Logistik, Transport

Skogsvägsrenovering

48 inlägg 27710 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Erre  
#360228
Blivande snickare skrev:Hatten av, snyggt byggt! :)
Önskar att flera skogsägare skulle va hälften så engagerade!


Sant snickaren!
Jag fick hugga mig en vändplan en gång. Tur inte den markägaren kom ner till mig då. För då var man lagom förbannad!

Absolut. Kommer gärna ner en sväng.
Å niaben ska rastas hela januari så det är bara att titta upp en runda.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Bm350boxer  
#360230 Ser riktigt bra ut. :grin: Har själv aldrig ångrat en cm av min väg. Har dock varken kunskap eller utrustning att göra den själv. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

sundelius  
#360234 Imponerad, bra jobbat :-BD

Avatar Fallback

Re: Sv: Skogsvägsrenovering

Blivande snickare  
#360235
Erre skrev:
Blivande snickare skrev:Hatten av, snyggt byggt! :)
Önskar att flera skogsägare skulle va hälften så engagerade!


Sant snickaren!
Jag fick hugga mig en vändplan en gång. Tur inte den markägaren kom ner till mig då. För då var man lagom förbannad!

=)) =)) Kan tänka mig det!
Men man blir riktigt varm i hjärtat när man läser å ser hur många forumister som faktiskt bryr sig om sina vägar! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

loppan  
#360242 Är sprängningen så billig så är det inte mycket att fundera på.
Gjort är gjort och det blir ju bättre med plats.
Jag anlitar mig av krutladdningssprängare för att spränga sten men till en större bergklack behövs dynamitsprägning och då startar prislappen på 10.000 i dessa trakter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360252 Lite tankar om det här med hur stort och brett man skall bygga....

Vem skall man lyssna på?? Den som gapar och skriker om att det är för trångt det och måste breddas både här och där, eller den som kör med likadan bil och tycker att vägen är utmärkt, och inga som helst problem att komma fram??

Skall man då lyssna på den som inte "kan" köra och kräver en bred fin "motorväg" för att komma fram? Eller på den som är lite skickligare på att framföra en lastbil??

Parentes kommer... (Där jag jobbade innan hade vi en brygga som lastbilarna backade intill, det var lite trångt och dumt, men inget som vi som jobbade där kunde påverka så mycket....
Lite då och då kom det chaufförer som gapade och skällde för att det var trångt och besvärligt att backa intill, hade till och med de som gav upp så vi fick lasta vid sidan om.
Kommer ihåg att det kom någon med vanlig trailerdragare som hade allvarliga problem, klagade högljutt på hur dumt och trångt det var att backa intill.
Lite senare kom det en "link-bil" https://sv.wikipedia.org/wiki/Link_%28p ... ngsvagn%29 och backade till med hela ekipaget utan några som helst problem utan att klaga det minsta på att det var trångt...
Så man kan ju lätt konstatera att det finns de som är mer skickliga än andra på att köra bil...)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

SHR  
#360256 Det blev en tråd till slut :wink: snyggt jobbat!

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Hema  
#360262 Härligt att du fixade till en tråd! :)
Till @Zixten, ska man få ut virket är det väl enklast att anpassa sig efter de sämre chaufförerna tyvärr. Samt att ett bra jobb från början, har man oftast igen.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

stektlök  
#360274 Ös på med bilder :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Robertberg  
#360282 Måste berätta om mina ansträngningar med borrningen inför sprängningen!
Kompressorn kom till platsen på tisdagsmorgonen, var lite jobb med bära in grejerna till berget och komma i ordning. Berget var ca 1,50 högt på de högsta ställena, sprängaren ville ha 20 cm underborrning så fick åka och hyra längre borr då det längsta som följde med bara var 1,30. Började borra klockan 11 ungefär, först var det ett stort stenblock i vägen som fick fyra 80-hål, och därefter gick jag på berget. Vid 13-tiden gick det riktigt bra! Hade fått igång alla fyra borren och började bli flyt i borrandet. Jag hade fyra längder på borren, 40, 80, 130 och 160 cm, man använder dem i turordning för att slippa lyfta upp borrhuvudet så högt och för att slita jämnt på borren.
Gjorde klart det första 1,60-hålet, och då såg jag att borret blivit skrot.. Skäret hade släppt och borret var obrukbart. Men det var inte värre än att farsan fick åka de två milen och byta borr. Jag kunde fortsätta med de andra borren under tiden så var det bara att fördjupa de sista sen.
När klockan var runt 15 hade jag åter det längsta borret på plats, ett helt nytt hade jag fått dessutom, vad bra! Men då de andra borren jag hade var gamla och mer slitna var det nya borret för stort. Jag fick bara ner det 40 cm i mina 1,30-hål innan det nöp fast. Ringde sprängaren om råd "-Det är omöjligt" "-Borrens diameter ska minska med 1 mm per borrlängd" "-Jag kan bara imorn förmiddag"

Klockan var halv fyra och jag kände mig ganska uppgiven, alla korta hål var inte färdigborrade, tiden var knapp, det började skymma och dessutom hade jag inget tillräckligt långt borr.. Luften hade gått ur mig och jag längtade till jullaftonens ro.
Ett samtal till grannen som har en del utrustning för borrning, "-Jag kanske har något som funkar, men mina borr är också nya"
Hem och äta två clementiner och sen vidare till grannen för att undersöka hans borr med skjutmått. Bingo! Det långa 2,50-borret skulle nog funka! Kastade in det i bilen och ut i skogen igen. Utrustad med pannlampa och grävmaskin som kombinerad arbetsbelysning/arbetsplattform började jag borra, glad över att det jag nu fått till en lösning! Att det regnade på snedden störde mig inte, jag kastade till och med av mig jackan. Inte ens att jag körde fast 80-borret eller att det var omständigt att gå från 1,30-borr till 2,50 störde mig för nu var jag glad igen! Glad över att det nu fanns en chans att bli klar med vägen innan julfirandet.
Vid 20-tiden var jag hemma och färdigborrad, och straxt efter 21 kunde jag hoppa in i duschen efter att ha varit ute hos korna en runda. Uppgivenheten jag känt innan var nu som bortblåst och vi var på banan igen :grin:
Att sedan onsdagens sprängning blev bra gjorde mig inte mindre nöjd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360286 Vattnet rinner undan när det är sprängt

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

JensSkoog  
#360313 Det här var trevlig och intressant läsning en söndags morron. Tack för att du delar med dig, Robert :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

T Landström  
#360322
loppan skrev:Är sprängningen så billig så är det inte mycket att fundera på.
Gjort är gjort och det blir ju bättre med plats.
Jag anlitar mig av krutladdningssprängare för att spränga sten men till en större bergklack behövs dynamitsprägning och då startar prislappen på 10.000 i dessa trakter.


Fördelen med sprängning är ju att du får ju fyllningsmassor på köpet...
Är ju vanligt att man placerar nybyggen på berg så man måste spränga....

Användarvisningsbild

Re: Skogsvägsrenovering

halvproffs  
#360326 Trevlig läsning med fina bilder! Kommer själv att göra en kortare traktorväg över ett stenigt parti. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder.

Avatar Fallback

Re: Skogsvägsrenovering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360328 Man skall anpassa vägen efter vad som är sagt med köparen. Han som betalt för virket får skicka någon som kan vrida på ratten, om han vIll ha virket.

Det kommer alltid vara en åkare som vill ja bättre väg, så han kan köra en längre, tyngre och mer motivlackad bil utan att behöva sakta ner. Det är ju inte han som betalar vägen. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).