Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69374 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#553652 Det bidde inget brobygge....

Jag gjorde ett "brolock" av ca 20 cm grova och 6 meter långa stockar.
Isen är ca 50 cm tjock. Överfarten flyttades längre ned där bifåran är mycket grundare. Här är det endast ca 10 cm vatten under isen. Grävmaskinen gjorde en slänt så nu är det fritt fram för skogsmaskinerna som kommer i morgon...

Här har det varit blidväder snart en vecka så vi får hoppas att inte isen försvagats alltför mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Blivande snickare  
#589085 Hur gick det sen? Är ön gallrad nu å höll isen? 😀

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#589159 Jo, isen höll och ön gallrades. Saldot blev ca 300 m3 björkmassa, ca 100 m3 energivirke, några m3 björkstockar och några m3 granstockar. Av björkmassan så blev ca 100 m3 till björkklabbar.

I det stora hela är jag mycket nöjd. Skulle nog finnas en hel del att att kvista upp och göra ved av men få se om tiden räcker till eller om det får lämna kvar som gödning. Funderar på att "odla" sprängticka i en del av björkarna som lämnades att växa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Sörlänningen  
#601031
Kim74 skrev:Jo, isen höll och ön gallrades. Saldot blev ca 300 m3 björkmassa, ca 100 m3 energivirke, några m3 björkstockar och några m3 granstockar. Av björkmassan så blev ca 100 m3 till björkklabbar.

I det stora hela är jag mycket nöjd. Skulle nog finnas en hel del att att kvista upp och göra ved av men få se om tiden räcker till eller om det får lämna kvar som gödning. Funderar på att "odla" sprängticka i en del av björkarna som lämnades att växa.


Är du baserad i Finland? Jag är försiktigt intresserad av att odla sprängticka i Sverige. Jag har nog egentligen inte lämpliga marker, men jag tycker ändå att det är intressant nog att kolla på möjligheten.

Har du sett någon sprängtickeodling i verkligheten?

EDIT: Ser ovan att du faktiskt är baserad i Finland, vilket gör odlandet av sprängticka mindre oväntat. Såvitt jag vet finns det ingen som har testat i Södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#601120 Jo jag bor vid kusten i höjd med Umeå. Jag har själv inte ännu sett någon odling. Senaste åren så har man i Finland ordnat kurser och exkursioner till sprängtickeodlingar. Jag har några bekanta som borrat in tappar ifjol.

I dagsläget är ju priset på sprängticka bra men man vet ju inte hur det är om 6-7 år. Dessutom så har många just startat upp, så utbudet är ett helt annat om några år vilket ju brukar ha direkt inverkan på lönsamheten (troligtvis negativ). Å andra sidan så är ju dylik hälsotrend på växande och efterfrågan i Kina lär vara enorm.

Kostnaden här i Finland är ca 2-3 euro per "tapp" beroende på mängden man köper. Vi får se till våren hur min "skogsekonomi" ser ut. Kanhända gör jag ett försök med ca 1000 "tappar". Varje "tapp" bör i bästa fall ge 3 skördar, men efter det så duger nog trädet endast till flis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Sörlänningen  
#601123
Kim74 skrev:Jo jag bor vid kusten i höjd med Umeå. Jag har själv inte ännu sett någon odling. Senaste åren så har man i Finland ordnat kurser och exkursioner till sprängtickeodlingar. Jag har några bekanta som borrat in tappar ifjol.

I dagsläget är ju priset på sprängticka bra men man vet ju inte hur det är om 6-7 år. Dessutom så har många just startat upp, så utbudet är ett helt annat om några år vilket ju brukar ha direkt inverkan på lönsamheten (troligtvis negativ). Å andra sidan så är ju dylik hälsotrend på växande och efterfrågan i Kina lär vara enorm.

Kostnaden här i Finland är ca 2-3 euro per "tapp" beroende på mängden man köper. Vi får se till våren hur min "skogsekonomi" ser ut. Kanhända gör jag ett försök med ca 1000 "tappar". Varje "tapp" bör i bästa fall ge 3 skördar, men efter det så duger nog trädet endast till flis.


Tack för svar! Jag tycker att det är intressant. Är inte alls övertygad om att det kommer bli någon lönsamhet i det framöver, men det är intressant nog att testa. Kanske funkar det inte alls söderöver, där jag bor. Men med vår skogsskötsel här nere i södra Sverige får vi ju inte ut särskilt mycket av björken. Den mesta björken står i blandbestånd med barr. Kanske kan man plocka ut den i gallring, men det får man (inte jag i alla fall) ändå inget netto på. Och det som är kvar efter sistagallring står mest och ruttnar. Jag vet att ni är bättre på björk i Finland, men där har ni å andra sidan väldigt mycket björk (generellt).

Suomen Pakuri (https://www.suomenpakuri.fi/) hävdar att de är de enda i världen som tar fram och säljer inokulationer. Stämmer det med din erfarenhet att de är de enda i Finland som säljer? Jag har varit i lite kontakt med dem och det verkar som att de tänker börja sälja tappar till Sverige inom ett år eller två.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#601191 Via www.propakuri.fi kan man beställa (Sidan går att delvist få på svenska). www.agrometsa.fi samt via www.nordicfungi.space

Dessa tre hittade jag snabbt. Finns mycket info på dessa sidor men det mesta på finska. Vet ej hur bra det blir med google översätt men du kan ju pröva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Sörlänningen  
#601200
Kim74 skrev:Via http://www.propakuri.fi kan man beställa (Sidan går att delvist få på svenska). http://www.agrometsa.fi samt via http://www.nordicfungi.space

Dessa tre hittade jag snabbt. Finns mycket info på dessa sidor men det mesta på finska. Vet ej hur bra det blir med google översätt men du kan ju pröva.



Ok, tack! Det här var mer än vad jag hade hittat. Skall läsa vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).