gått upp igen.... Nu får det ta me fan vara nog! Fredagen den 23 maj, tänker åkerinäringen, biliser å chafförer göra en gemensam demonstration. blockera ALLA tankstationer så att INGEN kan tanka! Då måste staten börja inse att dom inte kan höja skatten å avgifter hur mkt som helst,priserna har under 3 år ökat med minst 3 kr per liter på alla drivmedel. Skicka detta till alla kolegor å bilister!

Nån mer som fått detta meddelande å äre ngn isf som tänker ställa sej å hindra folk som vill tanka?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fick följande SMS idag! ang bränslepris

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29316
nutte skrev:jag fick av "nån" ja inte vet vem är från grann länet, Enligt eniro.

föjande text stod:

Diesel å bensinpriset har gått upp igen.... Nu får det ta me fan vara nog! Fredagen den 23 maj, tänker åkerinäringen, biliser å chafförer göra en gemensam demonstration. blockera ALLA tankstationer så att INGEN kan tanka! Då måste staten börja inse att dom inte kan höja skatten å avgifter hur mkt som helst,priserna har under 3 år ökat med minst 3 kr per liter på alla drivmedel. Skicka detta till alla kolegor å bilister!

Nån mer som fått detta meddelande å äre ngn isf som tänker ställa sej å hindra folk som vill tanka?



Jag har lite svårt att förstå de som klagar på att bränslepriserna höjs.
Bästa sättet att sluta använda bensin och diesel är ju att höja priset
så att alternativen kan komma fram.
För de som behöver bränsle i sin yrkesutövning så är det ju bara att
höja priset till uppdragsgivaren. Lika för alla.
För de som bor i landsbygd och MÅSTE ha bil kan man ju titta på lite snålare dieslar som drar 0,3-0,4 l/mil.

Själv kör jag en Toyota Prius (som jag tycker är en mellanklassbil)
den drar 0,43 blandat.
Ska byta den senast 2010 till en plug-in Prius som då mest går på el.
Kommer att köra på vindkraftsel för 12 öre/KWh.
Miljövänligt och billigt.

Men redan idag så finns det stora snåla dieselbilar.
Exempel:
VW Passat TDi 0,51L/mil
BMW 520 D177hk 0-100 på 8,6sek, 0,51L/mil

Vill man ha en billig snåldiesel kan man ju välja Polo eller Audi A2, 0,29L/mil.

Om 3-5 år när bensin och diesel kostar 30kr/L så kommer det att finnas
så många alternativ.
Exempel, el, etanol, RME, biogas, metanol, vätgas mm.

Redan idag så säljs det knappt några bensinbilar.
Pratade med en säljare på Volvo, 3 av de senaste 80 bilarna han hade sålt, var rena bensinbilar.

Ute i Europa så sätts skyhöga straffskatter på törstiga bilar:
Exempel:

England:
I London så kommer det att kosta 318kr PER DAG!!!
i vägtull att köra en bil som drar mer än 0,85L/mil från 1 oktober.
Det blir ca 116.000kr per år!!!
Frankrike:
Från 1 januari i år så höjdes bilskatten skyhögt för bilar som drar mer än 0,67L/mil, vilket har fått följden att det knappt säljs bilar som drar mer än 0,67L/milen.

Exempel på hur rena elbilar:
http://www.teslamotors.com/
http://www.flytheroad.com/

Användarvisningsbild
Golddigger  
#29345
För de som bor i landsbygd och MÅSTE ha bil kan man ju titta på lite snålare dieslar som drar 0,3-0,4 l/mil.


Alla kanske inte har råd att byta sig en snål diesel.....

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29349
Golddigger skrev:
För de som bor i landsbygd och MÅSTE ha bil kan man ju titta på lite snålare dieslar som drar 0,3-0,4 l/mil.


Alla kanske inte har råd att byta sig en snål diesel.....



Å framför allt inte när man blir tvungen att ha en stor bil... lägg ett par band till skotare eller skördare på taket på en polo få se hur det går!!!

Hursom helst så var de inte vilken bil man ska ha ja frågade efter!!! Utan om ngn mer fått samma sms eller hört ngt liknande???

