Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69498 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Brobygge

lerbo  
#395330 Det går ju å fästa ett brytblock på andra sidan å dra över dom borde väl funka:cool:

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Göt  
#395333 En flotte och en fyrhjuling. tar mycket längre tid men betydligt billigare. Eller kanske flotta över virket i buntar. Synd att det är så olika vattenstånd annars vore det ju perfekt med en isväg. bara spånar

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

svampbob  
#395339 Länsstyrelsen har ögonen på dig. Det allra mesta förutom att bada räknas som vattenverksamhet och är tillståndspliktigt.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395341 Det är nog en å med en långsmal ö i mitten. Huvudfåran går på norra sidan och den smalare fåran (var bron borde byggas) på södra sidan. Djupet är ca 2 meter.

Virkesmängden är inte så stor, men vi skall bygga någon form av rekreationsplats på ön också, så därför vore det enkelt med en bro.

Kanske får jag tänka om och bygga en enklare gångbro. Virket får jag försöka transportera bort via någon pontonbro eller alternativt med något lättare fordon. Är det sträng vinterkyla så blir isen ca 50 cm tjock och håller nog för mitt ekipage. Problemet är att det är mycket strömt och isläget kan ändra på någon dag beroende på hur mycket kraftverket släpper igenom.

Enligt förra ägarna så hade de en bro gjord av 4 st "elstolpar". Den bron höll för en liten Ford traktor med hölass efter. Vikt på ekipaget vet jag ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395342 Svampbob: Bor i Finland men säkert ungefär samma regler här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

svampbob  
#395345 Jag tror att det är mycket värre i Sverige. Jämför bara reglerna för skogsdikning

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395347 Lejonströmsbron verkade intressant. Har även funderat ifall det skulle gå att använda tryckimpregnerat virke och göra stommen i "takstolsformat". Måste kolla med någon takstolsexpert.

Tack för alla goda råd hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Göt  
#395349
Kim74 skrev:Det är nog en å med en långsmal ö i mitten. Huvudfåran går på norra sidan och den smalare fåran (var bron borde byggas) på södra sidan. Djupet är ca 2 meter.

Virkesmängden är inte så stor, men vi skall bygga någon form av rekreationsplats på ön också, så därför vore det enkelt med en bro.

Kanske får jag tänka om och bygga en enklare gångbro. Virket får jag försöka transportera bort via någon pontonbro eller alternativt med något lättare fordon. Är det sträng vinterkyla så blir isen ca 50 cm tjock och håller nog för mitt ekipage. Problemet är att det är mycket strömt och isläget kan ändra på någon dag beroende på hur mycket kraftverket släpper igenom.

Enligt förra ägarna så hade de en bro gjord av 4 st "elstolpar". Den bron höll för en liten Ford traktor med hölass efter. Vikt på ekipaget vet jag ej.



En liten Ford och ett hölass kanske 2-3 ton. Vore ju möjligt att få över en fyrhjuling på samma typ av bro. I Dalarna i Sverige finns det två stycken flottbroar eller dom är pontobroar nu över Dalälven och den större är det en maxvikt på fyra ton (en lastbil på 60 ton försökte ta sig över för ett år sedan men det gick inte bra) se bilaga om konstruktion http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1 https://sv.wikipedia.org/wiki/Flottbro

Avatar Fallback

Re: Brobygge

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395354 Går det inte få till ett stöd på mitten? Borde väl öka bärigheten med minst fyra ggr. vid samma material. (Ingen aning egentligen - bara en känsla.)

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Göt  
#395356 nu är jag inte säker att jag har rätt men jag skulle tro att vägverket skulle lägga ner ett par stora vägtrummor och köra på grus. som bro. ska du ha fritidsanläggning ute där kan du väl göra en hängbro för dem då blir det ett äventyr att ta sig ut

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Vardon  
#395368 http://webstructural.com/beam-designer.html#

Här kan man i teorin hyfsat enkelt leka runt bland balkar, stöttor och annat... Tyvärr har jag inte lyckats få den att prata i SI enheter.

http://www.engineeringcalculator.net/be ... lator.html

Det är en systersida som verkar kunna prata SI enheter, där kan man ju räkna på nedböjningen etc.Därifrån borde det gå att räkna ut om balkarna håller.

Spontant skulle jag nog satsa på att få tag i en omoralisk kopia av solidworks eller liknande program och rita upp min tänkta konstruktion. Gör du fackverk så håller det naturligtvis mycket mer.

Jag hade nog dock gjort som så att jag hade tagit en järnvägsräls om ca 14 meter. Lagt den på två stöd och sedan försökt lasta den med lämpligt och se hur det blir. När jag fått ut en vettig punktlast så gångrar jag med 2 (minst) och lägger dit dem. Kanske gjuta fundament att lägga dem på.

Alternativt hade jag nog satsat på att bygga en flotte, driva med winsch (kanske den på traktor / ATV) lasta veden på flotten köra tillbaka den och helst ha en till kran på andra sidan. Detta för att minimera vikterna på flotten. Även om omlastning tar lite tid så är det en lätt arbete. Köra lite kran är inte så jobbigt men räkna totalfel på vikten och köra för mycket på flotten tar väldigt lång tid.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395376 Om man vill ha en gångbro finns det ju en gammal klassiker uppfunnen av universalsnillet Leonardo da Vinci:
http://www.leonardodavincisinventions.c ... ng-bridge/

Avatar Fallback

Re: Sv: Brobygge

Blivande snickare  
#395452
Kim74 skrev:Svampbob: Bor i Finland men säkert ungefär samma regler här.

Var i landet befinner du dig? :)

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395469 Blivande snickare: Bor i Österbotten i Jakobstadstrakten.

Funderar ännu på brotypen.

Brobygge2.doc


Kanske en dylik kunde vara nåt (se filen). Kunde säker byggas av telefonstolpar eller av profilrör av metall. Fundamenten skulle vara av betong.

Blir det bara en gångbro så är nog DaVinci-bron högaktuell. Brukar för övrigt timra lador så att arbeta stockar är imtressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Blivande snickare  
#395574 Äsch, då är det lite väl långt med cirka 500 kilometer att komma å hälsa på å kolla in platsen :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).