Sida 1 av 4

Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 16:31
av Mangan
Istället för vändplats eller vändslinga, föreslog min grävmaskinist att göra det som ett T. Skulle tydligen passa bättre i terrängen. Någon som har erfarenhet av sådana? Kolla VMF Syds krav på skogsbilvägar, men där är det vändficka åt ena sidan och förlängning rakt fram. Som jag fattade, så skulle det bli fickor åt höger och vänster och inget rakt fram (börjar luta upp).

Har ni några sådana exempel och mått?

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 16:52
av alias
Mangan skrev:Istället för vändplats eller vändslinga, föreslog min grävmaskinist att göra det som ett T. Skulle tydligen passa bättre i terrängen. Någon som har erfarenhet av sådana? Kolla VMF Syds krav på skogsbilvägar, men där är det vändficka åt ena sidan och förlängning rakt fram. Som jag fattade, så skulle det bli fickor åt höger och vänster och inget rakt fram (börjar luta upp).

Har ni några sådana exempel och mått?


Förutsätter att det är illustrationerna på sidan 6 i länken nedan du avser:

http://www.vmfsyd.se/Startsida/Bilder/k ... C3%A4g.pdf

På föräldragården har vi ett vänd-T som är mer Y-format än T-format, men det är aldrig någon åkare som har klagat på det. Tror att huvudsaken är att det är hyffsat med plats och inte för tvär kurvradie.

MVH
Alias

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 17:03
av bgl
Observera att det ena 'benet' vid vändficka vid vägslut ska vara längre för att ekipaget ska hinna bli rakt innan backning! Det finns tyvärr förare som nog behöver mer än 35 meter.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 17:06
av busholle
Ett T kan bli en utmärkt vändplats som du förklarar. Föraren svänger vanligen vänster, rätar upp bilen och backar rakt så det är en lätt manöver.
Vägarna som går ut från huvudvägen får bara inte bli för korta. Fördelen med lösningen som jag upplever det är att upplagen blir lättare att ordna på en sådan vändplats.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 17:37
av Mangan
Japp, precis de bilderna jag tänker på.

Så ett T (eller Y) funkar. På ena sidan måste det väl kanske vara 35 meter för att kunna köra in och räta upp bilen. Räcker 25 på andra sidan (där man backar in)?

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:03
av Blivande snickare
Jo, 25 räcker bra :)
Bra att du gör den ordentlig med det samma, finns inget värre än folk som hugger lite varje år men inte vill bygga skaplig vändplats :P

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:06
av jannee
Oftast är en rundplan bättre, tar i alla fall upp mindre yta.
Annars räcker 25 meter gott och väl till, bara de är breda nog, 4 meter om det går :mrgreen: , + något bredare där vägarna möts :grin:

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:08
av Göt
vi gjorde om vändplanerna i vår vägförening till rundkörning.....skogen växer av sig själv och så vips är vägen kortare....i lutning är T ingen höjdare heller :mrgreen:

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:15
av axwell
Mangan skrev:Så ett T (eller Y) funkar. På ena sidan måste det väl kanske vara 35 meter för att kunna köra in och räta upp bilen. Räcker 25 på andra sidan (där man backar in)?


Enl. bilden vill man ha 20 + 10 meter även vid förkortat släp, minst 3,5 m bred längst in.

Mycket enklare att snöröja ett "T" än en tillräckligt stor plan.
Bra att få den infon.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:25
av jannee
15 meter i diameter på en vändplan räcker gott och väl, desto större desto bättre, men ge f*n i och lägg upp virke runt vändplanen - hux flux är den bara 10 meter och DÅ blir det problematiskt :mrgreen:
Betydligt lättare att vända på en sluttande vändplan än ett sluttande T.
Tandem drift i all ära men just när man ska starta är den värdelös, i.o.m. att man inte helt kan lyfta sista axeln helt. Inte alla bilar som har sandspridare.
Man kan diffa till förbannelse med får ändå för lågt drivaxeltryck, 30 cm snör eller blankis och man står där man står - med 6 tons framaxeltryck.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:35
av Erre
Har man 30 cm snö eller is så får man sluta vara bekväm och istället lägga på kedjorna på lastbilen.
Två driv å en styrkedja bör vara med varje timmerbil.
Det fick jag lägga på emellanåt när jag körde.

T vände är ett bra vände.
Gör du exempelvis den högra delen lika lång eller längre passar det fint med upplag där.
Kör upp till v, backa in, lasta å ut. Snåla inte med grus i innerkurvan när bilen ska ut ifall du vill ha upplag på h delen.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tis 24 nov 2015, 18:40
av Mangan
Kan tänka mig att vändplan är lättare att vända på, slipper man backa och ha sig. Men det skall passa in i terrängen och ev framtida utbyggningar. Och så skall det på 40 cm grus, så totala arean är inte oväsentlig.

Men tack för alla synpunkter, vi får se om det blir av alls. Vi är ju två om det... :)

Re: Vändplan i form av T

Postat: ons 25 nov 2015, 23:58
av JF
Jag är inte karl nog att klistra in länkar via IPhone, men kunskapdirekt.se har mått på Y-formade vändplaner, eller vändficka som den kallas där. Annars kan man, för att spara grus göra det kunskapdirekt kallar vändslinga. En traditionell rund vändplan där endast vägen grusas. Så har jag själv gjort.

Re: Vändplan i form av T

Postat: tor 26 nov 2015, 08:47
av jannee
Mangan, ska vara 40 cm grus, får vara glad om det är 4 cm grus, oftast består vändplanen av 1/2 meter högt gräs/småsly :grin: .

Re: Vändplan i form av T

Postat: tor 26 nov 2015, 09:52
av Mangan
JF, du menar det som alias länkade ovanför?

Det är skillnad på vändficka och T-kors. Måtten för vändplan och vändficka har jag.