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29351 Jag fick också detta SMS.
Tycker att det är dags att svensken börjar reagera.
Ser inte att alternativen är tillräckliga eller för alla ekonomiskt möjliga för att straffa brukaren.
Ingen tankning på fredag för mig, sen om det gör nån nytta kan man fråga sig.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29354
MickeBM skrev:Jag fick också detta SMS.
Tycker att det är dags att svensken börjar reagera.
Ser inte att alternativen är tillräckliga eller för alla ekonomiskt möjliga för att straffa brukaren.


Men hur skall man få fram alternativ? Vi är så bekväma av oss att vi inte byter drivmedel om det inte smärtar oss. Då kan bolagen fortsätta sälja som förr, men blir det så dyrt att vi inte kan köra, minskar försäljningen och det blir intressant att få fram alternativ för att de skall få bibehålla sin försäljning.

Tyvärr är vi inte så medmänskliga att vi byter till ett dyrare alternativ (i inköp) bara för att det gynnar miljön när vi kan puttra fram billigare i det gamla, eller hur? Varför skall det tillverka andra bilar nä vi accepterar det som finns idag?

Jag ser bara på mig själv. Sedan håller jag med om att det är grymt dyrt.

//.D

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29355
Sundhult skrev:
MickeBM skrev:Jag fick också detta SMS.
Tycker att det är dags att svensken börjar reagera.
Ser inte att alternativen är tillräckliga eller för alla ekonomiskt möjliga för att straffa brukaren.


Men hur skall man få fram alternativ? Vi är så bekväma av oss att vi inte byter drivmedel om det inte smärtar oss. Då kan bolagen fortsätta sälja som förr, men blir det så dyrt att vi inte kan köra, minskar försäljningen och det blir intressant att få fram alternativ för att de skall få bibehålla sin försäljning.

Tyvärr är vi inte så medmänskliga att vi byter till ett dyrare alternativ (i inköp) bara för att det gynnar miljön när vi kan puttra fram billigare i det gamla, eller hur? Varför skall det tillverka andra bilar nä vi accepterar det som finns idag?

Jag ser bara på mig själv. Sedan håller jag med om att det är grymt dyrt.

//.D



Om du har en gammal bensinare, kör på etanol istället.
Pratade igår med en som sa att alla nya bilar i princip klarar att köra på 22% etanol utan problem eftersom de bilar som säljs i sverige oftast också sälj i Brasilien och de kör på minst 22% etanol.

Vill du ha högre än 22% så finns det ombyggnadssatser från 495kr
http://www.etanol.nu

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29356 Jag anser inte att problemet ligger hos konsumenterna utan hos producenterna, läs oljebolagen.
Dom har under årtionden styrt marknaden till deras fördel, köpt upp patent på andra lösningar osv.
Varför har vi idag i princip samma konstruktion på motorerna som för 50 år sen, har människan idétorka?
Har svårt att se hur en bestraffning av brukaren skall lösa detta problem.
Man angriper, enligt mig, problemet från fel håll.
Sen finns det andra stora miljöproblem som det talas tyst om, varför trovärdigheten avtar...
Dielseln tex är ju ett bättre alternativ än bensinen, nyare motorer, varför är det inte förmånligare med såna bilar?
Etanolen är inte så värst miljövänlig som det ser ut idag, väntar dessutom bara på en prisutjämning där med.
Sen är begreppet "miiljöbil" ett skämt...
Jag skulle gärna se att välvilja finns bakom allt detta, men i slutändan är det pengar och politik som avgör.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29360
MickeBM skrev:Dielseln tex är ju ett bättre alternativ än bensinen, nyare motorer, varför är det inte förmånligare med såna bilar?


Kostnden är högre för att det är dyrare teknik, samt att diesel inte alls är särskilt miljövänlig, med tanke på partiklar och NOx som släpps ut. Och nej, partikelfilter och annat hjälper inte till fullo, den släpper ändå ut mer skit än ottomotorn. Fast det låter ju fräckare förstås... :-)

Dieseln har dessutom fördelen att skatt per energinnehåll är lägre än för bensin.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29361
Zalman skrev:
Sundhult skrev:
MickeBM skrev:Jag fick också detta SMS.
Tycker att det är dags att svensken börjar reagera.
Ser inte att alternativen är tillräckliga eller för alla ekonomiskt möjliga för att straffa brukaren.


