tis 08 dec 2015, 19:04#356106
Jag har för mig att vi fick se kalkyler på separatlastare när jag pluggade.
Jag tror då att man talade om att man ville ha poster på 5000-10000 m³fub för att det skulle vara lönt att anlägga den förbättring som krävs i logistiken vid upplag m.m.
Jag vill också minnas att lönsamheten blev bättre ju längre man hade till industri (rätt logiskt), kommer dock inte ihåg vad man talade om för brytgräns.
Här nere i södra Sverige vet jag en del åkare som har ställt av kranarna i mellanåt istället, förmodligen för att få med sig mer vikt/volym till industrin (vad är annars anledningen?). Vet inte hur det ser ut med lönsamheten i att lägga tid på att koppla av/på kran för att istället få med sig mer nyttolast (borde ju även här bli lönsammare med ökande transportavstånd).
Kanske @jannee, eller någon annan med lite mer insyn i åkeribranschen har en uppfattning.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain