Logistik, Transport

Markera vägtrummor?

15 inlägg 6880 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markera vägtrummor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342883 Hur markerar ni vägtrummor? Tänker på de lite mindre, som försvinner under snö eller om det är lite mycket gräs. Helst skall skotaren veta var de finns, så han inte kör rätt över dem, och bra om man hittar igen dem. Ibland kan en bil komma vid sidan om och trycka sönder inloppet, tex.



   TS
Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

isteskog  
#342888 Smala impregneringsstolpar som är rödfärgade längst upp använder vi i min vägförening. Helst stolpar som är lite längre.

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342907 Använd vita stolpar med reflexer,vita stolpar syns bäst på sommaren vid kantslåtter

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

Skogsinvest  
#342915 Isf säger jag rödvitrandiga stolpar så syns de både i snö och gräs! :-) Min erfarenhet är att det inte ska vara någon fara när man slår dikena efter skogsbilvägar då det ofta ligger sten i kanterna och då man därför kör av riset högt.

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342975 VP-rör med lite orange sprej på kanske? Är nyfiken på att pröva vp-rör, de är ju båda UV-stabila och godkända ner till -15/-25 C.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343007 Rött,gult och orange syns inte så väl som folk tror,vitt och blått syns bäst som markering av linjer

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343009 Slå väg kanten högt Ja,mendu vill nog att det ska vara slått mot vägkant

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

haggloader  
#343040
Mangan skrev:VP-rör med lite orange sprej på kanske? Är nyfiken på att pröva vp-rör, de är ju båda UV-stabila och godkända ner till -15/-25 C.
Jag tror de kommer att blåsa sönder, eller är de så stadiga på 1,5 meter?

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343045 Finns ju bara ett sätt att ta reda på. :) 9 kr för 3m är ju rätt billigt i alla fall. Dela i två och färga toppen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markera vägtrummor?

Vardon  
#343058 Brukar det inte finnas färgglada skarvmuffar att sätta på änden på röret om man inte vill måla? Fast de kanske är lite korta.

Finns ju även ganska styva markslangar, svarta, 50 mm 1-m längder som kanske kan vara något?

Står markeringarna kvar? Har försökt markera ett dräneringsrör flera gånger och det bara försvinner... Eller är det för mycket vatten för mig?

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

ÅsaNisse  
#343078 Galvade vägmärkesrör nedgrävda vid trummänden. Färgmarkering av reflextejp som anger dimension. Gul=300,Röd=400 Blå=500 Vit=större

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343261 Det blev en billig lösning, ett VP-rör delat på två med lite sprejfärg. Grannen skall avverka under vintern här, så ville få ut något så snart som möjligt.
1443121493_trummor.jpg

Ser ni bägge trummorna? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

ÅsaNisse  
#343327 Ser bara en markerad trumma. Möjligen att det är något borta vid björken på höger.

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

åberg  
#343356
ÅsaNisse skrev:Ser bara en markerad trumma. Möjligen att det är något borta vid björken på höger.


Det är definitivt nåt borta vid björken på höger.

Avatar Fallback

Re: Markera vägtrummor?

jannee  
#343361 Syns klart och tydligt att det finns 2 trummor, ändå bättre vore dock att röja bort ALLT sly runt pinnarna - är gjort på några minuter.
Man kan ALDRIG vara för noggrann, finns tyvärr folk som har mist synen - verkar det som :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).