Men hur skall man få fram alternativ? Vi är så bekväma av oss att vi inte byter drivmedel om det inte smärtar oss. Då kan bolagen fortsätta sälja som förr, men blir det så dyrt att vi inte kan köra, minskar försäljningen och det blir intressant att få fram alternativ för att de skall få bibehålla sin försäljning.

Tyvärr är vi inte så medmänskliga att vi byter till ett dyrare alternativ (i inköp) bara för att det gynnar miljön när vi kan puttra fram billigare i det gamla, eller hur? Varför skall det tillverka andra bilar nä vi accepterar det som finns idag?

Jag ser bara på mig själv. Sedan håller jag med om att det är grymt dyrt.

//.D



Om du har en gammal bensinare, kör på etanol istället.
Pratade igår med en som sa att alla nya bilar i princip klarar att köra på 22% etanol utan problem eftersom de bilar som säljs i sverige oftast också sälj i Brasilien och de kör på minst 22% etanol.

Vill du ha högre än 22% så finns det ombyggnadssatser från 495kr
http://www.etanol.nu



JA men frågan är om etanol är så mkt bättre miljömässigt?... kollade på motorjornalen igårkväll, där sas det om ja inte minns fel att man måste byta motoroljan dubbelt så ofta i en motor som går på etanol mot en bensin motor, å jag känner att det är väl lite miljöförstöring att nyttja 10 liter olja på samma tid som en bensinare bara behöver 5... oljan ska ju tas rätt på den me... äää... de va lite fundering bara men jag tycker inte att det ska va så j-a dyrt, det drabbar ju inte bara bilister utan dom me maskiner åxå, å då menar ja allt från gräsklipparen - grävare - skogsmaskiner - bönder mfl... å som ngn skrev att det "bara" är att höja priset mot kunden är ofta att slå sej själv i ansiktet, eller har ja fel... ta ex vis skogen, den som förröjjer en gallring eller sluttavverkning tar mer betalt för att det ska gå runt, lika så skördaren, skotaren, lastbilen till sågen, lastmaskinen på sågen, lastbilen från sågen, till säljaren, lastbilen från säljaren ut till kund, om alla dessa la på säg 10 kr timmen, hur mkt skulle den som ska bygga ex en kåk få betala extra??? sådana här saker gör att folk i allmänhet kanske tycker att det blir för dyrt att bygga d där huset, som annars gett kanske 10 man jobb 1 år... samma sak här bara en fundering men ja tror själv att det i det stora hela är så här det funkar...


å även om det skulle komma ett alternativ så hur funkar ett sådant i ex en skotare? blir det frågan om motorbyte? osv!
kraven skulle ligga mer på tillverkarna å inte oss som för att kunna arbeta dagligen måste vi ha bränsle både för att ta sej till å från jobbet å sen på jobbet,


Ja hörde rykten om att maten ska blir dyrare pga transport kostnaderna så det är som sagt inte "bara" soppan som blir dyrare utan kort å gott ALLT i ome att bränlset är så dyrt som det är....

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29363
nutte skrev:[
JA men frågan är om etanol är så mkt bättre miljömässigt?... kollade på motorjornalen igårkväll, där sas det om ja inte minns fel att man måste byta motoroljan dubbelt så ofta i en motor som går på etanol mot en bensin motor, å jag känner att det är väl lite miljöförstöring att nyttja 10 liter olja på samma tid som en bensinare bara behöver 5... oljan ska ju tas rätt på den me... äää...


Säg att du byter olja var 1000:e mil, då har du i alla fall sparat in 800 liter bensin. Tror nog att den miljövinsten äter upp ev. förlust av att byta 5 liter olja till.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29364
Mangan skrev:
MickeBM skrev:Dielseln tex är ju ett bättre alternativ än bensinen, nyare motorer, varför är det inte förmånligare med såna bilar?


