Logistik, Transport

Separatlastare timmer

13 inlägg 8752 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Separatlastare timmer

sakkis10  
#337198 Hej, när en så kallad grupp är och kör så har ju de ingen kran med sig utan det är en separat kran som bara lastar upp timmerbilarna. Hur mycket får den av varje timmerbil med timmer som körs in och hur räknar man ut det?. Är det ett företag som äger separatlastarn då och andra åkerier som äger timmerbilarna eller är det samma åkeri som äger separatlastarn som äger timmerbilarna?. Hur länge går en fulltankad separatlastare om man bara står och lastar och inte åker nå?.



   TS
Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356066 Hur ersättning funkar vet jag inte till 100%, men dom jag känner till häromkring är stora åkerier med 10-20 timmerbilar och några separatlastare, alltså dom äger både lastare och bilar och har väl betalt för volymen dom kör in.

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

tallen100  
#356073 Det är ju olika, oftast är det nog inlejda timmerbilar med och kör. Det går ju åt bra många om lastaren ska ha att göra utan att "stå still" alltför länge särskilt om bilarna har lång körväg. Att lasta bil och släp tar inte mer än drygt fem min om det är en bra kranförare och bra vältor, så räknat per lass går det nog inte åt så mycket diesel.

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

alias  
#356106 Jag har för mig att vi fick se kalkyler på separatlastare när jag pluggade.

Jag tror då att man talade om att man ville ha poster på 5000-10000 m³fub för att det skulle vara lönt att anlägga den förbättring som krävs i logistiken vid upplag m.m.
Jag vill också minnas att lönsamheten blev bättre ju längre man hade till industri (rätt logiskt), kommer dock inte ihåg vad man talade om för brytgräns.

Här nere i södra Sverige vet jag en del åkare som har ställt av kranarna i mellanåt istället, förmodligen för att få med sig mer vikt/volym till industrin (vad är annars anledningen?). Vet inte hur det ser ut med lönsamheten i att lägga tid på att koppla av/på kran för att istället få med sig mer nyttolast (borde ju även här bli lönsammare med ökande transportavstånd).

Kanske @jannee, eller någon annan med lite mer insyn i åkeribranschen har en uppfattning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

tallen100  
#356130 Att bilarna tjänar mer på lång väg är förståeligt, men för lastaren gäller ju att lasta så många lass som möjligt.
Det där med att dom tar av kranen är inget konstigt, många har inte ens råd att ha två "sandspridare" eller annat än playwoodskivor som skydd under redet på bilen, allt för att hålla ner vikten och få på ett par pinnar extra :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

röjar kalle  
#356137 Jag tror nog att kranen väger en hel del man ser det på bilen brukar vara halvlass på den när kranen sitter på.

Användarvisningsbild

Re: Separatlastare timmer

Erre  
#356139 En berömd timmeråkare i min region stod på verkstadsgolvet på finnvedens å tittade på sin nya Volvo med ny påbyggnad. Efter tio min bestämde han sig för att skära bort stegen upp till flaket på högersidan med vinkelslip och sen tog han bort all plyfa på flaket. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

Blivande snickare  
#356147 Det är ju inte ens klokt mera..
Man sparar ju nåt otroligt i slitage på grejerna genom att förhindra bark å skit att ramla ner på växellåda, kardan å kablage.
Blir betydligt enklare att putsa efter lossning åxå.
Dom extra 35 kilona han tog bort sköt han sig nog i röven med :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Separatlastare timmer

Erre  
#356152
Blivande snickare skrev:Det är ju inte ens klokt mera..
Man sparar ju nåt otroligt i slitage på grejerna genom att förhindra bark å skit att ramla ner på växellåda, kardan å kablage.
Blir betydligt enklare att putsa efter lossning åxå.
Dom extra 35 kilona han tog bort sköt han sig nog i röven med :D :D :D


Säkert.
Men han var sån med allt. Lilla bränsletanken, korta å låga hytten. 2 bankar på bilen. Ingen hytt på kranen.

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

tallen100  
#356153 :lol: :lol: Färgstarka personligheter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Separatlastare timmer

Erre  
#356155 Jajamen. :smile:
"Det finns många i vår herres hage" för att citera en kollega till mig :wink:

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356214
alias skrev:Jag har för mig att vi fick se kalkyler på separatlastare när jag pluggade.

Jag tror då att man talade om att man ville ha poster på 5000-10000 m³fub för att det skulle vara lönt att anlägga den förbättring som krävs i logistiken vid upplag m.m.
Jag vill också minnas att lönsamheten blev bättre ju längre man hade till industri (rätt logiskt), kommer dock inte ihåg vad man talade om för brytgräns.

Här nere i södra Sverige vet jag en del åkare som har ställt av kranarna i mellanåt istället, förmodligen för att få med sig mer vikt/volym till industrin (vad är annars anledningen?). Vet inte hur det ser ut med lönsamheten i att lägga tid på att koppla av/på kran för att istället få med sig mer nyttolast (borde ju även här bli lönsammare med ökande transportavstånd).

Kanske @jannee, eller någon annan med lite mer insyn i åkeribranschen har en uppfattning.

MVH
Alias


Nja kan inte stämma med minst 5000 kubik poster, här kör dom då även småposter med lastare. åkeriet bakom oss har två kranbilar som kommer ibland och städar småskvättar, eller om det är nåt avlägg som är lite trångt, eller testar en sämre väg som kanske inte pallar för gruppen

Avatar Fallback

Re: Separatlastare timmer

jannee  
#356218 Ytterst få ställer idag av kranen, orsaken är att då går man miste om returlassen. Inte alls ovanligt att man kör en s.k. slingrunda.
Ett lass massa till bruket, vidare ett lass timmer till sågverk A därefter ett lass timmer till sågverk B. Gäller att minimera tomkörningen, extravikten får man svälja - är mest känsligt när man kommer till bruket. Till sågverken spelar det ingen roll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).