Logistik, Transport

Genomdriva vägförrättning

21 inlägg 14342 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372829 Jag har två "delägda" vägar:
A: Total längd ca 3 km. Två sommarstugeägare med lite skog, två rena skogsägare och ett fastboende original med lite skog. Har inte hittat något skrivet om den här vägen, men det skall finnas fördelningstal sedan tidigare. Bitivs är det en urgammal vägsträckning.
B: Total längd ca 1,5 km. Jag och närmaste grannen, finns vad jag vet bara servitut på att köra där enligt laga skiftet, inget annat. Ren skogsbilväg.

Väg A funkar dåligt. Sommarstugeägarna vill ha vackert grus för att köra personbil på, och skogägarna vill ha för att köra lastbilar. (får inte in släp). Dåligt skick. Originalet som bor ytterst la ner en hel del pengar för att få ut sin skog för några år sedan, en av sommarstugeägarna högg nu och la lite pengar på upprustning innan. Det hjälpte dåligt, vägen är sämre än tidigare. Jag har på de 12 år jag haft skogen inte ens träffat två av delägarna...

Väg B funkar bra, vi delade på en liten upprustning i fjol. Jag försöker lobba på en förlängning av vägen med 700m längs en traktorväg (där det finns servitut). Lär kosta en slant, 100 - 150 kkr?


Läste igår lite om olika sätt att organisera vägar, och för Väg A tror jag en (tvingande) förrättning där man anger standard mm känns vettigt.

Väg B tänker jag mig också en förrättning, men bara för att slå fast det vi är överens om. Helt frivilliga avtal kan ändras, och investeringen är mycket pengar. På 20 år kan ägarförhållanden ändras, så bäst är att man skriver något när man är överens! Det är alltså inte tanke att jag skall tvinga mig till något, utan att vi skall slå fast det vi kom överens om, och att det skall gälla även vid ägarbyte etc.

Kan tänka mig att förrättning är något man lätt skaffar sig ovänner, men har någon lyckats utan att bli osams? Finns det vettiga alternativ i mina fall?



   TS
Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372851 Har inget eget exempel när det gäller vägar men jag hjälpte några grannar som ville lägga en infiltration på min mark.
Jag skrev ihop vad jag ville skulle gälla för infiltrationen och skrev även en separat överenskommelse om andelstal och att vi var överens om hur anläggningen skulle byggas och drivas.
Det finns en färdig blankett på LMs hemsida för bildande av gemensamhetsanläggningar.
Kostade säkert 15000:- för tre andelsägare och fyra inblandade fastigheter.

Har funderingar på att dra igång ett liknande projekt som du med 7-8 andelsägare och 2km väg och problemet där är att en av fastigheterna står under förvaltare. Annars har vi en lagstiftning som är stark på området på gott och ont som gör det lätt att tvinga sig fram.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372855 Tack för ditt exempel det var något sådant jag funderat över om man kunde göra,

15000:- ?!?! Och det var när ni var överens... Vet du vad de gjorde för pengarna? Var det mycket utredning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372858 Stora felet var att vi glömde datera påskrifterna och att andelstal ska vara ett ett heltal som summeras och används vid fördelning av kostnader, jag hade skrivit in bråktal vilket de inte godkände.
15000 motsvarar 13h arbete för en lantmätare och det går snart någon timme till ett nytt utskick för påskrift.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

nattuggla86  
#373137 En ny förrättning av en väg vi har del i är på gång till en kostnad av 60-70 tkr enligt LM. Rör sig om 4-5km ungefär med 8 fastboende och 5 fritidshus varav vissa med skog till. Sen en eller två skogsägare utan hus.

Att den gamla förrättningen är inaktuell är alla överens om i samfälligheten, dock var vi i minoritet som tyckte att nya andelstal kunde vänta till den dagen vi behövde skjuta till pengar. Som det är nu klarar vi oss på de små bidrag som ges genom att vi grusar sällan, plogar och sladdar billigt. Nu kommer vi tömma kassan och behöva skjuta till pengar framöver pga förrättningen. Idioti enligt mig, och då får vår fastighet garanterat ändå ett bättre andelstal än i den gamla förrättningen.