Kostnden är högre för att det är dyrare teknik, samt att diesel inte alls är särskilt miljövänlig, med tanke på partiklar och NOx som släpps ut. Och nej, partikelfilter och annat hjälper inte till fullo, den släpper ändå ut mer skit än ottomotorn. Fast det låter ju fräckare förstås... :-)

Dieseln har dessutom fördelen att skatt per energinnehåll är lägre än för bensin.


Var är det dyrare teknik i en dieselmotor? Dagens dieselmotorer är ju ganska lika en bensinmotor, bara kompresionsförhallandet som skiljer i stort sett.
En sak som fa tänker pa när man diskuterar diesel vs bensin är att dieselmotorn förbrukar mindre bränsle vilket bara det ger en mindre miljöbelastning. Enkel matte, 20% mindre bränsleatgang ger 20% mindre utsläpp. Sen är det enklare att producera miljöbränsle till en dieselmotor, ren rapsolja, RME och syntetdiesel är ju bränslen som är alla enklare och miljövänligare att producera än etanol, speciellt i sverige.
Enda intressanta tillämpningen jag har sett av etanol är om man kör en dieselmotor pa etanol, da kan det kanske vara konkurenskraftigt. Men att tillverka stora mängder etanol i sverige är inte särskilt smart..
Nej framet för supereffektiva dieselmotorer!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29365
Jesper skrev:Var är det dyrare teknik i en dieselmotor? Dagens dieselmotorer är ju ganska lika en bensinmotor, bara kompresionsförhallandet som skiljer i stort sett.


Ingen aning varför, men de säljs till ett högre pris i alla fall.

En sak som fa tänker pa när man diskuterar diesel vs bensin är att dieselmotorn förbrukar mindre bränsle vilket bara det ger en mindre miljöbelastning. Enkel matte, 20% mindre bränsleatgang ger 20% mindre utsläpp.


Nej, så enkelt är det inte. Olika bränslen har olika energitäthet och och olika mycket utsläpp per liter (om vi talar om flytande bränsle). En liter diesel innehåller lika mycket energi och släpper ut lika mycket koldioxid när den förbränns, som 1,1 liter bensin och som 1,5 liter etanol. Detta är ren kemi och tar inte hänsyn till vilken motor som den används i.

Nu har ju Rudolf Diesel tyvärr gett namn åt både en motor och ett bränsle, men etanol tex kan man köra i en motor av dieseltyp och få samma verkningsgrad som i en dieselmotor med diesel. Man kna öven få upp verkningsgraden i en ottomotor så att det närmar sig dieselmotorn. Såg att man spår att dieselbilarnas andel av personbilar kommer att minska framöver, för att ottomotorn minskar avståndet till dieselmotorn i effektivitet.

Dieselmotorns nackdel är trots allt att närmiljön blir sämre än ottomotorn. Man kan tex jämflör utsläppsgränser för personbilar, de är betydligt högre satta för dieselmotorer.

Sen är det enklare att producera miljöbränsle till en dieselmotor, ren rapsolja, RME och syntetdiesel är ju bränslen som är alla enklare och miljövänligare att producera än etanol, speciellt i sverige.
Enda intressanta tillämpningen jag har sett av etanol är om man kör en dieselmotor pa etanol, da kan det kanske vara konkurenskraftigt. Men att tillverka stora mängder etanol i sverige är inte särskilt smart..


Det där kan diskuteras i det oändliga, men jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till att energi/liter varierar mellan olika bränslen, och försöka undvika jämförelser av typen liter/mil. Motorer/bränslen jämförs helst med MJ/mil eller något liknande. Om du inte är ansvairg för att dimensionera bränsletanken förstås... :-)

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29368
Mangan skrev:
Jesper skrev:Var är det dyrare teknik i en dieselmotor? Dagens dieselmotorer är ju ganska lika en bensinmotor, bara kompresionsförhallandet som skiljer i stort sett.


Ingen aning varför, men de säljs till ett högre pris i alla fall.

En sak som fa tänker pa när man diskuterar diesel vs bensin är att dieselmotorn förbrukar mindre bränsle vilket bara det ger en mindre miljöbelastning. Enkel matte, 20% mindre bränsleatgang ger 20% mindre utsläpp.


