Logistik, Transport

Hur kör timmerbilarna efter lite blåst?

3 inlägg 3030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kör timmerbilarna efter lite blåst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355379 Jag tänker mig att både den ena och den andra skogsbilvägen är blockerad av ett träd. Och det kan u vara förargligt att behöva backa någon km med släp. Kollar förarna upp först, eller åker de på de ställen som de vet är OK först och hoppas på att det andra skall lösa sig?

I tisdags tog jag bort ett träd över skogsbilvägen, det ligger några fub massa kvar hos grannen. Och de var där sen på kvällen/natten/morgonen (frost) och hämtade... Chansning, tur eller synsk?

Är det full storm a la Gudrun så antar jag att de blir en helt annan grej.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör timmerbilarna efter lite blåst?

sealing  
#355380 Jag skulle tro att de har med sig en motorsåg. Det blir ju till att göra vägen framkomlig! sedan kanske de prioriterar ett avlägg där maskingrupperna är istället för att ge sig iväg på andra avlägg. Om det funkar så i verkligheten har jag ingen aning om :D

Användarvisningsbild

Re: Hur kör timmerbilarna efter lite blåst?

Erre  
#355381 Vi hade alltid en såg med oss i timmerbilen. Men vi åkte aldrig på ngt nytt ställe nattetid.
Å självklart var avverkningar där maskinerna var kvar ett bra ställe att börja.
Men många markägare hörde av sig å sa att vägarna var öppna igen. Så att man kunde åka på igen.
Kort sagt, man chansade aldrig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).