Logistik, Transport

Skogsvägsrenovering

48 inlägg 27755 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

halvproffs  
#360331 Har för mig att det står i Mellanskogs nån broschyr dom ger ut att; Virket skall avläggas vid väg som har god farbarhet och bärighet med goda vändmöjligheter. Virket får ej placeras under eller i närheten av kraftledningar. Är det nån som kan det ordagrant?
Här håller vi efter med grusning, skrapning, kantklippning, snöröjning osv på ett mycket bra sätt för allas trevnad. Yrkeschaufförerna är mycket nöjda.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

svampbob  
#360335
loppan skrev:Är sprängningen så billig så är det inte mycket att fundera på.
Gjort är gjort och det blir ju bättre med plats.
Jag anlitar mig av krutladdningssprängare för att spränga sten men till en större bergklack behövs dynamitsprägning och då startar prislappen på 10.000 i dessa trakter.


Du spränger inte själv? Jag kom just ihåg att jag för tio år sedan gick utbildningen och fick kort för att spränga med krut. Tyvärr är det ännu en grej som man inte längre har tid med. Men visst är det kul när berg går i kras.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

loppan  
#360359
svampbob skrev:
loppan skrev:Är sprängningen så billig så är det inte mycket att fundera på.
Gjort är gjort och det blir ju bättre med plats.
Jag anlitar mig av krutladdningssprängare för att spränga sten men till en större bergklack behövs dynamitsprägning och då startar prislappen på 10.000 i dessa trakter.


Du spränger inte själv? Jag kom just ihåg att jag för tio år sedan gick utbildningen och fick kort för att spränga med krut. Tyvärr är det ännu en grej som man inte längre har tid med. Men visst är det kul när berg går i kras.


Nej jag spränger inte själv som entrepenör när jag bygger vägar åt andra,har varken tillstånd eller försäkring.
Lejer en granne som har tillstånd för krutsprägning vilket inte kostar mycket när större stenar eller någon bergklack ska bort.
Om lite större volym berg skall bort så är det sprängfirma och dynamit som gäller.
Om det skall bli någon större ekonomi i det så skall man vara i behov av minst 100-200 m3 fyllnadsmaterial.

Har man grovfyllnadsmaterial att bygga upp en vägbank med så brukar det vara billigare att höja vägen förbi berget med
bergkross 0-90 eller 0-150 i nästan alla fall.
Dock så blir resultatet oftast bäst om man spränger då att höja vägen är lite fusk.
De flesta skogsägare vill dock bara ha så billig väg som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#398171 Satte mobilen på motorhuven och filmade sträckan ikväll, tänkte göra det redan i vintras men det blev inte av.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Erre  
#398172 Snyggt Robert!
Anande var den trånga passagen var. :smile:

Blir glada timmeråkare i fortsättningen. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

hlb  
#398173 Bra investering och riktigt snyggt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398175 Det såg ju riktigt bra ut. :-BD

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

jannee  
#398183 Du Robert du skämmer bort chaufförerna - väldigt bra gjort.
Det ska vara lite besvärligt, annars är det ingen sport att köra skogsbil :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#398186 Hehe tridembilen som var och lämnade borrkompressorn undrade om kasset-ekipaget verkligen hade med sig släpet hela vägen in, så den befintliga sträckan som är innan denna sträckan innebär mer utmaning :wink:

Kul att ni gillar resultatet :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Skogsvägsrenovering

Blivande snickare  
#398190
jannee skrev:Du Robert du skämmer bort chaufförerna - väldigt bra gjort.
Det ska vara lite besvärligt, annars är det ingen sport att köra skogsbil :mrgreen:

Hehe, ja ibland är det allt från en balansakt, millimeterprecision, kilogramjakt och löpning i lera. Allt redan som finns i os, dock spridna grenar.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#416538 På vändplanen blev det som en gryta där vattnet stannar, är lite orolig för att det kan innebära problem.
Har tänkt att det med motorkap borde gå att kapar ur en ränna så att vattnet har en väg ut. Åkte dit i eftermiddags för att rekognisera.

Såg att det var ett slag i berget och började frilägga det med lillskyffeln, fick nog ner vattennivån med 7-8 cm :YMPEACE:

Ska låna hem motorkap nästa helg och bara finputsa lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

SHR  
#416570 Klart racer-kepan fick vara med på bild. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416571
Robertberg skrev:Satte mobilen på motorhuven och filmade sträckan ikväll, tänkte göra det redan i vintras men det blev inte av.

Missat denna fina tråd med bra bilder och film, oerhört intressant och inspirerande.
Jag har åxå fixat lite på en gammal skogsväg i somras och jag kommer att bygga flera små vägar
framöver, en del bara med befintligt mtrl och till en del blir det att köpa grus.
Men utan grävare är det svårt så det får dröja tills den skaffats.
Drömmen är ju att kunna komma åt alla lokalerna året om med traktor åtm.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#416672
SHR skrev:Klart racer-kepan fick vara med på bild. :wink:

Ja bäste keps-bilen hänger med 8)

Slurfi skrev:Men utan grävare är det svårt så det får dröja tills den skaffats


30 timmar hyrde vi in grävare för denna vägen, en snabb maskinist som jag vet har millimeter precision. Klart värt att hyra in maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416701
Robertberg skrev:30 timmar hyrde vi in grävare för denna vägen, en snabb maskinist som jag vet har millimeter precision. Klart värt att hyra in maskin.

Ja det lät faktiskt inte så mkt med 30h, har du nåt ungefärligt totalt
meterpris på hela detta projekt att redovisa eller är det höljt i dunkel?
Vitsen med egen maskin är väl att göra sånt ändå som inte går att räkna hem.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).