Logistik, Transport

Flottning på nytt sätt

5 inlägg 4671 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flottning på nytt sätt

JensSkoog  
#340124 Svårt med transport på norska vestlandsvägar, så nu ska man transportera på vatnet och inte i vatnet som i gammla dar:
http://magasinet.skog.no/artikkel.cfm?id_art=768



   TS
Avatar Fallback

Re: Flottning på nytt sätt

jannee  
#340127 Jarl Trä i Broakulla har bl.a. köpt in flera båtlass från Norge, varv någon båt gick till deras systerföretag (såg) i Baltikum.
Flottas på pråm virke både hit och dit.

Användarvisningsbild

Re: Flottning på nytt sätt

Göt  
#340128 haltar lite i mina kunskaper i Norska språket är det här en ka,j som lastar över virket till andra fartyg eller är det en transportbåt :?:

Inget illa ment med att jag inte förstår språket för jag tycker att det är en av dom härliga sakerna med det här forumet, olika språk och olika dialekter...Sverige är ett långt land och Norge också och sen har vi våra finländska vänner och danskarna :-BD ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Flottning på nytt sätt

JensSkoog  
#340141
Göt skrev:haltar lite i mina kunskaper i Norska språket är det här en ka,j som lastar över virket till andra fartyg eller är det en transportbåt :?:

Inget illa ment med att jag inte förstår språket för jag tycker att det är en av dom härliga sakerna med det här forumet, olika språk och olika dialekter...Sverige är ett långt land och Norge också och sen har vi våra finländska vänner och danskarna :-BD ^:)^

Inte illa alls, skulle jag mena! Svensk är ju ganska svårt för oss norrbaggar, och dansk är inte till å förstå för en tunghörd gammal gubbe :wink: På finsk kan jag bara dom två, tre orden jag har lärd av finska snickare när dom träft sig med hammaren :lol:
En LEKTER är väl det ni kallar en pråm, en transportbåt, utan motor, med stort utrymme för last.
Senast redigerad av JensSkoog mån 24 aug 2015, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flottning på nytt sätt

Göt  
#340143 Tack för svaret där ökade mina språkkunskaper lite :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).