Logistik, Transport

Genomdriva vägförrättning

21 inlägg 14350 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Genomdriva vägförrättning

Krokmark  
#373268
Mangan skrev:
Krokmark skrev:Nu spånar jag bara fritt, men går det inte lösa sådant med avtalsservitut som intecknas via tingsrätten?


Jo det har jag funderat över. Ser inte riktigt hur man födelar andelar och bestämmer avgifter på det sättet bara. Om man har en väg som är delägareförvaltad, dvs ingen registrerad gemensamhetsanläggning, så bygger de på de inblandades goda vilja. Så är den ena vägen idag.

Ja, det är ett bekymmer.
Det är väl ofta så att de flesta kan acceptera fördelningen om den görs av en myndighet utifrån användandet av vägen.
Kan tänka mig att det är svårare att acceptera kostnader och fördelning om det görs internt i samfälligheten.

En tanke är att dela upp ex vis 30-50 % jämnt på antalet delägare, grundavgift alt grunddel, och resterande 50-70 % fördelas efter användande (bruksavgift alt bruksdel), där den som använder vägen mest (som har längst till utfarten/utfarter) får den största delen och sedan i fallande skala fördelas resten på övriga delägare enligt samma princip.

Det är väl i stort så det fördelas vid en förrättning.

Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

halvproffs  
#373279 Nog måste det vara en fördel att ta in en kunnig och opartisk person vid en förrättning som räknar ut båtnadsvärden( nyttan av väg eller avvattning) även om det kostar en slant. Finns pensionerade som inte tar hutlöst betalt.
Ett senare problem kan vara att när en dålig väg rustas upp kommer en del på att; Vad bra, då kan jag/vi bygga på mer väg åt vårt håll så då faller båtnadsuträkningarna. Så hör med markägare som har marker som behöver väg och kan tänkas att gå med i ett större vägsystem.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373303 Bra poäng där. Vårt område i väg A är inringat av åar och stup, så det blir antagligen ingen utbyggnad. Det är ena skgosägaren då, får kolla på kartan i så fall.

Hur gör man med sista fastigheten på vägen, drar man den gemensamma vägen till gränsen och fortsätter med ensam, eller går man ända fram till huset/vändplan gemensamt? Tänker på "sommarstugeägarna" i slutet, det är ju ändå 10-15 ha skog de har.

En av dessa är förresten en ganska känd advokat... 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

Göt  
#373313
Mangan skrev:Bra poäng där. Vårt område i väg A är inringat av åar och stup, så det blir antagligen ingen utbyggnad. Det är ena skgosägaren då, får kolla på kartan i så fall.

Hur gör man med sista fastigheten på vägen, drar man den gemensamma vägen till gränsen och fortsätter med ensam, eller går man ända fram till huset/vändplan gemensamt? Tänker på "sommarstugeägarna" i slutet, det är ju ändå 10-15 ha skog de har.

En av dessa är förresten en ganska känd advokat... 8)


Om man gör en gemensamhetsanläggning är det väl bra att man bygger väg ända fram till sista huset eller det sista skiftet. Den som är längst in brukar få ett högre andelstal än den som är längst ut. Sedan kan man välja att ta ut kostnad för mängden virke som körs ut eller så tar man ut efter andelstalen.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373326 Se till att vändplanen ingår i vägföreningen/servitutet, det är ett elände med väg utan vändplan.

Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373437 Tänkbara För- och Nackdelar

Fördel
. En samfällighet bildas som har mer makt tex att kräva in pengar via
Kronofogden för utebliven betalning

Nackdel
. Omständigt att genomföra och kostar stora pengar
. Tar tid att genomföra
. Tveksamt om det blir mera ”rättvisa” i debiteringen för resp. fastighetsägare
. Alla tvingas vara med
. Eventuellt mera jobb med möten, bokföring och debitering med förening


Lita inte för mycket på lantmäteriet bara . Dom är kända för att vara dyra och långsamma ingen snabb och smidig handläggning från lantmäteriets sida.
En långdragen process kan bli följden med livslång ovänskap.

http://www.dt.se/dalarna/rattvik/forrat ... ffarsmoral

http://www.atl.nu/lantbruk/lantm-teriko ... v-en-chock

http://www.atl.nu/skog/lantmaterinota-rena-chocken

http://bohuslaningen.se/asikt/debattoch ... nsutsattas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).