Logistik, Transport

Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

5 inlägg 3389 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

Berlin  
#365719 Hej
Som nybliven skogsägare så tänkte jag såga lite gran som blåste omkull och även några träd som fått topparna kapade av blötsnö.
Tittade på Holmens priser och ser att det skiljer 100-150 kr/kubik mellan Östergötland och Södermanland.
Jag räknar med att få ihop kanske 10 kubik så skillnaden är kanske 1500 kr
Men om man skulle såga säg 40 kubik så blir det ju 6000 kr vilken är ganska mycket tycker jag.
Vad kostar det att flytta virke är min fråga för det är ju det som måste göra prisskillnaden.
Finns det något pris mellan tummen och pekfingret?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365721 Många år sedan nu men 2006 betalade jag 40kr m3 för transport

Avatar Fallback

Re: Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365730 Marknaden och köparnas agerande som sätter priset mer än avståndet. Det är vanligt att sätta listpriset 100 kr under verkligt pris för att kunna göra säljaren glad med ett hyfsat pristillägg. På tio kubik är det tyvärr inga tillägg att få för de vill helst slippa såna skvättar. Kom igen med ett par tusen kubik så är det annat ljud i skällan. 8)

Avatar Fallback

Re: Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

Berlin  
#365878 Jo jag förstår att man får mer betalt för några tusen kubik. Men det blir väldigt lite skog kvar på 12 ha om man tar ut så mycket :wink:
Och om det skulle kosta 40 kr/kubik att frakta 40 kubik så skulle man ju spara typ 4400 kr genom att flyta det över länsgränsen :lol:
Det är ju tur att man inte behöver leva på det här utan faktiskt tycker att det är kul

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad i pris per kubik och timmerbilstransport

Axl  
#365901 Man kan se det som en tydlig nytta med stark skogsägarförening. Södra i Östergötland är starkare än mellanskog i Sörmland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).