lör 30 jul 2016, 20:02#401388
Westan/Reaxcer gör som alla andra speditörer, försöker maximera sin egen vinst på bekostnad av olika entreprenörer (åkare).
Tro inte att det är bättre för de som kör för DHL, Schenker eller DSV.
Som åkare måste man se om sitt eget hus och inte låta någon annan styra över en - för då går det alltid åt helvete.
Nu är det svårt att inom rundvirkesbranschen köra något eget vilket man måste inom styckegodsbranschen göra för att få någon lönsamhet.
Åkeri som går bra och har lönsamhet är bl.a. Smålands logistik med Gunsan som ägare, även Tommy Nordberghs åkeri går +. Dessa kör väldigt mycket gods i egen regi = egna speditörer.
Tidigare löste åkerierna sina lönsamhetsproblem med diverse olagligheter, såsom överlass, utnyttja chaufförer till att köra för många timmar till dålig eller obefintlig betalning. Inom styckegodsbranschen har man nu försökt lösa ekonomiproblemen med att hyra in egna företagare från bl.a. öststaterna.
Är nog en tidsfråga tills det även sitter balter i rundvirkesbilarna i norra delen av Sverige - eller är norrlänningarna pigga på att köra för 11 kr/mil oberoende tidpunkt på dygnet + betala skatten själv på dessa pengar.