Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

157 inlägg 87520 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ove Lindberg  
#660298 Styvt

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#660302 Blir toppen 👍
Roligt att se proffs.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Gaffe  
#808160 Har en gammal traktorväg som varit grusad sedan tidigare där det går bra att köra med lastbil utan släp. Min tanke är att räta ut en del kurvor samt bättra på med nytt slitlager där så behövs.
Har dock en hel del större sten som antagligen rullats till sidan vid tidigare vägarbete. Dessa ställer till det, dels för att man inte kan komma av vägen där man kanske önskar nu när skogen närmar sig gallring men även att de ligger i vägen när vi ska räta några kurvor.
Haft ut entreprenör och kikat på det och planen är att gå med en 14 tons hjulare med dumpervagn och plocka bort sten som sedan läggs på lämplig plats.
Det finns dock stenar som är av kalibern att grävaren inte rår på de. Ett alternativ är att kasa ut de från mellan stammarna upp på vägbanan och sedan bära i väg de en och en med en rejäl hjullastare. Dock risk för onödiga skador på vägen, samt att timtaxan tickar på två maskiner.
Ett annat alternativ är att jag spräcker stenarna till lagom bitar på ett par ton.
Har varit ut och testat med en kombihammare med SDS Max 500/32 mm borr och mina stenkilar. Visst funkar det, men känner efter en förmiddag och endast några spräckta stenar att det nog inte är helt sunt för händerna.
Vad skall man ha för utrustning?
Hyra en bensindriven bergborr, kompressordriven borr, anlita en bergsborrare?
Dynamit, hydraulklyv, snigeldynamit...
Tar tacksamt emot tips. Jobbar gärna själv för att hålla kostnaden, men man får akta sig för att bli dumsnål.
Håller hus i östra Skåne om det finns tips mirakelmaskiner eller undergubbar.
Skulle tro att det rör sig om ett 50 tal stenar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ove Lindberg  
#808161 Bergborrare och dynamit enligt mitt att se på saken.Detta påstående av egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#808162 Ta dit en större bandmaskin, blir det billigaste alternativet.
Han kan gräva ned stenarna, ta massor utanför vägbanan och bredda i kurvorna.
Finns säkert någon som har tillgång till en gammal H14 eller H16.
En hjulare i all ära men ska man bygga/bredda väg ska det vara rejäla doningar.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Gaffe  
#808167
jannee skrev:Ta dit en större bandmaskin, blir det billigaste alternativet.
Han kan gräva ned stenarna, ta massor utanför vägbanan och bredda i kurvorna.
Finns säkert någon som har tillgång till en gammal H14 eller H16.
En hjulare i all ära men ska man bygga/bredda väg ska det vara rejäla doningar.


Entreprenören har en 25 tons bandare så det är inte där det klämmer. Den tar jag ut när jag ska nybryta.
Vill inte hugga luckor in i beståndet för att försöka få ner sten. Vi har grävt ned sten här förr och du får ofta upp fler än du får ner. Fastigheten ligger uppe på Linderödsåsen så här är vi sk stenrika.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Gaffe  
#808168
Ove Lindberg skrev:Bergborrare och dynamit enligt mitt att se på saken.Detta påstående av egen erfarenhet.


Menar du en larvgående borrmaskin eller en gubbe med en tryckluftsborr?

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ove Lindberg  
#808180 Gubbe med tryckluftsborr, det lejde jag bort för 2 år sedan. Klart överkomligt pris samt lättarbetat material efteråt.
.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Gaffe  
#808206 Fastnade på du-tuben igår, kul å se när de skjuter sten.
Simpex laddningar verkar ganska smidigt när man man bara skall knäcka sten och inte göra 0-16 av de.
Har fått tag i ett namn jag skall prova att ringa lite senare idag.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

svampbob  
#809763 Det verkar vara många som inte förstår vikten av att hålla diken i skick och se till att vattnet inte rinner längs med vägen utan möjlighet att ta sig ned i dikena.
Jag var senast igår och styrde bort gräsranden på ett par ställen efter min skogsväg så att vattnet ska kunna ta sig ned i dikena.

DN har ett reportage om dom som inte har förstått att underhålla sin väg och sina diken.

https://www.dn.se/sverige/enorma-skador ... dret-hans/

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Gaffe  
#809765 Ja där har de å göra en stund

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#809784 Ujujuj, ser ju ut som,rena bäckravinen.
Vilket jobb, å få nån ordning på det där.
Handlar ju om ,ren nybyggnation!

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

HannuRöj  
#809789 Vilken katastrof! 😥

1:40 och framåt syns drumman. Har sett motsvarande, dock i mycket mindre scala, att vattnet har gjort ett u-vända och sprutat jord från vägkropp till dike, och dammat bottnet presis brevid drumman. Tror det har varit grundorsaken i det här fallet också. Vattnet har liksom hoppat ur dike till väg.

👍 Som övrigt håller ja med Svampbob. Lite hjulspår och gräss vid kanterna, så börjar det oftast.
Även viktigare än själva diket, är att hålla formen och rensa kanterna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

HannuRöj  
#809790 😀 En sak till. Därför snedkapas stora drummorna.
Kan hända även i ett rak dike med bra fall att vägkroppen försvinner pga virvlande vatten.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

svampbob  
#809791
HannuRöj skrev:😀 En sak till. Därför snedkapas stora drummorna.
Kan hända även i ett rak dike med bra fall att vägkroppen försvinner pga virvlande vatten.


På slutet har Trafikverket och andra aktörer börjat sätta galler för trum in och utlopp. Det kommer dom att få ångra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).