Så kan kosta duktigt. Men hör med LM vad de kan tänkas ta och prata med de berörda du får tag i. Ska det skjutas till pengar är det i allas intresse att andelarna är rätt. Slipper man framtida tjafs (kanske) :-)

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373148 Tack, intressant att höra från ed som var emot. Vad var anledningen till att vissa ville ha förrättning, var ni oense om vägstandarden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373152 Bra om ni är överens innan.

Jag känner till några fall här där man inte varit överens före eller där lantmäteriet inte varit opartiska i sina beslut oftast med för låga ersättningar till drabbade jord och markägare eller helt fel mått och längder eller inga ersättningar alls ..
Det finns ett fall där några sommarstug ägare som tror sig äga allt dom ser och inte bara skall ha vägen. Det skulle dessutom ges rättigheter till de som inte hade riktiga behov av den till bland annat långväga turister som saknar servitut med husbil och uppställningsplats för dessa med parkering för dessa turister. Vägföreningen som är ideell tog också hyra för uppställningarna som föreningen tog hand om utan att markägarna var tillfrågade eller fick ersättning för detta.

Lantmätaren som anser sig vara den bästa i landet gjorde också en konstig egen påhittad bedömning som inte finns enligt anläggningslagen och gick helt på sommarstugägarnas önskemål. Förrättningen är enligt uppgift överklagad till mark och miljödomstolen...

Lantmäteriet har jag tyvärr lågt förtroende för bland annat av egen erfarenhet. De ska ju göra nödvändiga utredningar före men jag vet många fall där lantmäteriet inte gjort det eller helt blundat för fakta.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

bgl  
#373154 Förrättning är tyvärr ingen universallösning. Om rätten att använda vägen är oklar är oftast en förrättning till fördel, men då måste du vara säker på att inte andra kommer att hävda att din rätt till vägen är mindre än vad som hittills gällt!
Beteenden som avviker från förrättninghandlingarna kan var mycket svåra att komma åt. Jag har ett exempel där det tydligt står att skada som vållas vägen ska åtgärdas på den vållandes bekostnad. I det här fallet trodde den vållande markägaren att han själv kunde laga vägen utan samråd med övriga fastighetsägare, gjorde en fusklagning och ser ut sån ett fån när övriga försökte påtala det lantmätaren skrivit.
Det finns också ett nytillkommet problem för enskilda vägar som ansluter till allmän väg. Trafikverket har idag extremt stora krav vid nyanslutning av enskild väg och har börjat tillämpa dessa regler även vid ombyggnad av befintliga vägar! Det räcket att man försöker byta en vägtrumma vid anslutningen till allmän väg så kan "h-vetet" braka loss. Söker man om vägförrättning för en befintlig väg som ansluter till allmän väg är risken stor att Trafikverket kommer med många synpunkter.

Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373171 Själv håller jag nog på de som är för att göra en förrättning nu, för då är allt klart den dagen det behövs, annars skall man vänta lång tid på nya andelstal som man kanske egentligen behöver på en gång, kanske till och med att det går för fort fram för att man måste ha fram talen snabbt, och då blir det fel...

Vad jag förstår kan man hjälpa LM lite och därmed spara pengar, genom att ta fram alla uppgifter åt LM , så som vilka som nyttjar vägen och hur mycket osv.

Sen har jag hört att man kan få bidrag för att få fram nya andelstal, så man slipper betala allt själv, vet dock inte vem man skall vända sig till för att få dessa bidrag...

nattuggla86 skrev:En ny förrättning av en väg vi har del i är på gång till en kostnad av 60-70 tkr enligt LM. Rör sig om 4-5km ungefär med 8 fastboende och 5 fritidshus varav vissa med skog till. Sen en eller två skogsägare utan hus.

Att den gamla förrättningen är inaktuell är alla överens om i samfälligheten, dock var vi i minoritet som tyckte att nya andelstal kunde vänta till den dagen vi behövde skjuta till pengar. Som det är nu klarar vi oss på de små bidrag som ges genom att vi grusar sällan, plogar och sladdar billigt. Nu kommer vi tömma kassan och behöva skjuta till pengar framöver pga förrättningen. Idioti enligt mig, och då får vår fastighet garanterat ändå ett bättre andelstal än i den gamla förrättningen.

