Logistik, Transport

Timmerbilsåkare?

9 inlägg 6544 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerbilsåkare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28283 Finns det några som kör timmerbil här? Hade varit kul med inblick i deras vardag också, de är ju ändå en stor del av industrin.
Kan inte ha varit en rolig vårvinter att köra lastbil med tanke på hur skogsvägarna har sett ut :?



   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#28504 Ja kör timmebil och här uppe har det varit ganska gynsam tjällossning,vi har 3 bilar och vi har kört fullt ut nästan hela våren.
Vi hadde skotat 3000m3f som vi körde under värsta tiden.
Då är det nästan större problem nu att skogsmaskingrupperna inte får köra för fullt under4 maj juni och halva juli har dom kvoterat.
Är nog tufft det för dom som brukar köra 4000-5000m3f i månaden och nu får köra 2000m3f.
Vi kommer nog märka av det snart vi med 😡

Avatar Fallback
tobmah  
#28561 Har själv kört både rundvirke och grotbil i många år. La om min karriär för två år sedan p.g.a dag/natt veckorna (då nätterna med ca 12 timmarspass var för jäkliga).
Kändes riktigt skönt (efter att jag slutat) under vintrarna då man vaknade på morgonen med någon decimeter nysnö utan att behöva tänka på det. För lagen om alltingsjävlighet inträffade ju alltid på nattskiftet. Men min erfarenhet med snö kontra tjällossning/lervälling är ju att det sistnämnda är sju resor värre!
Har själv tänkt många tankar om de som kört under våren.

Detta är nog kanske en ny tråd, men finns det fler som slutat med skogsbilskörning och kan sakna det som tusan, just när det är som jäkligast? (Ps jag gör det.)

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28874 Kul att det finns yrkeschaufförer här, jag brukar fundera ibland hur i h**vete de bär sig åt för att ta sig fram ibland. Vissa vägar ser ut som att det skulle behövas en Tatra 6*6 för att ta sig fram men nädå, då kommer det en fullastad timmerbil skumpandes :shock:

   TS
Avatar Fallback
kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29570 Hej, är ny på denna sidan och kör själv timmerbil nere i söder, utgår från Sölvesborg och köra över hela skåne, blekinge, småland och halland.

Vintern har varit ett helsike men ändå gått bra, vi har 5 bilar och kör cirka 6-7000m3 i månaden till ett par industrier.

Har för övrigt kört i två år snart.

Avatar Fallback

Re:

Torgny  
#89215
tobmah skrev:Har själv kört både rundvirke och grotbil i många år. La om min karriär för två år sedan p.g.a dag/natt veckorna (då nätterna med ca 12 timmarspass var för jäkliga).
Kändes riktigt skönt (efter att jag slutat) under vintrarna då man vaknade på morgonen med någon decimeter nysnö utan att behöva tänka på det. För lagen om alltingsjävlighet inträffade ju alltid på nattskiftet. Men min erfarenhet med snö kontra tjällossning/lervälling är ju att det sistnämnda är sju resor värre!
Har själv tänkt många tankar om de som kört under våren.

Detta är nog kanske en ny tråd, men finns det fler som slutat med skogsbilskörning och kan sakna det som tusan, just när det är som jäkligast? (Ps jag gör det.)


just denna tid på året här i värmland saknar jag absolut inte tjälskotten o frost jakten

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsåkare?

Mickev  
#89606 Gammal tråd som är uppväckt ser ja :)

Tjällossningen är ingen höjdare här. Våran skogsbil går på endast 1skift nu då de inte finns virke som går att komma åt.
Båda grot/skogsflisbilarna våra har de kämpigt att enns få ihop ett skift också... så det är kanske tur att en av förarna fastnat borta i staterna... dom säger att de är aska i luften ;)

Förhoppningsvis ser vägarna till att torka upp fort så bilarna kommer igång igen.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsåkare?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89609 Tjällossning, vad är det? =)) =))

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsåkare?

Torgny  
#89630
kjugekarlsson skrev:Tjällossning, vad är det? =)) =))


en del kallar det semester eller då man ska hinna med allt hemma :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).