Logistik, Transport

70-tonnare på väg

5 inlägg 3459 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

70-tonnare på väg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: 70-tonnare på väg

machonisti  
#356938 Det blir väl som i Fin. Åkarpriserna går ned. Mer pengar till dividender!

Avatar Fallback

Re: 70-tonnare på väg

jannee  
#356941 Brukar själv köra ett 8 axlat ekipage mellan Malmö - Stockholm, ett s.k. 25.25 meters = bil + dolly med semitrailer. Detta ekipage är SMIDIGARE än ett vanligt s.k. 24 meters å andra sidan får vi ännu inte lasta "fullt".
Nackdelen som jag upplevt är däcken, s.k. super singel. Gäller att få fram däck som klarar 5 ton st, de däck vi nu använder oss av är maxbelastning/däck 4,5 ton. Självklart kan man använda sig av dubbelmontage, nackdelen är att det blir dubbla uppsättningar av fälgar och dessa väger kg.
För övrigt märks det redan på bränsleförbrukningen med höjningen från 60 till 64 tons totalvikt, ännu mer kommer förbrukningen att öka med 70 tons totalvikt.
Känns ganska väl att fordonet inte alls rullar lika lätt på slät väg, märks väl i motluten och i medluten är man förbjuden att utnyttja tyngden, börjar det rulla över 90 blir polisen inte glad när de senare kontrollerar digitalkortet.
Personligen tror jag inte att åkarna är speciellt förtjusta i totalviktshöjning till 70 ton. Blir till att nyinvestera medan fraktersättningen inte stiger i motsvarande grad.

Avatar Fallback

Re: 70-tonnare på väg

rikard_e  
#356971 Bränsleförbrukningen kommer självklart att stiga, du höjer ju totalvikten med 6 ton.
Ska man dra ner på bränsleförbrukningen så är hastigheten en stor bov. Vi ser skillnad på dom bilarna som går 90 och vissa som sänkt till 80.

Men ska man dra runt på 70 ton så är väl en större motor att föredra, både för att dra och motorbromsa.

Vad kör du för någon bil jannee?

Avatar Fallback

Re: 70-tonnare på väg

jannee  
#357011 Norrlandskörning med en gammal hederlig R500, på Mälardalen (Stockholm) problembarnet en R 730, en trött djävul som tar MYCKET med diesel.
Scania har flera ggr försökt modifiera mjukvarusystemet men....
Bl.a skyllt på dålig (smutsig) diesel = monterat in extra bränslefilter - men vad hjälpte det?
Det enda positiva är att den går fort, om man vill hålla ned Pelle.
Var liknande problem med 500 när den var ny, den ska vara sådan svarade Scania. Men efter besök hos Promotec i Stockholm och omprogrammering av bränsleinsprutningen går den som ett skollat troll.
Snittförbrukning Malmö - Hudiksvall ej över 4.3 liter/mil. Hudiksvall och norrut stiger dock bränsleförbrukningen med flera dl/mil.
Senast jag kollade datorn visade den 4.47 liter/mil, då utslaget på 170 000 mil.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).