Så kan kosta duktigt. Men hör med LM vad de kan tänkas ta och prata med de berörda du får tag i. Ska det skjutas till pengar är det i allas intresse att andelarna är rätt. Slipper man framtida tjafs (kanske) :-)

Användarvisningsbild

Re: Genomdriva vägförrättning

Göt  
#373221 Har du kollat med lantmäteriet om det inte finns samfälligheter och andelar. Har hållit på och krånglat med det lite här och andelstalen är från 1820 talet men de finns och det finns lagar om hur man skall hantera sådana samfälligheter. Både om det finns en styrelse eller om det inte finns en styrelse. Så kan man gå vidare och kalla till ett möte. Kan vara ett bra sätt att börja på.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Krokmark  
#373240 Nu spånar jag bara fritt, men går det inte lösa sådant med avtalsservitut som intecknas via tingsrätten?
Vi skrev ett avtalsservitut om ett avlopp och stipulerade vilkor och rättigheter på ett undertecknat kontrakt och skickade in till inskrivningsmyndigheten för registrering i fastighetsregistret och det kostade bara en stämpelavgift på 325 kr vad jag minns.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

nattuggla86  
#373245
Mangan skrev:Tack, intressant att höra från ed som var emot. Vad var anledningen till att vissa ville ha förrättning, var ni oense om vägstandarden?


Standarden är alla nöjda med såvitt jag vet men andelstalen är från hedenhös tid och därmed inaktuella. Vi som var emot tyckte att vi kunde spara de 60-70 tkr som det beräknas kosta tills vi medlemmar i vägsamfälligheten behöver skjuta till pengar, det har hittills aldrig hänt. Tills dess spelar det liksom ingen roll vilka andelstalen är.

De små bidrag man får räcker långt om man snålar med underhållet och åtgärdar brister i tid. Tycker faktiskt vägen är i väldigt bra skick mot andra grusvägar.

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

nattuggla86  
#373249 Jo, finns ju vissa fördelar med att det är klar den dagen. Jag är väl bara skeptiskt till att det skulle bli i närtid öht om pengarna fått stanna i kassan.

Jo, får hoppas att kostnaden kan sjunka lite. Är väl möte inom nån månad så då får vi se vad styrelsen kokat ihop, blir nog bra till slut. Fördelen är att de flesta av dom är snåla :)

Bidrag låter intressant, undrar om nån mer trådläsare vet något om det?

Zixten skrev:Själv håller jag nog på de som är för att göra en förrättning nu, för då är allt klart den dagen det behövs, annars skall man vänta lång tid på nya andelstal som man kanske egentligen behöver på en gång, kanske till och med att det går för fort fram för att man måste ha fram talen snabbt, och då blir det fel...

Vad jag förstår kan man hjälpa LM lite och därmed spara pengar, genom att ta fram alla uppgifter åt LM , så som vilka som nyttjar vägen och hur mycket osv.

Sen har jag hört att man kan få bidrag för att få fram nya andelstal, så man slipper betala allt själv, vet dock inte vem man skall vända sig till för att få dessa bidrag...

Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373263
Göt skrev:Har du kollat med lantmäteriet om det inte finns samfälligheter och andelar.


Ja, ringt och kollat. Sökt via allmänhetens terminal. Finns bara ömsesisdigt servitut (som är lite inaktuellt)på den ena vägen vad jag har hittat. Den andra finns det inget registrerat, antagligen några servitut sedan vägen bygdes, men inget jag hittat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Genomdriva vägförrättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373264
Krokmark skrev:Nu spånar jag bara fritt, men går det inte lösa sådant med avtalsservitut som intecknas via tingsrätten?


Jo det har jag funderat över. Ser inte riktigt hur man födelar andelar och bestämmer avgifter på det sättet bara. Om man har en väg som är delägareförvaltad, dvs ingen registrerad gemensamhetsanläggning, så bygger de på de inblandades goda vilja. Så är den ena vägen idag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).