Nej, så enkelt är det inte. Olika bränslen har olika energitäthet och och olika mycket utsläpp per liter (om vi talar om flytande bränsle). En liter diesel innehåller lika mycket energi och släpper ut lika mycket koldioxid när den förbränns, som 1,1 liter bensin och som 1,5 liter etanol. Detta är ren kemi och tar inte hänsyn till vilken motor som den används i.

Nu har ju Rudolf Diesel tyvärr gett namn åt både en motor och ett bränsle, men etanol tex kan man köra i en motor av dieseltyp och få samma verkningsgrad som i en dieselmotor med diesel. Man kna öven få upp verkningsgraden i en ottomotor så att det närmar sig dieselmotorn. Såg att man spår att dieselbilarnas andel av personbilar kommer att minska framöver, för att ottomotorn minskar avståndet till dieselmotorn i effektivitet.

Dieselmotorns nackdel är trots allt att närmiljön blir sämre än ottomotorn. Man kan tex jämflör utsläppsgränser för personbilar, de är betydligt högre satta för dieselmotorer.

Sen är det enklare att producera miljöbränsle till en dieselmotor, ren rapsolja, RME och syntetdiesel är ju bränslen som är alla enklare och miljövänligare att producera än etanol, speciellt i sverige.
Enda intressanta tillämpningen jag har sett av etanol är om man kör en dieselmotor pa etanol, da kan det kanske vara konkurenskraftigt. Men att tillverka stora mängder etanol i sverige är inte särskilt smart..


Det där kan diskuteras i det oändliga, men jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till att energi/liter varierar mellan olika bränslen, och försöka undvika jämförelser av typen liter/mil. Motorer/bränslen jämförs helst med MJ/mil eller något liknande. Om du inte är ansvairg för att dimensionera bränsletanken förstås... :-)


Jo det där med att priset pa en dieselbil är högre är ju förstas biltillverkarens fel, men jag stör mig lite pa att det ska vara sa när det inte är nagra väsentliga delar som skiljer egentligen längre.

Men som du skriver sa har ju fortfarande dieselmotorn en miljömässig fördel gentemot Otto-motorn när det gäller utsläpp eftersom den förbrukar mindre drivmedel (har läst nanstans 20% mindre i medel per producerad kw?) men den släpper ut lite mer istället.

Sen tycker jag utvecklingen av dieselmotorer har gatt mycket fortare än utvecklingen av otto-motorer de senaste aren. Inte bara när det gäller körbarhet och "dieselknack" utan speciellt bränsleförbrukningen. BMW:s senaste generation dieselmotorer är ju otroligt bränslesnala maste jag säga. 204hk och blandad förbrukning 4,5-5,2 (BMW 123d enl. hemsidan) är ju otroligt tycker jag. Gar till och med att klassa den som "miljöbil" (under 119g koldioxid/km i utsläpp)!. Dessa siffror drog iknappt Lupo 3L eller Audi A2 när de kom för nagra ar sen och dom hade inga 200hk. Vilken bensinbil kommer ens i närheten av dessa siffror?

Detta med bränslen borde som du skriver egentligen diskuteras i total energi/sträcka istället om man ska jämnföra mellan sa pass olika bränslen, men känns det inte bättre att producera syntetdiesel av inhemsk eller nordisk ravara fran skogen och jordbruket än att importera etanolen fran Brasilien? Är ju bättre att den används av den egna befolkningen i sydamerika istället, dom behöver ju naturligtvis miljöbränsle de med.

Intressant diskution tycker jag! (Sitter med en dator utan a med prick tyvärr, väldigt irriterande :x )

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29369 Förresten har jag läst om Bosch nya system för "hybrid light drift", tycker det är intressant. Iden gar ut pa att bilen är utrustad med "start- stop" system, dvs motorn stänger av sig själv vid rödljus. När man sedan trycker ner gaspedalen sa använder bilen startmotorn för att accelera den första biten. Detta system är verkar ganska enkelt att bygga in i de flesta bilar utan att bli sa dyrt, startmotor och batteri behöver naturligtvis vara större en vanligt, men elektroniken för att styra detta behöver inte vara sa dyr och avancerad som i Prius tex som är helt specialbyggd för hybriddrift.

Rätt OT diskution här för tillfället egentligen men drivmedel behöver vi ju alla..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar