lör 12 dec 2015, 22:20#356941
Brukar själv köra ett 8 axlat ekipage mellan Malmö - Stockholm, ett s.k. 25.25 meters = bil + dolly med semitrailer. Detta ekipage är SMIDIGARE än ett vanligt s.k. 24 meters å andra sidan får vi ännu inte lasta "fullt".
Nackdelen som jag upplevt är däcken, s.k. super singel. Gäller att få fram däck som klarar 5 ton st, de däck vi nu använder oss av är maxbelastning/däck 4,5 ton. Självklart kan man använda sig av dubbelmontage, nackdelen är att det blir dubbla uppsättningar av fälgar och dessa väger kg.
För övrigt märks det redan på bränsleförbrukningen med höjningen från 60 till 64 tons totalvikt, ännu mer kommer förbrukningen att öka med 70 tons totalvikt.
Känns ganska väl att fordonet inte alls rullar lika lätt på slät väg, märks väl i motluten och i medluten är man förbjuden att utnyttja tyngden, börjar det rulla över 90 blir polisen inte glad när de senare kontrollerar digitalkortet.
Personligen tror jag inte att åkarna är speciellt förtjusta i totalviktshöjning till 70 ton. Blir till att nyinvestera medan fraktersättningen inte stiger i motsvarande grad.