Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69554 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brobygge

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396256 Är ingen brobyggare men skulle det inte gå att ha ett fast stöd i vattnet halvvägs ut? Ett annat alternativ är att du har en flytponton halvvägs ut där bron är ledad så att den klarar höjdskillnaden. Kan den ligga i vattnet året om så kan man använda blå plasttunnor och skumfylla dom och bygga i moduler så att dom blir lätt att sjösätta eller ta upp om man vill det. Har du funderat på limträbalkar?

http://www.svenskstugservice.se/Pontoner.htm

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#396460 Har varit utrikes en vecka så planeringen av brobygget har legat lite på is :grin: Har funderat fram och tillbaka, men har inget bestämt. Skall försöka ta reda på lite mera om olika brotyper, material och hållfasthet. Sedan får vi se vad det blir av det hela. Lovar att uppdatera efter hand.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Svinninge  
#396627 Jag bad en kollega på kontoret att kolla hur kraftiga HEB-balkar man behöver för att kunna punktbelasta två stycken på mitten med 3 ton vardera, anledningen till att jag bad han kolla på 6 ton totalt är att farbanan på bron väger en del och det kan vara lämpligt med lite förstärkningar mellan balkarna.

Dock så blir ju inte ett ekipage med traktor och vagn en punktlast utan en utbredd last på flera meter, men det är lite högre skola i uträkning.

2 st 12 meters balkar och en 6 ton punktlast mitt på kräver HEB200 balkar.

Detta är bara en snabb koll på vad balkar tål och vill du ha exakta uppgifter så skulle jag rekommendera dig att kontakta en konstruktör som kan räkna på detta och då räkna på en utbredd last vilket kommer att tillåta klenare balkar.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#396637 Tack för din utredning. Kollade just lite priser på nätet. 1 st HEB200 12 meter kostar i Finland ca 1300 euro. Möjligtvis kan man ju hitta lite billigare från något skrotupplag. Vi får se....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Brobygge

lerbo  
#396664 Jag skulle nog valt å gå upp till iaf HEB 240 så det finns marginal , man vet ju aldrig du kanske skaffar större traktor:D

Avatar Fallback

Re: Brobygge

torpöbo  
#396714 Rekommenderar att låta en konstruktör titta på det. Det fler krafter att ta hänsyns till under lastens väg till upplagen. livens slankhet osv.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#396944 Kollade idag balkpriser vid en byggvaruaffär där min son sommarjobbar (jag får samma rabatt som han får). De hade inte HIB200, men däremot HIA200. 2 st balkar 12 meter långa och levererade hem skulle kosta 1000 euro. Ganska förmånligt jämfört med priserna jag hittat på nätet.

Vet någon ifall HIB200 0ch HIA200 har ungefär samma hållfastehet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Svinninge  
#396947 NEJ, det är stor skillnad på HEA och HEB.

Hållfastheten på en HEA och HEB går inte att jämföra med varandra.

En HEA200 väger ca 42,3 kg/met medans en HEB200 väger ca 61,3 kg/met.

Kontakta en konstruktör som kan räkna ut detta åt dig.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

jockeGårdman  
#397749 Det räcker nog inte att titta på hållfastheten. Om du vill ha 12m brospann måste man ta hänsyn till nedböjningen av balkarna.
Tittar du bara hållfmässigt så kan du nog få en meters nedböjning utan att balkarna går av eller får en kvarstående deformation.

Om du kan göra stöd med betongfundament en bit ut i vattnet på varje sida så att du minskar brospannet så blir det lättare att hålla nedböjningen under kontroll.
Hur långt har du till vattnet?
Det går att styva upp och förstärka jättemycket med ett stag i mitten som spänne med vajrar eller stålstänger mot ändarna. det blir som en hängbro, fast under.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#397762 Har varit och undersökt platsen igen. Jag köpte ön i vintras och hade endast kollat hur det såg ut på vintern. Märkte nu att allt som i vintras verkade vara frusen å inte i själva verket var det. Själva ån är vid broplatsen endast ca 6-7 meter bred och resten är jord/slam som på vintern verkade vara is. Jag hörde med vattenkraftverket som äger marken på "fastlandet" och med lite god tur får jag bygga ett fundament där. I så fall skulle spännvidden bli ca 6-7 meter. Det förenklar ju brobygget avsevärt. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#397798 vilket spännande projekt du har.
om du har egen skog skulle jag
ta materialet där.trä är minst lika starkt som HEB stålbalk.
6 meters spännvidd .allt håller.
men om du hugger virke som är
35 cm i topp. är de lika starka som
HE300B.lärkträ är ju tåligast mot
väder och vind.jag har tittat i mina
konstruktionsböcker.lycka till

Avatar Fallback

Re: Brobygge

Lennartowen  
#397799 hejsan har ett tips om ditt brobygge , en gammal lastbilsvagn med flak släppa den över ån och bind sedan en helstam på båda sidor om flaket så maskin inte kanar av flaket , har åkt skotare på detta vis över stor kanal fungera jättebra . Hälsningar Lennart :wink:

Avatar Fallback

Re: Brobygge

AA-skog  
#397892 Jag vill minnas att man i en vägsamfällighet i en bondby i Österbotten använde rambalkar från en utrangerad lastbil/släp som underrede för en bro.
Vägen trafikerades av diverse fordon, såsom lastbil för utfordring av minkmat (till minkfarmar) etc.

Sedan vet jag inte hur långa balkar det finns och hur mycket dessa kan bära, att göra en stenkista mitt ute kanske inte är görbart (djup/bottenförhållanden) lite lång väntan till vintern och kunna använda isen för brobygget.
// AA-Skog

Avatar Fallback

Re: Brobygge

stektlök  
#397899 Hallå kim74

Några bilder på det tänkta stället där bron ska stå skulle vara trevligt att se !

Vattnet du ska över behöver fotas grundligt så vi "experter" här på forat kan ge korrekt input :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Brobygge

jannee  
#397900 Funderar du på att lyda AA-skogs råd, använd dig då av en GAMMAL fyrhjuling, den ramen håller för en hög punktbelastning på mitten.
Finns sådan att finna på lastbilsskrotar, betingar egentligen endast skrotvärdet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).